Podle konstruktéra Red Bullu Adriana Neweyho nemají aerodynamici v F1 nikdy hotovo. Za současných přísných pravidel týkajících se motorů a převodovky je podle něj možno získat pouze v aerodynamickém tunelu, proto do aerodynamických výzkumů týmy investují tolik času a peněz.
Red Bull je týmem, který bez přestání pracuje na vylepšení aerodynamiky. "Jsem si jistý, že to stejné platí pro všechny ostatní. FIA musí občas zpřísnit pravidla pro aerodynamiku, aby udržela rychlosti v zatáčkách, přesto existuje mnoho oblastí pro zlepšení," tvrdí geniální konstruktér.
Před letošním rokem byly zakázány dvojité difuzory, což týmy vedlo k usilovné práci v jiných oblastech. "Tempo vývoje v F1 je takové, že jsme již téměř dosáhli úrovní přítlaku, které jsme měli na konci minulého roku s dvojitými difuzory. Aerodynamiky nezastavíte," usmívá se Newey.
Vysvětluje, že týmy se věnují také tvorbě speciálních balíků pro některé okruhy. Takové, které použijí během sezóny pouze jednou: "Kromě vylepšování celkového aerodynamického balíku auta vytváříte také balíky pro specifické závody.
Letošní povedený výtvor Neweyho - Red Bull RB7
Monako vyžaduje unikátní řešení s vysokým přítlakem, zatímco Monza si se svými dlouhými rovinkami říká o přesný opak a rychlé zatáčky v Silverstone potřebují směsici aerodynamického přítlaku a vysokých maximálních rychlostí."
K technickým novinkám letošní sezóny patří systém pohyblivé klapky zadního křídla, tzv. systém pro redukci aerodynamického odporu známý pod zkratkou DRS.
Newey vysvětluje, proč se nejedná o zcela triviální věc: "Není to tak jednoduché, jako otevírání klapky zadního křídla. Musíte křídlo kolem tohoto systému navrhnout. Chcete, aby bylo aerodynamicky efektivní v zavřeném stavu, nebo aby vám poskytlo velké zrychlení při otevření DRS?"
Oslavy posledního vítězství v Indii
Dále tvůrce letošního nejrychlejšího monopostu F1 přirovnává aerodynamický vývoj k žonglování mezi přítomností a budoucností: "Závod od závodu vyvíjíte své současné auto, zatímco už musíte pokukovat po tom příštíma po technických předpisech pro rok 2013, které budou vyžadovat zcela nový balík."
"Děje se toho hodně, představuje to obrovskou výzvu," dodává Newey, který si svou práci momentálně užívá a sklízí za ní ta nejvyšší ocenění.
© Foto: Red Bull Racing
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.