Druhý závod letošní sezóny bude o víkendu hostit australské Melbourne. Vozy Formule 1 zde na okruh vyjedou poprvé v pátek ve 2:30 hod našeho času k prvnímu tréninku. Jaká vlastně trať v Albert Parku je?
Jedná se o po Valencii o druhý nejdelší městský okruh letošního kalendáře. Jeho povrch mnoho přilnavosti nenabízí. Piloti se dostávají na limit, jakmile se začnou drolit pneumatiky. Jsou zde ale i rychlé zatáčky, proto je důležité dobře nastavit vůz - týmy obvykle volí spíše nižší přítlak.
V závodě čeká na piloty 58 kol (307,574 km), z nichž jedno měří 5 303 m. Na okruhu se nachází celkem 16 zatáček - 10 pravotočivých, 6 levotočivých - a jezdí se ve směru hodinových ručiček. Hodně se řadí k středně rychlým - průměrná rychlost průjezdu zatáčkou zde činí 156 km/hod při jejím průměrném úhlu 84°, průměrná rychlost za celé kolo potom 225 km/hod. Nejrychlejší jsou zatáčky číslo 11 a 12, po nichž následuje poměrně obtížná pomalejší pasáž před cílovou rovinkou.
Rekord zde drží Michael Schumacher, jenž zde v roce 2004 proletěl jedno kolo za 1:24,125 min. Loni zde byl nejrychlejší ve druhé části kvalifikace Rubens Barrichello - 1:24,783 min. Brazilec je jediným pilotem v současném startovním poli, který se zúčastnil všech Velkých cen Austrálie poté, co se z Adelaide v roce 1996 přesunuly do Melbourne.
Opotřebení pneumatik je zde střední, hodně ovšem dostávají zabrat brzdy. Bridgestone sem letos přiveze měkkou a tvrdou směs ze svého portfolia - stejně jako do dalších závodů v Malajsii, Číně Španělsku a Turecku (pouze v Monaku budou k dispozici jiné směsi: superměkká a střední). Nejdelší úsek na plný plyn měří 735 m a Sebastianu Buemimu zde loni naměřili v kvalifikaci rychlost přesahující 308 km/hod.
I když se 2/3 okruhu jedou na plný plyn, maximální výkon motoru zde není až tak důležitý, jako jeho správné mapování a kroutivá síla pro rychlý výjezd z pomalých zatáček.
Vozy zde spotřebují 2,5 kg paliva na jedno kolo, s každým kolem díky úbytku této hmotnosti teoreticky zrychlí o 0,074 sec. V případě optimální strategie uvidíme piloty v boxech pouze jednou - a to kolem 20. kola. Boxová ulička v Melbourne je jednou z nejkratších - měří 280 m, časová ztráta za její průjezd letos představuje 17,9 vteřiny.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.