Raději být druzí a se ctí, než získat titul pro mistra světa díky týmové režii. To si myslí Dietrich Mateschitz, majitel týmu Red Bull. Tvrdí, že ani v posledním závodě sezóny se tým nesníží k úpravě pořadí mezi svými jezdci.
Red Bull si na Velké ceně Brazílie pojistil vítězství v poháru konstruktérů, které už mu nikdo nemůže v posledním závodě vzít. Co ale jisté nemá, je titul mistra světa. Přestože Mark Webber ve druhé polovině sezóny vedl průběžné bodování, tým ho na úkor jeho kolegy Sebastiana Vettela nepodporoval. A podle Ditricha Mateschitze se na tom nic nezmění ani v posledním závodě.
Až v neděli se v Abú Zabí rozhodne o vítězi letošní sezóny formule jedna. O titul stále bojují čtyři jezdci (matematicky má stále šanci i čtvrtý Lewis Hamilton). Mark Webber míří do Emirátů z druhého místa se ztrátou osmi bodů na prvního Alonsa. Sebastian Vettel je o dalších sedm bodů za svým australským kolegou. Mateschitz však znovu potvrdil, že týmovou režii v Red Bullu neuvidíme.
„Zásah mezi jezdce jsme nikdy nebrali v úvahu. Celý svět odsoudil Ferrari za to, co udělali na Hockenheimu, ale z nás jsou teď idioti, protože jsme se nezachovali stejně. Nikdy jsme o tom neuvažovali, dokud mají oba naši jezdci šanci na titul,“ prohlásil ostře Matechitz.
Ve Velké ceně Brazílie zvítězil Vettel před Weberem a Alonsem. Pokud vyhraje i v Abú Zabí a Alonso bude druhý, připadne titul Španělovi. Majitel Red Bullu však trvá na tom, že Alonso nemá nic jisté.
Využije Alonso vzájemného souboje jezdců red Bullu a promění své šance ve třetí mistrovský titul?
„Není jisté, že ten šťastlivec bude vždycky Alonso. Abú Zabí bude neuvěřitelně napínavé a bude to velký tlak. V neděli večer budeme vědět, jestli jsme získali dalších 50% a byli úspěšní, nebo ne. Druhé místo za spravedlivých okolností by bylo lepší než vítězství na základě příkazů a potvrzení,“ prohlásil Mateschitz.
Majitel rakouského týmu je nadšený ze zisku poháru konstruktérů. Na další důvod k radosti si prý ještě do neděle rád počká.
„Tolik bylo v sázce. Nikdy nevíte, co se stane. A stát se může cokoli, až do samotného konce, jak jsme viděli. Je to nádherný, senzační pocit, vyhrát pohár konstruktérů. Pracovali jsme na tom bez přestávky pět let a teď jsme všichni šťastní, že se to stalo. Tenhle titul je pro nás zadostiučiněním a radostí. Loni nám unikl o vlásek, letos to vyšlo. Ale dosáhli jsme 50 procent našeho cíle. Zbylých 50 snad získáme v neděli,“ dodal Mateschitz.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.