Někteří z vás možná sledují počínání Bjorna Anrilse - jednoho ze skalních fanoušků Formule 1, který se na počátku roku pustil do práce na opětovné zprovoznění závodního monopostu Honda RA107. Protože mě jeho počin před několika měsíci zaujal a dnes jsem měl možnost si s ním vyměnit pár slov, rozhodl jsem něco o tomto odvážném kroku něco sepsat.
Bjorn - dánský muzikant, který se před 20 lety přestěhoval do Velké Británie - je společně se svou přítelkyní Nadine Geary je správným nadšencem F1. Sami se věnují závodění několik let, převážně s vozy GT. Není divu, že se jednoho dne rozhodli si pro zábavu pořídit vlastní monopost. Netroškařili a 6. prosince 2010 zakoupili na aukci Mercedesu v Brooklands za 37 000 liber (v přepočtu kolem 1 mil. Kč) rovnou závodní vůz F1 z roku 2007.
Bjorn popisuje, jak v aukci dali nejvyšší nabídku, kterou si mohli dovolit - a ke svému překvapení je již nikdo nepřeplatil, přestože se jednalo na poměrně nový monopost o vcelku nízkou částku. Šťastný majitel si to vysvětluje tím, že se jednalo o aukci závodních veteránů a ona Honda F1 tam byla jediným moderním kouskem, zřejmě tedy nebyla přítomná ta správná skupina lidí. Naštěstí.
Co je doma, to se počítá
Jednalo se o Hondu RA107 v barvách Earthdreams s čílcem 8, s nímž Rubens Barrichello nastoupil do 12 z 18 velkých cen, celkově má po závodních okruzích najeto přes 8 000 km. Možná se jednalo o nejhorší Hondu ve Formuli 1 vůbec, ale co na tom záleží, když takový stroj může být váš! Nic vám nebrání si jej zblízka prohlížet, vrtat se v něm, zkoumat zavěšení, převodovku, diferenciál. Lahůdka!
Zakoupený monopost byl kompletně vybavený, chyběly mu však dvě nejdražší věci: motor a volant. Přes tuto překážku se nakonec rozhodli ho dostat zpět na závodní dráhu. Náročný úkol pro amatéry s omezeným rozpočtem. Práce má na starosti kupodivu žena. Nadine, povoláním zdravotní sestra, na voze odvádí většinu prací. Sama je výbornou pilotkou a drží několik britských rekordů v závodech do vrchu, jak mi prozradil Bjorn.
Motor je třeba sehnat jinde - místo originálního RA807E tentokrát pro legraci posloužil motor z Viperu
Podařilo se jim získat motor 3.0 L H1V8, který by měl svými rozměry i hmotnosti sedět. Původně se za zády Hondy objevoval 2,4L osmiválec. Nový motor hodlají mírně přiškrtit (ze 750 na 500 koní při 11 000 ot./min), než si na vůz zvyknou a získají v něj důvěru. Problémem je, že byl spárovaný s převodovkou X-trac (ta je součástí vozu), pro jejíž využívání nebyl H1V8 navržen. Bjorn ji hodlal vyměnit, ale kvůli uchycením originálního zavěšení musel alternativní pneumatickou sekvenční převodovku umístit do původní karbonové skříně.
Protože vůz dostal bez dokumentace, jednalo se o obrovský úkol. Mercedes GP na emaily ani papírové dopisy zpočátku nereagoval. Po delší době zaslali některé díly a klíče, nakonec jeho přítelkyni odpověděl i samotný Ross Brawn.
Alternativní třílitr H1 V8
Vůz se stále není v provozuschopném stavu, pokroky jsou pomalé. Bjorn se trápí s odstraněním některých vnitřních součástí převodovky, kvůli čemuž musí být vyrobeny speciální nástroje. Toho se měla za nemalý peníz ujmout společnost Hewlands, mezitím se však zjistilo, že originální karbonová skříň je stavěna pouze pro určitý počet tepelných cyklů.
Veškeré úsilí a peníze by tedy brzy mohly přijít na zmar. Velké riziko by mohla představovat jízda, protože při prasknutí skříně by během ní mohla nebezpečně ustřelit záď vozu. Proto nyní probíhá jednání s Hewlandem, který je ochoten vyrobit novou skříň z magnezia či hliníku, k tomu je ale zapotřebí přesně trojrozměrně naskenovat současný díl.
Bjornova přítelkyně Nadine odváží Hondu RA107,kterou minulý víkend ukázali v Castle Combe
Bjorn ale statečně bojuje a se svým závodním monopostem by chtěl na dráhu vyrazit ještě letos. O svém pokroku pravidelně informuje na foru F1technical.net (zde). Plánuje se zúčastnit závodů monopostů na okruhu Castle Comge nedaleko svého bydliště a také se zapojit příští rok do série BOSS GP.
Pod článkem naleznete fotky jeho vozu včetně takových detailů, které nám současné týmy F1 z pochopitelných důvodů jen tak neukážou.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.