Někteří z vás možná sledují počínání Bjorna Anrilse - jednoho ze skalních fanoušků Formule 1, který se na počátku roku pustil do práce na opětovné zprovoznění závodního monopostu Honda RA107. Protože mě jeho počin před několika měsíci zaujal a dnes jsem měl možnost si s ním vyměnit pár slov, rozhodl jsem něco o tomto odvážném kroku něco sepsat.
Bjorn - dánský muzikant, který se před 20 lety přestěhoval do Velké Británie - je společně se svou přítelkyní Nadine Geary je správným nadšencem F1. Sami se věnují závodění několik let, převážně s vozy GT. Není divu, že se jednoho dne rozhodli si pro zábavu pořídit vlastní monopost. Netroškařili a 6. prosince 2010 zakoupili na aukci Mercedesu v Brooklands za 37 000 liber (v přepočtu kolem 1 mil. Kč) rovnou závodní vůz F1 z roku 2007.
Bjorn popisuje, jak v aukci dali nejvyšší nabídku, kterou si mohli dovolit - a ke svému překvapení je již nikdo nepřeplatil, přestože se jednalo na poměrně nový monopost o vcelku nízkou částku. Šťastný majitel si to vysvětluje tím, že se jednalo o aukci závodních veteránů a ona Honda F1 tam byla jediným moderním kouskem, zřejmě tedy nebyla přítomná ta správná skupina lidí. Naštěstí.
Co je doma, to se počítá
Jednalo se o Hondu RA107 v barvách Earthdreams s čílcem 8, s nímž Rubens Barrichello nastoupil do 12 z 18 velkých cen, celkově má po závodních okruzích najeto přes 8 000 km. Možná se jednalo o nejhorší Hondu ve Formuli 1 vůbec, ale co na tom záleží, když takový stroj může být váš! Nic vám nebrání si jej zblízka prohlížet, vrtat se v něm, zkoumat zavěšení, převodovku, diferenciál. Lahůdka!
Zakoupený monopost byl kompletně vybavený, chyběly mu však dvě nejdražší věci: motor a volant. Přes tuto překážku se nakonec rozhodli ho dostat zpět na závodní dráhu. Náročný úkol pro amatéry s omezeným rozpočtem. Práce má na starosti kupodivu žena. Nadine, povoláním zdravotní sestra, na voze odvádí většinu prací. Sama je výbornou pilotkou a drží několik britských rekordů v závodech do vrchu, jak mi prozradil Bjorn.
Motor je třeba sehnat jinde - místo originálního RA807E tentokrát pro legraci posloužil motor z Viperu
Podařilo se jim získat motor 3.0 L H1V8, který by měl svými rozměry i hmotnosti sedět. Původně se za zády Hondy objevoval 2,4L osmiválec. Nový motor hodlají mírně přiškrtit (ze 750 na 500 koní při 11 000 ot./min), než si na vůz zvyknou a získají v něj důvěru. Problémem je, že byl spárovaný s převodovkou X-trac (ta je součástí vozu), pro jejíž využívání nebyl H1V8 navržen. Bjorn ji hodlal vyměnit, ale kvůli uchycením originálního zavěšení musel alternativní pneumatickou sekvenční převodovku umístit do původní karbonové skříně.
Protože vůz dostal bez dokumentace, jednalo se o obrovský úkol. Mercedes GP na emaily ani papírové dopisy zpočátku nereagoval. Po delší době zaslali některé díly a klíče, nakonec jeho přítelkyni odpověděl i samotný Ross Brawn.
Alternativní třílitr H1 V8
Vůz se stále není v provozuschopném stavu, pokroky jsou pomalé. Bjorn se trápí s odstraněním některých vnitřních součástí převodovky, kvůli čemuž musí být vyrobeny speciální nástroje. Toho se měla za nemalý peníz ujmout společnost Hewlands, mezitím se však zjistilo, že originální karbonová skříň je stavěna pouze pro určitý počet tepelných cyklů.
