Pirelli včera uskutečnilo videochat, prostřednictvím něhož odpovídali Paul Hembery a Marcelo Boiocchi fanouškům na zajímavé dotazy týkající se Formule 1. Média včetně "oficiálního" partnera mu ale překvapivě mnoho pozornosti nevěnovala. Vybrané dotazy a odpovědi si můžete přečíst v následujícím článku.
Jak je vyvíjí v aerodynamickém tunelu? Pracují pouze se svými vlastními daty, nebo i s daty, která jim poskytují týmy?
Hembery: Téměř všechny týmy mají vlastní aerodynamické tunely, kde testují s vozy 50% či 60% velikosti. My pro ně musíme připravit zmenšené pneumatiky, což také není úplně jednoduché.
Boiocchi: To je proto, že pevnost pneumatiky a její další vlastnosti musí být podobné jako u normální velikosti. Velmi důležité je ale zachovat její stopu, zakřivení a tvar, aby to co nejvíce odpovídalo měřítku 1:1. Týmům to umožňuje pracovat na aerodynamice, přitom můžou využít tvaru pneumatiky jako důležité součástí auta.
Nejsou žmolky z pneumatik nebezpečné?Hembery: Ne, v F1 byly vždycky, s opotřebením pneumatik narůstá jejich počet a nyní jsou při přenosech ve vysokém rozlišení lépe vidět. Nejsou však tvrdé a nebezpečné jako sklo. Nebrání předjíždění - to naopak dramaticky vzrostlo. Přichytí se na pneumatiku, nejsou jako nějaké střepy, na nichž byste vylétli z trati. Jsou jemné a nalepí se na pneumatiku, není to žádný problém.
Výroba pneumatik Pirelli pro F1 v továrně v tureckém Izmitu
Jaká bude strategie týmů v Kanadě? Kolikrát bude stavět Ferrari?Hembery: Víme předem, na kolik zastávek kdo plánuje jet, věděli jsme například v neděli, kolikrát se bude chtít objevit Vettel v boxech. Je to však velmi individuální a záleží to na strategii týmů, na jezdcích i podmínkách na trati, neexistuje nic jako jediná ideální strategie.
Během tréninků v Kanadě budeme muset nejdříve poznat a vyhodnotit, jak se pneumatiky chovají na tamějším povrchu. Budeme mít s sebou znovu superměkkou a měkkou směs, tento okruh ale bude určitě náročnější než Monako. Může to být neobvyklé, pokud zaprší - podobně jako loni, kdy déšť docela hodně vyčistil povrch dráhy. Nejspíše budeme svědky tří zastávek.
Pirelli by mohl vstoupit do podvědomí jako výrobce, který vyrábí pneumatiky, jež dlouho nevydrží. Neplánujete do nějakého závodu na konci nasadit směs, v němž byste ukázali, že tomu tak není?Hembery: Při změnách směsí musíme být velmi opatrní, abychom na konci neriskovali nepatřičný zásah do vývoje šampionátu. Viděli jsme v Barceloně, jak některé týmy nebyly spokojeny s novou tvrdší směsí, která vydrží déle. S takovou pneumatikou bychom se v pohodě mohli vrátit k původním jednozastávkovým strategiím.
Samozřejmě bychom takovou pneumatiku dokázali udělat, ale sport by nám to v mnoha ohledech neumožnil. Myslím, že by byli docela naštvaní, protože to zkrátka není to, co od nás čekají. Vyžadují stabilitu, co nejméně změn. Měli letos dost proměnných při hledání správného vyvážení a přilnavosti vozu - KERS, DRS - a prosili nás, abychom nedělali žádné změny, pokud nás o to sami nepožádají.
Boiocchi: Tak si to ostatně přál organizátor a FOTA. S naším know-how a technologiemi umíme vyrábět trvanlivé pneumatiky.
Hembery: Není problém udělat gumu, která vydrží celý závodní víkend. Je to náročnější vyrobit tu, která málo vydrží.
Formule 1 je pro Pirelli skvělou reklamní platformou
Proč se pneumatiky jmenují Zero?Boiocchi: Je to přezdívka pro využití našich nejpokročilejších automobilových technologií. P-Zero je označuje název nejvyšší řady našich produktů.
Která trať nejvíce prověří vaše pneumatiky?Hembery: Nejvíce už byly prověřeny, a to na třech místech: v Sepangu, kde to je velmi náročné pro pneumatiky, ve velmi rychlé zatáčce s několika vrcholy v Istanbulu a v Barceloně.
Těžké to bude také v Silverstone na rychlé a drsné trati, v Monze kvůli dlouhým rovinkám a zřejmě také ve Spa při průjezdu Eau Rouge, kdy na pneumatiky působí tlak převyšující 1000 kg. Ale ty tři nejtěžší již zřejmě máme za sebou. Máme také pár okruhů, kde jsme nikdy nebyli: Korea a Indie, ty jsou pro nás úplně nové. Ale každý závod je zvláštní výzvou, každý vyžaduje své. Ale raději se mě na hodnocení zeptejte až po Brazílii, to budu mít větší jistotu (smích).
Nemělo by být více dodavatelů pneumatik v F1?Hembery: Je otázka, zda by si to přály týmy, protože při konkurenci by se podstatně zvýšily náklady, zvětšilo by se bezpečnostní riziko - když spolu soupeří dva výrobci, zacházejí s výkonností až na hranici rizika, jak se to stalo v Indianapolis, což byl ten nejhorší scénář, což není dobré pro žádného výrobce pneumatik. Takže po tom nikdo moc netouží.
Druhou otázkou je, zda bychom si my přáli konkurenta? Ano, jenže v současné době již nemáme testovací týmy, neexistují testovací monoposty, žádné volné týdny pro testování, akorát čtyři před sezónou. Z praktického hlediska by to nyní nebylo možné. Nakonec to ale záleží na týmech, a ty o to nemají zájem.
Jaké informace o pneumatikách byste mohli poskytovat televizním společnostem, a bylo by možné letos ještě něco vylepšit?Hembery: Každý tým má svého Pirelli inženýra a máme mobilní systém handheldů, zařízení podobných iPadu, kterými poskytujeme v reálném čase data týmům i FOM [držiteli komerčních práv], takže mají přehled, jaký druh pneumatiky byl nasazen na každé auto, vždy když přijede do boxů, signál je předáván na konci boxové uličky.
Teoreticky to není problém přenášet na televizní obrazovky. Akorát jsme měli několik drobných technických problémů. Ještě letos k tomu ale dojde, diváci tak budou mít mnohem lepší přehled o pneumatikách.
© Foto: Pirelli
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.