Adrian Newey poprvé pro britský Guardian promluvil o tom, jak blízko byl toho, aby po smrti Ayrtona Senny v roce 1994 z Formule 1 odešel. Tragédie jej hluboce zasáhla.
"Po této události jsem přišel i o těch pár vlasů, které jsem měl. Změnilo mě to psychicky. Bylo to strašné. Jak Patrick Head [technický ředitel Williamsu], tak i já, jsme se nezávisle na sobě ptali, zda chceme v závodění pokračovat," vzpomíná konstruktér.
"Chceme být součástí sportu, kde lidé mohou umřít v tom, co my vytvoříme? A za druhé: byla ta nehoda následkem něčeho, co se ulomilo kvůli nedostatečnému či zanedbaného návrhu? A pak začal soud."
V něm byli Newey a Head v Itálii obviněni ze zabití. Formuli 1 chtěl však opustit po vlastním přemýšlení o této události: "Soudní stání bylo depresivní a nepříjemné, tlak navíc. Nepřiměl mě však k tomu, abych se sám sebe ptal, zda chci pracovat v F1. Mohlo za to vlastní rozjímání spíše než obvinění [soudu]."
Ayrton Senna v Imole v roce 1994
Na dotaz, zda byl blízko definitivnímu odchodu, Newey odpovídá: "Ano. Pro celý tým to bylo neuvěřitelně obtížné. Pamatuji si na den po závodě - bylo pondělí, státní svátek, a někteří z nás se pokoušeli procházet daty a přijít na to, co se stalo. Následovaly temné týdny. Ve skutečnosti se nikdo nikdy nedozví, co bylo přesnou příčinou toho, co se stalo.
Určitě selhal sloupek řízení - velkou otázkou však bylo: selhal následkem nehody nebo tu nehodu způsobil? Byli na něm prasklinky v důsledku únavy materiálů a po určité době by selhal. Není pochyb o tom, že návrh byl velmi slabý. Podle veškerých důkazů ale auto nevyjelo z dráhy následkem selhání sloupku řízení."
Newey přiznává, že v průběhu posledních 17 let neustále přemýšlí o tom, co způsobilo nehodu: "Když se podíváte na záběry z kamer, obzvlášť z vozu Michaela Schumachera za ním, auto nevyjelo z dráhy kvůli nedotáčivosti. Je tam patrná přetáčivost, což nesedí s poruchou sloupku řízení. Ujela záď vozu a všechna data tomu nasvědčují. Ayrton se to snažil srovnat tím, že ubral plyn na 50 %, což sedí s tím, že mu ujela záď, a pak, o půl sekundy později, šel tvrdě na brzdy."
Videoukázka z posledního dokumentu o Ayrtonovi Sennovi
"Otázkou je, proč mu ujela záď? Vůz se dotkl povrchu dráhy ve druhém kole mnohem tvrději, což se opět zdá být neobvyklé, protože tlak pneumatik měl do té doby vzrůst - očekávali byste, že došlo zřejmě k defektu pravé pneumatiky po najetí na nějaký úlomek na trati. Pokud bych si měl vybrat nejpravděpodobnější příčinu, byla by to právě tato."
Vozy navržené Adrianem Neweym vyhrály 119 závodu, sedm konstruktérských titulů a šest jezdeckých. Přiznává však, že ho Sennova smrt stále trápí. Na otázku, zda již viděl nedávno natočený dokument, který nyní sbírá jedno ocenění za druhým, 52letý konstruktér odvětil: "Ne. Nebylo by to [pro mě] lehké."
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.