V roce 2011 opět s KERSem

Räikkönen, Kimi
Räikkönen, Kimi, foto: Scuderia Ferrari
František Zakopal 20. září 2010 12:30
Sdílej:

Po rozpačitém nasazení systému pro rekuperaci kinetické energie (KERS) v minulé sezóně je již dnes jasné, že jeho opětovné zavedení přijde na řadu již v příštím roce, kdy bude opět vozům poskytovat dodatečný výkon ve výši 82 koní po dobu 6,7 sekundy na kolo.

V roce 2011 se ovšem týmy budou spoléhat na původní systémy, které nasazovaly v loňském roce. Jak jsme vás informovali zde, od roku 2013 vstoupí v platnost nová pravidla, které zásadním způsobem ovlivní především motory v F1, proto z tohoto ohledu by nemělo smysl vyvíjet novinky v oblasti KERS pro tak krátké časové období. Spoléhat se tedy můžeme jen na vývoj stávajících systémů KERS.

„Z návratu systému KERS od příští sezóny jsem tak trochu zmatený. Jezdit se bude se systémy, jejichž využití se ukazovalo jako velmi sporné. Rozhodnutí o jejich využití byla velmi těsná a nebylo jasné, zda to má přínos nebo ne,“ říká obchodní ředitel Cosworthu Tim Routsis.

Koncem minulého šampionátu používaly KERS už jen tým Ferrari a McLaren, ovšem i z jejich pohledu nelze jednoznačně určit, zda šlo o výhodu. Dodatečný výkon totiž negovala vyšší hmotnost závodního monopostu.

„Nemůžeme očekávat, že by se nyní týmy pustily do závodů ve vývoji. V praxi by totiž nový systém fungoval jen pár let. Podle mne tedy již v příštím roce uvidíme, že ne všechny monoposty budou se systémem KERS závodit. Dokonce jsem přesvědčen, že na některých okruzích systém nasadí, na jiných ne. Každému je zároveň jasné, že díky KERS má auto problém s rozdělením hmotnosti,“ pokračoval Routsis.

Cosworth pro rok 2011 nebude vyvíjet žádný vlastní systém KERS. Jeho motory V8 budou ale kompatibilní s těmito systémy, takže případní zákazníci v tomto ohledu  problémy mít nebudou. Větší změny se ale čekají od roku 2013, kdy by se měla hybridní technologie dostat na podstatně vyšší úroveň než dnes.

„Nový systém by měl být nastaven tak, aby nezískával energii jen díky brždění, ale i během jiných akcí, které jsou spojené s uvolňováním energie,“ říká šéf oddělení motorů Ferrari Luca Marmorini. „Z pohledu techniky to bude velmi zajímavé, možná budeme nuceni nalézat úplně jiná řešení. Nemůžeme jít takovým směrem, abychom vyvíjeli věci nesmírně drahé a přitom nepomohli napínavé závodní show.“

Témata:
ERS
Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.