Veškeré úsilí a peníze by tedy brzy mohly přijít na zmar. Velké riziko by mohla představovat jízda, protože při prasknutí skříně by během ní mohla nebezpečně ustřelit záď vozu. Proto nyní probíhá jednání s Hewlandem, který je ochoten vyrobit novou skříň z magnezia či hliníku, k tomu je ale zapotřebí přesně trojrozměrně naskenovat současný díl.
Bjornova přítelkyně Nadine odváží Hondu RA107,kterou minulý víkend ukázali v Castle Combe
Bjorn ale statečně bojuje a se svým závodním monopostem by chtěl na dráhu vyrazit ještě letos. O svém pokroku pravidelně informuje na foru F1technical.net (zde). Plánuje se zúčastnit závodů monopostů na okruhu Castle Comge nedaleko svého bydliště a také se zapojit příští rok do série BOSS GP.
Pod článkem naleznete fotky jeho vozu včetně takových detailů, které nám současné týmy F1 z pochopitelných důvodů jen tak neukážou.
Australský talent Oscar Piastri si v Miami připsal třetí vítězství v řadě a potvrdil skvělou formu, když opět předvedl suverénní výkon a nenechal nikoho na pochybách, kdo momentálně udává tempo ve Formuli 1.
Kvalifikace na Velkou cenu Miami skončila pro Ferrari fiaskem. Charles Leclerc obsadil až osmé místo, jeho týmový kolega Lewis Hamilton skončil dokonce dvanáctý. „Byl jsem spokojený se svým kolem, ale výsledek je zklamáním. Prostě nejsme dost rychlí,“ hodnotil Leclerc situaci otevřeně.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Miami jako čerstvý otec, ale na trati nijak nepolevil. Po narození dcery Lily si bez zaváhání dojel pro pole position a dal jasnou odpověď na debaty, zda ho otcovství může zpomalit.
Max Verstappen ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Miami 2025 a zajistil si start z prvního místa. Nizozemský jezdec Red Bullu stanovil nový traťový rekord a po závodě mluvil o hledání limitů. Lewis Hamilton z Ferrari označil svou kvalifikaci za zklamání, Lando Norris se smířil s druhým místem a Andrea Kimi Antonelli ocenil svůj návrat po sprintu. Ferrari zůstává pozadu a šéf týmu Frederic Vasseur přiznal chyby.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.
Toto Wolff se zastal Lewise Hamiltona po jeho vlažném startu ve Ferrari. Podle šéfa Mercedesu neztratil britský pilot nic ze své výjimečnosti – jen prochází přirozeným procesem adaptace na nový tým a nové výzvy.
Max Verstappen přijel do Miami se zprávou o čerstvě narozené dceři Lilly a vylepšeným vozem RB21. Na víkendové Velké ceně tak čelí nejen novým výzvám na trati, ale i těm rodičovským – a zvládá je s úsměvem i pomocí špičkové techniky.
Tým Alpine zatím v letošní sezoně formule 1 zůstával v oblasti technických vylepšení výrazně pozadu. Před Velkou cenou Miami se ale v boxech objevil pozoruhodný detail – dvě různé konfigurace přídě a předního křídla, které mohou naznačovat možné změny v aerodynamickém přístupu stáje.
Teprve osmnáctiletý Kimi Antonelli šokoval svět formule 1, když si v Miami vyjel první místo na startu sprintu – a dočkal se gratulace od samotného Lewise Hamiltona. Mladý Ital tak zazářil jako největší překvapení dosavadní sezony.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.
Australský talent Oscar Piastri zazářil v jediné tréninkové jízdě před Velkou cenou Miami, kterou však předčasně ukončil incident Olivera Bearmana. Krátké, ale intenzivní dopoledne tak přineslo nečekané pořadí a omezený prostor pro přípravu na víkendový program.