Po rozpačitém nasazení systému pro rekuperaci kinetické energie (KERS) v minulé sezóně je již dnes jasné, že jeho opětovné zavedení přijde na řadu již v příštím roce, kdy bude opět vozům poskytovat dodatečný výkon ve výši 82 koní po dobu 6,7 sekundy na kolo.
V roce 2011 se ovšem týmy budou spoléhat na původní systémy, které nasazovaly v loňském roce. Jak jsme vás informovali zde, od roku 2013 vstoupí v platnost nová pravidla, které zásadním způsobem ovlivní především motory v F1, proto z tohoto ohledu by nemělo smysl vyvíjet novinky v oblasti KERS pro tak krátké časové období. Spoléhat se tedy můžeme jen na vývoj stávajících systémů KERS.
„Z návratu systému KERS od příští sezóny jsem tak trochu zmatený. Jezdit se bude se systémy, jejichž využití se ukazovalo jako velmi sporné. Rozhodnutí o jejich využití byla velmi těsná a nebylo jasné, zda to má přínos nebo ne,“ říká obchodní ředitel Cosworthu Tim Routsis.
Koncem minulého šampionátu používaly KERS už jen tým Ferrari a McLaren, ovšem i z jejich pohledu nelze jednoznačně určit, zda šlo o výhodu. Dodatečný výkon totiž negovala vyšší hmotnost závodního monopostu.
„Nemůžeme očekávat, že by se nyní týmy pustily do závodů ve vývoji. V praxi by totiž nový systém fungoval jen pár let. Podle mne tedy již v příštím roce uvidíme, že ne všechny monoposty budou se systémem KERS závodit. Dokonce jsem přesvědčen, že na některých okruzích systém nasadí, na jiných ne. Každému je zároveň jasné, že díky KERS má auto problém s rozdělením hmotnosti,“ pokračoval Routsis.
Cosworth pro rok 2011 nebude vyvíjet žádný vlastní systém KERS. Jeho motory V8 budou ale kompatibilní s těmito systémy, takže případní zákazníci v tomto ohledu problémy mít nebudou. Větší změny se ale čekají od roku 2013, kdy by se měla hybridní technologie dostat na podstatně vyšší úroveň než dnes.
„Nový systém by měl být nastaven tak, aby nezískával energii jen díky brždění, ale i během jiných akcí, které jsou spojené s uvolňováním energie,“ říká šéf oddělení motorů Ferrari Luca Marmorini. „Z pohledu techniky to bude velmi zajímavé, možná budeme nuceni nalézat úplně jiná řešení. Nemůžeme jít takovým směrem, abychom vyvíjeli věci nesmírně drahé a přitom nepomohli napínavé závodní show.“
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.
Max Verstappen si suverénně zajistil pole position pro Velkou cenu USA, když porazil Landa Norrise. Oscar Piastri tentokrát nestačil ani na top 3.
Max Verstappen ovládl chaotický sprint před Velkou cenou USA 2025. Oba jezdci McLarenu přitom skončili hned v první zatáčce po úvodní kolizi.
Nico Hülkenberg překvapil výborným výkonem a zajistil si nejlepší startovní pozici sezóny ve Sprintu během víkendu Velké ceny USA.
Fernando Alonso si v kvalifikaci na okruhu Circuit of the Americas připsal jedno ze svých nejlepších letošních umístění. Přestože jej čeká náročný závodní víkend, zůstává odhodlaný a motivovaný bojovat.
Andrea Stella po sprintové kvalifikaci v Austinu naznačuje, že McLaren skrývá určité trumfy, které by mohly použít v následujícím závodě.
Zatímco McLaren drží pod pokličkou detaily ohledně „důsledků“, které čekají Landa Norrise, Martin Brundle poskytl svůj pohled na možné scénáře.
Laurent Mekies přiznal, že tým udělal chybu ve strategii výjezdů na trať a zdůraznil, že Yuki Tsunoda si zaslouží omluvu.