Adrian Newey se na chvíli odreagoval: navrhl vůz pro novou závodní hru pro herní konzoli PlayStation firmy Sony. Sebastian Vettel s ním hned v Suzuce o 20 vteřin překonal nejlepší čas Kimiho Räikkönena z roku 2005.
Majitelům PlayStation Grand Turismo není třeba připomínat. Jedná se o závodní hru, v níž si můžete vyzkoušet nejrychlejší cestovní vozy světa na slavných okruzích počínaje "Zeleným peklem" - severní smyčky Nürburgringu - po testovací trať, kterou znáte z pořadu BBC Top Gear.
V pátém dílu se hráčí budou moci vyzkoušet i vůz X1 - návrh Adriana Neweyho, geniálního konstruktéra, jenž je autorem mnoha vítězných monopostů Formule 1 i americké Indycar. Díky němu v 90. letech na závodních tratích dominovaly Williamsy a McLareny, letos je jeho Red Bull také bez veškerých pochybností nejrychlejším vozem šampionátu.
Neweyho volnočasové hrátky digitálně zachytila společnost Polyphony Digital, jejíž bývalý herní návrhář, nyní ředitel - Kazunori Jamauči prozradil: "Každý závod podléhá určitým předpisům, a každé závodní auto musí být postaveno v rámci jistých pravidel. X1 je něco nového, vytvořeno díky snění ve stylu 'co kdyby.' Chtěli bychom inspirovat fanoušky závodních sérií a odvětví motosportu a stejně tak prozkoumat širokou škálu možností s ohledem na budoucnost motosportu."
Rozsáhlé zkušenosti, talent i chlapeckou zvědavost byla patrna v celém procesu návrhu X1. Výsledkem je extrémní vůz s jedinečnými vlastnostmi, kterými se nemůže pochlubit dosud žádný vůz v historii.
"Všichni sníme o posouvání limitů, kdyby výkonnost vozu a zkušenost pilota měly přednost před předpisy. Díky technologii PlayStation3 a virtuálnímu prostředí Gran Turismo 5 tento sen mohou prozkoumat milióny lidí. Právě inspirace spojila Red Bull Racing a Polyphony dohromady. Výsledkem je prototyp X1 - řiditelný dynamit," komentuje svůj počin Newey.
Co si představit pod Adrianovým dynamitem? Virtuální testovací pilot Sebastian Vettel jej hned vyzkoušel na trati v japonské Suzuce. A hned ve svém prvním kole překonal rekordní čas Kimiho Räikkönena z roku 2005 - o více než 20 vteřin!
Úspěšný konstruktér závodních vozů Adrian Newey
"Adrianovo vysněné auto se ovládalo skvěle," popisuje virtuální test Vettel. "Existuje málo okruhů, kde by se více projevila odvaha a odhodlanost než v Suzuce. Těžko si dokážu přestavit, kde by se dala prověřit rychlost a výkonnost prototypu X1, než během průjezdu zatáčkou 130R na plný plyn."
GT5 se na pultech objeví až v listopadu. My již na cestě do redakce máme jinou závodní hru - F1 2010, s jejímž vývojem pomáhal závodní jezdec Anthony Davidson. Jakožo fanoušek rFactoru, vněmž se monoposty F1 ovládají dle Davidsona dokonce obtížněji než ve skutečnosti, vzhlížím k nové hře Codemasters (F1 2010) s jistou dávky nedůvěry zejména kvůli pouze nadšeným prvotním reakcím. Pět kusů této hry můžete vyhrát v naší soutěži (zde), o své dojmy z hraní se s vámi brzy podělíme.
McLaren oznámil, že tým ponese od následující sezony název McLaren Mastercard F1 Team, čímž Mastercard posiluje své partnerství a angažovanost v týmu. Nové partnerství přináší nejen finanční podporu, ale i příležitosti pro technologické inovace a fanouškovské projekty.
Sergio Pérez po bolestném konci v Red Bullu našel novou motivaci a v roce 2026 se vrátí do Formule 1 jako jezdec nováčka Cadillac. Zkušený Mexičan tak dostane šanci na restart kariéry i podíl na budování ambiciózního projektu od základů.
Sergio Pérez po těžkém konci u Red Bullu strávil letošní rok pauzou, aby si odpočinul a zhodnotil svou kariéru, než se vrátí do F1 s Cadillacem. Mexický pilot je přesvědčen, že díky tréninku a plánovanému testování bude připraven podávat výkony od prvního závodu sezony 2026.
Alex Brundle označil angažování Valtteriho Bottase a Sergia Péreze za správný krok pro Cadillac, i když by rád viděl místo pro mladého nebo amerického jezdce.
Generální ředitel týmu Cadillac F1 Dan Towriss se vyjádřil k spekulacím ohledně možného přesunu Christiana Hornera, zdůrazňujíc, že tým je plně zaměřen na budování vlastního projektu.
Jolyon Palmer se zastal Lewise Hamiltona a tvrdí, že jeho výkony nevypadají špatně kvůli nedostatku rychlosti, ale kvůli sérii drobných chyb, které ovlivnily výsledky.
Cadillac oficiálně oznámil, že jeho piloty pro debut v F1 v roce 2026 budou Sergio Pérez a Valtteri Bottas. Tým sází na tuto zkušenou dvojici, aby co nejlépe zvládl náročný vstup do světového šampionátu.
Andrea Stella očekává, že druhá polovina sezony 2025 bude pro McLaren mnohem náročnější, zejména kvůli rostoucí síle soupeřů, především Ferrari. Po dominanci v první polovině roku si tým nemůže dovolit polevit a musí být připraven na tvrdý boj o každý bod.
Zkušený pilot Formule 1 Sergio Pérez se spojí s Valtterim Bottasem, když Cadillac nasadí tuto zkušenou dvojici do své debutové sezony v roce 2026.
Emerson Fittipaldi Jr., syn legendárního šampiona Formule 1, přiznal, že jeho obdiv k Maxu Verstappenovi se zrodil během kontroverzního finále sezony 2021 v Abú Dhabí.
Jolyon Palmer míní, že těsný bodový rozdíl mezi Landem Norrisem a Oscarem Piastrim není jen odrazem jejich výkonů, ale i výsledkem štěstí. Podle něj Norrisovi v několika případech výrazně pomohly okolnosti, které mu umožnily zůstat v těsném kontaktu s týmovým kolegou.
James Allison varuje, že i po změně pravidel v roce 2026 zůstanou pneumatiky hlavním limitem výkonu monopostů. Podle něj bude strategie a práce s degradací klíčovější než samotné technické inovace.