Jak si vedli piloti v jednotlivých sektorech a jaká rychlost jim v nich byla naměřena?
Nejprve se připomeňme prostřednictvím mapky konfiguraci okruhu v melbournském Albert Park (více technických informací o něm naleznete zde). Jezdí se zde ve směru hodinových ručiček, na piloty tudíž čeká více, tj. 10, pravotočivých zatáček než levotočivých - těch je šest.
První sektor končí před zatáčkou č. 6, druhý před velmi rychlou levopravou šikanou 11 - 12 a poslední na cílové rovince, kde se nacházejí dvě čidla rychlosti: to první na konci třetího sektoru, to druhé (speed trap) až na konci rovinky - 147 m před první zatáčkou.
Sebastian Vettel dnes předvedl naprosto suverénní výkon - krom nejlepšího času byl také nejrychlejší ve všech třech sektorech. Lewis Hamilton s ním v prvních dvou držel tempo, ve třetím ale ztrácel přes půl vteřiny. Naopak ve druhém sektoru za svým kolegou i za Hamiltonem znatelně ztrácel Webber - kolem tří desetin.
Z první tabulky je také patrné, že kdyby Michael Schumacher zabral v poslední části okruhu, mohl se probojovat do elitní desítky.
Tabulka č. 1 - Přehled časů v jednotlivých sektorech(poslední sloupec obsahuje součet nejlepších časů ze tří sektorů)
Z druhé tabulky obsahující přehled maximálních rychlostí jde vidět, jak moc Red Bullu na cílové rovince chyběl KERS, který dnes v kvalifikaci nepoužívali.
Nejvyšší rychlost byla naměřena Sauberu japonského samuraje Kobajašiho - 314,2 km/hod. Velmi rychlý na rovinkách byly krom Sauberů i oba McLareny a Mercedesy.
Hispania je na tom s aerodynamikou velmi špatně: místo nového křídla, které na voze loni prezentovali, nasadili jen starší krabicoidní verzi s jednoduchou kaskádou, jež se podobala té loňské. Na konci cílové rovinky sice byli rychlejší než Lotusy či Virginy, časy ve všech sektorech však byly velmi pomalé.
Tabulka č. 2 - Přehled maximálních rychlostí
Tabulky jsem rozdělil na dvě části: loňské nováčky (HRT, Lotus a Virgin - oranžová) a zbylé týmy (červená), protože první skupina dosahovala o třídu horších výsledků.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.