Podle Adriana Neweyho je maximalizace výkonnosti pneumatik kvůli vyšší jejich vyšší degradaci důležitější, než kdy dříve. Co vše se za tím skrývá, to stručně vysvětlil pro F1 Racing.
Pneumatiky tvoří jedinou stykovou plochu monopostu s tratí. Můžete mít tu nejlepší aerodynamiku na světě nebo ten nejlepší motor či KERS, ale pokud nedostáváte z pneumatik maximum - či je naopak přespříliš zatěžujete - doplatí na to vaše výkonnost.
Povrch pneumatiky poskytuje přilnavost, takže se snažíte zvětšit stykovou plochu - to, kde se povrch setkává s tratí. Když se na vůz podíváte zepředu, zjistíte, že kola jsou hodně odkloněna, aby s okruhem bylo v kontaktu co největší množství gumy, když na vůz v zatáčkách působí boční přetížení.
U zadních pneumatik vás více trápí protáčení kol. Potřebujete dostatečný prokluz, abyste udrželi optimální teplotu a získali maximální výkonnost pneumatik. Nesmí být ale příliš velký, jinak se opotřebovávají a váš pilot si bude během několika kol stěžovat na přetáčivost.
Vysoká bočnice na F1 pneumatice funguje jako určitá forma zavěšení. Tlaky v pneumatikách způsobují velké rozdíly: upusťte trochu vzduchu a pneumatika vám 'dá' více na obrubnících, ale zároveň se bude více deformovat v zatáčkách. Jedná se o velmi jemné vyvažování.
Ricciardo baví diváky v Dillí pálením pneumatik (foto: Predrag Vuckovic/Red Bull)
Letos se po příchodu Pirelli do F1, kde působí jako jediný dodavatel pneumatik, zvýšilo jejich opotřebení pneumatik a degradace. Jejich záměrem je zvýšit počet zastávek v závodě, což se jim daří naplnit, protože jsme se v každém závodě setkali u většiny s minimálně dvěma zastávkami. Dodalo to zastávkám strategický rozměr, který tam loni nebyl.
Pirelli má k dispozici čtyři směsi, z nichž vybírají dva druhy pro každý závod. V trénincích zjišťujeme, jak dlouho každá z nich v závodě vydrží, protože když se dostanete mimo jejich provozní rámec, jejich výkonnost celkem prudce klesá. Své zastávky proto musíte perfektně načasovat.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.