Druhý závod letošní sezóny bude o víkendu hostit australské Melbourne. Vozy Formule 1 zde na okruh vyjedou poprvé v pátek ve 2:30 hod našeho času k prvnímu tréninku. Jaká vlastně trať v Albert Parku je?
Jedná se o po Valencii o druhý nejdelší městský okruh letošního kalendáře. Jeho povrch mnoho přilnavosti nenabízí. Piloti se dostávají na limit, jakmile se začnou drolit pneumatiky. Jsou zde ale i rychlé zatáčky, proto je důležité dobře nastavit vůz - týmy obvykle volí spíše nižší přítlak.
V závodě čeká na piloty 58 kol (307,574 km), z nichž jedno měří 5 303 m. Na okruhu se nachází celkem 16 zatáček - 10 pravotočivých, 6 levotočivých - a jezdí se ve směru hodinových ručiček. Hodně se řadí k středně rychlým - průměrná rychlost průjezdu zatáčkou zde činí 156 km/hod při jejím průměrném úhlu 84°, průměrná rychlost za celé kolo potom 225 km/hod. Nejrychlejší jsou zatáčky číslo 11 a 12, po nichž následuje poměrně obtížná pomalejší pasáž před cílovou rovinkou.
Rekord zde drží Michael Schumacher, jenž zde v roce 2004 proletěl jedno kolo za 1:24,125 min. Loni zde byl nejrychlejší ve druhé části kvalifikace Rubens Barrichello - 1:24,783 min. Brazilec je jediným pilotem v současném startovním poli, který se zúčastnil všech Velkých cen Austrálie poté, co se z Adelaide v roce 1996 přesunuly do Melbourne.
Opotřebení pneumatik je zde střední, hodně ovšem dostávají zabrat brzdy. Bridgestone sem letos přiveze měkkou a tvrdou směs ze svého portfolia - stejně jako do dalších závodů v Malajsii, Číně Španělsku a Turecku (pouze v Monaku budou k dispozici jiné směsi: superměkká a střední). Nejdelší úsek na plný plyn měří 735 m a Sebastianu Buemimu zde loni naměřili v kvalifikaci rychlost přesahující 308 km/hod.
I když se 2/3 okruhu jedou na plný plyn, maximální výkon motoru zde není až tak důležitý, jako jeho správné mapování a kroutivá síla pro rychlý výjezd z pomalých zatáček.
Vozy zde spotřebují 2,5 kg paliva na jedno kolo, s každým kolem díky úbytku této hmotnosti teoreticky zrychlí o 0,074 sec. V případě optimální strategie uvidíme piloty v boxech pouze jednou - a to kolem 20. kola. Boxová ulička v Melbourne je jednou z nejkratších - měří 280 m, časová ztráta za její průjezd letos představuje 17,9 vteřiny.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.