Konstruktér Red Bull je černou ovcí Formule 1. V odvětví sportu, kterému vládnou počítače, se bez nich zcela obejde. V rozhovoru pro britský Sun vysvětluje proč, popisuje náročná životní období, kterými prošel, výzvy, kterým musí čelit v následujících měsících a vzpomíná i na svou první výplatu v F1 před 31 lety.
"Období června, července, srpna a září je opravdu náročné. Musíme pokračovat ve vývoji letošního vozu, jinak se náš náskok v šampionátu vypaří, ale ve stejném čase musíte začít přemýšlet o autě pro příští rok," popisuje Newey náročné období, kterým nyní procházejí všechny týmy Formule 1, protože své zdroje přesouvají k vývoji vozu pro sezónu 2012.
Konstruktér Red Bullu je výjimečný tím, že ke své práci nevyužívá počítač: "Mám dvě kreslící prkna - jedno doma a jedno v továrně. Někdy se probudím ve 3 ráno s nějakou hloupostí. Obvykle jsem vstával a nakreslil si ji. Nyní přemýšlím o tom, jestli to je vůbec dobré - kreslit ve tři ráno. Dobré je si to zapamatovat a raději opět zalehnout."
Na počítači to samozřejmě zkoušel, ale nakonec zůstal u tužky: "Stále zkouším kreslit návrhy. Kreslením na prkně přidělávám práci ostatním, kteří to musí potom přenášet do počítače. Zkoušel jsem jednou CAD, ale moc mi to nešlo. Už se nikdy nezměním."
Se svým dítkem v továrně Red Bullu v Milton Keynes(foto: Red Bull Racing)
Na univerzitě v Southamptonu úspěšně vystudoval letectví a kosmonautiku. Ve Formuli 1 poprvé nastoupil v týmu Fittipaldi Racing, který tehdy vedl Harvey Postlethwaite. Jaká byla jeho první výplata? "Vzpomínám si, že na mém prvním výplatním lístku bylo v roce 1980 sedm tisíc liber. Na konci svého prvního měsíce jsem si pomyslel: 'Hrome, vždyť ještě neví, co mám za lubem,' byl jsem tak nezkušený!"
Ve F1 působí dodnes, byť byly chvíle, kdy uvažoval o odchodu - například v roce 1994, když se v jeho voze zabil Ayrton Senna (více viz článek Adrian Newey: Co bylo příčinou tragické nehody Ayrtona Senny?). Nebo o osm let později, kdy ho znechutil postoj FIA, která podle něj nadržovala Ferrari.
"Kolem roku 2002 bylo v F1 tolik politiky, obzvlášť mezi FIA a Ferrari a tím, co jím všechno procházelo. Ztratil jsem iluze o celém sportu a začal jsem se poohlížet po něčem jiném. Potřeboval jsem čerstvou výzvu a našel jsem ji u Red Bullu. Opravdu si to momentálně užívám," pokračuje Newey.
Současné období a spolupráce s piloty si Newey užívá(foto: Red Bull Racing)
"Užívám si práci se Sebem [Vettelem ] a Markem [Webberem]." Adrian si nevystačí pouze s telemetrií, ale má rád i práci s lidmi. Vysvětluje proč: "Auto je sice pokryto senzory, které nám říkají, co monopost dělá, ale už vám neřeknou proč. Rozhovor s pilotem je mnohem lepší, než procházení dat."
Charles Leclerc zahájil víkend v Mexiku nejrychlejším časem v prvním volném tréninku na okruhu v Mexico City. Mezi nováčky se nejlépe předvedl Arvid Lindblad, který zazářil jako nejrychlejší z debutantů.
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.