Adrian Newey poprvé pro britský Guardian promluvil o tom, jak blízko byl toho, aby po smrti Ayrtona Senny v roce 1994 z Formule 1 odešel. Tragédie jej hluboce zasáhla.
"Po této události jsem přišel i o těch pár vlasů, které jsem měl. Změnilo mě to psychicky. Bylo to strašné. Jak Patrick Head [technický ředitel Williamsu], tak i já, jsme se nezávisle na sobě ptali, zda chceme v závodění pokračovat," vzpomíná konstruktér.
"Chceme být součástí sportu, kde lidé mohou umřít v tom, co my vytvoříme? A za druhé: byla ta nehoda následkem něčeho, co se ulomilo kvůli nedostatečnému či zanedbaného návrhu? A pak začal soud."
V něm byli Newey a Head v Itálii obviněni ze zabití. Formuli 1 chtěl však opustit po vlastním přemýšlení o této události: "Soudní stání bylo depresivní a nepříjemné, tlak navíc. Nepřiměl mě však k tomu, abych se sám sebe ptal, zda chci pracovat v F1. Mohlo za to vlastní rozjímání spíše než obvinění [soudu]."
Ayrton Senna v Imole v roce 1994
Na dotaz, zda byl blízko definitivnímu odchodu, Newey odpovídá: "Ano. Pro celý tým to bylo neuvěřitelně obtížné. Pamatuji si na den po závodě - bylo pondělí, státní svátek, a někteří z nás se pokoušeli procházet daty a přijít na to, co se stalo. Následovaly temné týdny. Ve skutečnosti se nikdo nikdy nedozví, co bylo přesnou příčinou toho, co se stalo.
Určitě selhal sloupek řízení - velkou otázkou však bylo: selhal následkem nehody nebo tu nehodu způsobil? Byli na něm prasklinky v důsledku únavy materiálů a po určité době by selhal. Není pochyb o tom, že návrh byl velmi slabý. Podle veškerých důkazů ale auto nevyjelo z dráhy následkem selhání sloupku řízení."
Newey přiznává, že v průběhu posledních 17 let neustále přemýšlí o tom, co způsobilo nehodu: "Když se podíváte na záběry z kamer, obzvlášť z vozu Michaela Schumachera za ním, auto nevyjelo z dráhy kvůli nedotáčivosti. Je tam patrná přetáčivost, což nesedí s poruchou sloupku řízení. Ujela záď vozu a všechna data tomu nasvědčují. Ayrton se to snažil srovnat tím, že ubral plyn na 50 %, což sedí s tím, že mu ujela záď, a pak, o půl sekundy později, šel tvrdě na brzdy."
Videoukázka z posledního dokumentu o Ayrtonovi Sennovi
"Otázkou je, proč mu ujela záď? Vůz se dotkl povrchu dráhy ve druhém kole mnohem tvrději, což se opět zdá být neobvyklé, protože tlak pneumatik měl do té doby vzrůst - očekávali byste, že došlo zřejmě k defektu pravé pneumatiky po najetí na nějaký úlomek na trati. Pokud bych si měl vybrat nejpravděpodobnější příčinu, byla by to právě tato."
Vozy navržené Adrianem Neweym vyhrály 119 závodu, sedm konstruktérských titulů a šest jezdeckých. Přiznává však, že ho Sennova smrt stále trápí. Na otázku, zda již viděl nedávno natočený dokument, který nyní sbírá jedno ocenění za druhým, 52letý konstruktér odvětil: "Ne. Nebylo by to [pro mě] lehké."
Letní přestávka F1 2025 není pouhým volnem, ale klíčovým obdobím pro načerpání sil těla, odpočinek mysli a posílení týmového ducha. Jezdci i týmy kombinují regeneraci, lehký trénink, koníčky a cestování, aby se po návratu do Zandvoortu v závodním tempu opět objevili svěží a připraveni na boj o každý bod šampionátu.
Zak Brown po uzavření diskuse kolem Landa Norrise upozorňuje, že podobný příběh se nyní přesouvá na Charlese Leclerca. Podle něj se otázka, zda dokáže proměnit pole position ve vítězství, stává dalším horkým tématem sezóny.
Max Verstappen definitivně ukončil spekulace o své budoucnosti. Nizozemský šampion potvrdil, že i v roce 2026 bude hájit barvy Red Bullu.
Guenther Steiner varuje, že Lewis Hamilton by mohl opustit F1, pokud nové předpisy pro sezónu 2026 nepodpoří jeho výkony. Britský pilot podle něj trpí poklesem sebevědomí a Ferrari by muselo dodat vůz, který mu sedne.
Max Verstappen dostal varování za odhození ručníku z kokpitu během maďarského tréninku; FIA zdůraznila, že i malé předměty na trati mohou být nebezpečné.
George Russell komentuje zásadní změnu v Mercedesu letošní sezonu, kdy Lewis Hamilton odešel do Ferrari a jeho místo zaujal mladý Andrea Kimi Antonelli.
Christian Horner byl oficiálně odvolán z pozice ředitele Red Bull Racing, čímž končí jeho dlouhá éra vedení týmu a budování jeho úspěchů ve F1. Red Bull nyní hledá nástupce, který dokáže udržet tým na špičce a přinést nový strategický směr.
Lando Norris věří, že díky nabytým zkušenostem a zlepšení McLarenu má v roce 2025 nejlepší šanci získat svůj první titul, pokud udrží konzistentní výkon a zvládne tlak proti silné konkurenci.
Bernie Ecclestone kritizuje přestup Lewise Hamiltona do Ferrari pro sezonu 2025 a považuje ho za chybný krok. Podle něj měla stáj vsadit na mladšího pilota s dlouhodobou perspektivou.
Poslední dny se objevují spekulace že se Sergio Pérez chystá na návrat do Formule 1 v roce 2026. Oficiální potvrzení jeho dalšího působení by mělo přijít během několika příštích týdnů.
Šéf Williamsu James Vowles je přesvědčen, že formule 1 má dost času uklidnit obavy jezdců ohledně pravidel pro sezonu 2026.
Šéf a generální ředitel týmu Red Bull Laurent Mekies se podělil o své první dojmy ze spolupráce s Maxem Verstappenem.