Druhý závod letošní sezóny bude o víkendu hostit australské Melbourne. Vozy Formule 1 zde na okruh vyjedou poprvé v pátek ve 2:30 hod našeho času k prvnímu tréninku. Jaká vlastně trať v Albert Parku je?
Jedná se o po Valencii o druhý nejdelší městský okruh letošního kalendáře. Jeho povrch mnoho přilnavosti nenabízí. Piloti se dostávají na limit, jakmile se začnou drolit pneumatiky. Jsou zde ale i rychlé zatáčky, proto je důležité dobře nastavit vůz - týmy obvykle volí spíše nižší přítlak.
V závodě čeká na piloty 58 kol (307,574 km), z nichž jedno měří 5 303 m. Na okruhu se nachází celkem 16 zatáček - 10 pravotočivých, 6 levotočivých - a jezdí se ve směru hodinových ručiček. Hodně se řadí k středně rychlým - průměrná rychlost průjezdu zatáčkou zde činí 156 km/hod při jejím průměrném úhlu 84°, průměrná rychlost za celé kolo potom 225 km/hod. Nejrychlejší jsou zatáčky číslo 11 a 12, po nichž následuje poměrně obtížná pomalejší pasáž před cílovou rovinkou.
Rekord zde drží Michael Schumacher, jenž zde v roce 2004 proletěl jedno kolo za 1:24,125 min. Loni zde byl nejrychlejší ve druhé části kvalifikace Rubens Barrichello - 1:24,783 min. Brazilec je jediným pilotem v současném startovním poli, který se zúčastnil všech Velkých cen Austrálie poté, co se z Adelaide v roce 1996 přesunuly do Melbourne.
Opotřebení pneumatik je zde střední, hodně ovšem dostávají zabrat brzdy. Bridgestone sem letos přiveze měkkou a tvrdou směs ze svého portfolia - stejně jako do dalších závodů v Malajsii, Číně Španělsku a Turecku (pouze v Monaku budou k dispozici jiné směsi: superměkká a střední). Nejdelší úsek na plný plyn měří 735 m a Sebastianu Buemimu zde loni naměřili v kvalifikaci rychlost přesahující 308 km/hod.
I když se 2/3 okruhu jedou na plný plyn, maximální výkon motoru zde není až tak důležitý, jako jeho správné mapování a kroutivá síla pro rychlý výjezd z pomalých zatáček.
Vozy zde spotřebují 2,5 kg paliva na jedno kolo, s každým kolem díky úbytku této hmotnosti teoreticky zrychlí o 0,074 sec. V případě optimální strategie uvidíme piloty v boxech pouze jednou - a to kolem 20. kola. Boxová ulička v Melbourne je jednou z nejkratších - měří 280 m, časová ztráta za její průjezd letos představuje 17,9 vteřiny.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.