Podle Adriana Neweyho je maximalizace výkonnosti pneumatik kvůli vyšší jejich vyšší degradaci důležitější, než kdy dříve. Co vše se za tím skrývá, to stručně vysvětlil pro F1 Racing.
Pneumatiky tvoří jedinou stykovou plochu monopostu s tratí. Můžete mít tu nejlepší aerodynamiku na světě nebo ten nejlepší motor či KERS, ale pokud nedostáváte z pneumatik maximum - či je naopak přespříliš zatěžujete - doplatí na to vaše výkonnost.
Povrch pneumatiky poskytuje přilnavost, takže se snažíte zvětšit stykovou plochu - to, kde se povrch setkává s tratí. Když se na vůz podíváte zepředu, zjistíte, že kola jsou hodně odkloněna, aby s okruhem bylo v kontaktu co největší množství gumy, když na vůz v zatáčkách působí boční přetížení.
U zadních pneumatik vás více trápí protáčení kol. Potřebujete dostatečný prokluz, abyste udrželi optimální teplotu a získali maximální výkonnost pneumatik. Nesmí být ale příliš velký, jinak se opotřebovávají a váš pilot si bude během několika kol stěžovat na přetáčivost.
Vysoká bočnice na F1 pneumatice funguje jako určitá forma zavěšení. Tlaky v pneumatikách způsobují velké rozdíly: upusťte trochu vzduchu a pneumatika vám 'dá' více na obrubnících, ale zároveň se bude více deformovat v zatáčkách. Jedná se o velmi jemné vyvažování.
Ricciardo baví diváky v Dillí pálením pneumatik (foto: Predrag Vuckovic/Red Bull)
Letos se po příchodu Pirelli do F1, kde působí jako jediný dodavatel pneumatik, zvýšilo jejich opotřebení pneumatik a degradace. Jejich záměrem je zvýšit počet zastávek v závodě, což se jim daří naplnit, protože jsme se v každém závodě setkali u většiny s minimálně dvěma zastávkami. Dodalo to zastávkám strategický rozměr, který tam loni nebyl.
Pirelli má k dispozici čtyři směsi, z nichž vybírají dva druhy pro každý závod. V trénincích zjišťujeme, jak dlouho každá z nich v závodě vydrží, protože když se dostanete mimo jejich provozní rámec, jejich výkonnost celkem prudce klesá. Své zastávky proto musíte perfektně načasovat.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.