Týmy se již přesouvají do Montrealu a stále se diskutuje o vzájemné kolizi Red Bullů i soubojů dvou McLarenů krátce po ní. Rozhodl jsem se zmínit pár věcí, které jsou podle mě velmi zajímavé, a o nichž se nepsalo.
Souboj Button - HamiltonPo dojezdu do cíle se dle některých Hamilton neradoval tak, jako obvykle. Cestou na pódium se Jensona Button zeptal: "Co se tam dělo?" - čímž myslel moment, kdy jej Jenson na chvíli předjel. Hamiltonovi bylo totiž řečeno totéž, co jeho kolegovi - aby šetřil palivo. Button na rozdíl od něj ovšem už nebylo řečeno, jak rychle by měl jet.
Více světla do pozadí tohoto souboje vneslo oficiální video Formule 1, o čemž jsme již minulý týden psali (zde). Proč bylo Hamiltonovi řečeno, že jej Button nebude předjíždět? Proč jej Button předjel? Cožpak nedostal od týmu zprávu? Nebo nerozuměl tomu, co mu tým říká? Nebo to ignoroval? Chtěl snad McLaren tajně zařídit vítězství Buttona jakožto lídra šampionátu - podobně jako se snažil Red Bull protlačit Vettela před Webbera?
Zdá se, že vysvětlení je jednoduché - došlo k nedorozumění: obě strany neřekly svým pilotům stejné věci. Hamiltonovi bylo řečeno, že jej Button nepředjede (což byla dle pozdější reakce týmu chyba), Buttonovi ovšem nebylo řečeno, že to nesmí. Vzhledem k množství paliva se to zdálo jasné. Lewis potom určitě řádně vyzpovídal Martina Whitmarshe ohledně toho, co se vlastně stalo.
McLaren tvrdí, že pokyny k šetření paliva nepředstavaly žáden předem domluvený signál k zákazu předjíždění. Tomu odpovídal i fakt, že Hamiltonovi na rozdíl od Buttona po dojezdu do parc fermé v nádrži moc paliva nezbylo - neujel by už zřejmě ani půl kola.
Za zmínku ovšem stojí ono oficiální video. Někdo strašně moc chtěl, aby se onen "podraz" na Hamiltona ze strany McLarenu dostal ven! Poprvé jsem se v něm totiž setkal s titulky, jež přepisovaly radiokomunikaci.
Souboj Vettel - WebberO kolizi byly popsány již tuny papíru (u nás např. zde) a psát se o ní bude dále. Z oficiálního videa, kde jsme si mohli vyslechnout i rádia Red Bullu, vyplynuly také zajímavé věci.
Šéf týmu v rozhovoru s Marekm Hughesem pro Autosport minulý týden uvedl, že dal závodnímu inženýrovi Marka Webbera Ciaranu Pilbeamovi pokyn, aby svému australskému pilotovi přikázal pustit Vettela před sebe (není to náhodou týmová režie?) - tuto zprávu Webberovi ovšem Pilbeam očividně nepředal, možná byl zaneprázdněný něčím jiným. Ze zveřejněného rádia lze dokonce slyšet opačnou instrukci před zatáčkou č. 12 v osudném 40. kole: "Použij tlačítko pro předjíždění, abys byl na rovince rychlejší." Proto Marko označil za viníka Webbera a po závodě Australana a jeho inženýra zkritizovali také Newey s Hornerem, zatímco Vettela poplácávali po zádech, jakoby mu silnější kluk na pískovišti právě rozšlápl bábovičku.
Po závodě se Red Bull rovněž nechal slyšet, že Webber požádal rádiem tým o tom, aby Vettela zpomalil. To ale není přesné. Webber si všiml, že byl Vettel na rovince rychlejší, proto se pouze dotazoval na to, zda jeho kolega jede se stejným nastavením motoru.
Po týdnu BBC natočili s Vettelem rozhovor (zveřejněn včera zde) o událostech, k nimž došlo v Istanbulu. Sebastian už je na něm klidný, snaží se usmívat a být nad věcí. Zklamal mě však v tom, jak hovoří o urážlivém gestu na adresu svého kolegy - žádná omluva. A kolize? Pokud by došlo ke stejné situaci, udělal by to znovu. Žádná lítost.
Stejně jako v případě McLarenu, i v rakouským týmu ke ní zřejmě přispěl jistý zmatek na pitwallu a rozdílné instrukce, vše pod časovým tlakem. Sympatické je, že McLaren dává oběma svým jezdcům stejné šance. Čím více informací však vyplouvá na povrch, tím méně jsem si tím jistý v případě Red Bullu.
Sergio Pérez po těžkém konci u Red Bullu strávil letošní rok pauzou, aby si odpočinul a zhodnotil svou kariéru, než se vrátí do F1 s Cadillacem. Mexický pilot je přesvědčen, že díky tréninku a plánovanému testování bude připraven podávat výkony od prvního závodu sezony 2026.
Alex Brundle označil angažování Valtteriho Bottase a Sergia Péreze za správný krok pro Cadillac, i když by rád viděl místo pro mladého nebo amerického jezdce.
Generální ředitel týmu Cadillac F1 Dan Towriss se vyjádřil k spekulacím ohledně možného přesunu Christiana Hornera, zdůrazňujíc, že tým je plně zaměřen na budování vlastního projektu.
Jolyon Palmer se zastal Lewise Hamiltona a tvrdí, že jeho výkony nevypadají špatně kvůli nedostatku rychlosti, ale kvůli sérii drobných chyb, které ovlivnily výsledky.
Cadillac oficiálně oznámil, že jeho piloty pro debut v F1 v roce 2026 budou Sergio Pérez a Valtteri Bottas. Tým sází na tuto zkušenou dvojici, aby co nejlépe zvládl náročný vstup do světového šampionátu.
Andrea Stella očekává, že druhá polovina sezony 2025 bude pro McLaren mnohem náročnější, zejména kvůli rostoucí síle soupeřů, především Ferrari. Po dominanci v první polovině roku si tým nemůže dovolit polevit a musí být připraven na tvrdý boj o každý bod.
Zkušený pilot Formule 1 Sergio Pérez se spojí s Valtterim Bottasem, když Cadillac nasadí tuto zkušenou dvojici do své debutové sezony v roce 2026.
Emerson Fittipaldi Jr., syn legendárního šampiona Formule 1, přiznal, že jeho obdiv k Maxu Verstappenovi se zrodil během kontroverzního finále sezony 2021 v Abú Dhabí.
Jolyon Palmer míní, že těsný bodový rozdíl mezi Landem Norrisem a Oscarem Piastrim není jen odrazem jejich výkonů, ale i výsledkem štěstí. Podle něj Norrisovi v několika případech výrazně pomohly okolnosti, které mu umožnily zůstat v těsném kontaktu s týmovým kolegou.
James Allison varuje, že i po změně pravidel v roce 2026 zůstanou pneumatiky hlavním limitem výkonu monopostů. Podle něj bude strategie a práce s degradací klíčovější než samotné technické inovace.
Podle amerických médií zvažuje Red Bull možnost přivést do svého týmu F1 šampiona IndyCar Alexe Paloua, který by usedl vedle Maxe Verstappena.
Lewis Hamilton se po letní pauze vrací zpět do dění formule 1 a hned na úvod ho čeká závod, který může zásadně ovlivnit jeho sezonu. Britský šampion tak vstupuje do víkendu s vědomím, že následující velká cena je pro něj i pro Ferrari mimořádně důležitá.