Druhý závod letošní sezóny bude o víkendu hostit australské Melbourne. Vozy Formule 1 zde na okruh vyjedou poprvé v pátek ve 2:30 hod našeho času k prvnímu tréninku. Jaká vlastně trať v Albert Parku je?
Jedná se o po Valencii o druhý nejdelší městský okruh letošního kalendáře. Jeho povrch mnoho přilnavosti nenabízí. Piloti se dostávají na limit, jakmile se začnou drolit pneumatiky. Jsou zde ale i rychlé zatáčky, proto je důležité dobře nastavit vůz - týmy obvykle volí spíše nižší přítlak.
V závodě čeká na piloty 58 kol (307,574 km), z nichž jedno měří 5 303 m. Na okruhu se nachází celkem 16 zatáček - 10 pravotočivých, 6 levotočivých - a jezdí se ve směru hodinových ručiček. Hodně se řadí k středně rychlým - průměrná rychlost průjezdu zatáčkou zde činí 156 km/hod při jejím průměrném úhlu 84°, průměrná rychlost za celé kolo potom 225 km/hod. Nejrychlejší jsou zatáčky číslo 11 a 12, po nichž následuje poměrně obtížná pomalejší pasáž před cílovou rovinkou.
Rekord zde drží Michael Schumacher, jenž zde v roce 2004 proletěl jedno kolo za 1:24,125 min. Loni zde byl nejrychlejší ve druhé části kvalifikace Rubens Barrichello - 1:24,783 min. Brazilec je jediným pilotem v současném startovním poli, který se zúčastnil všech Velkých cen Austrálie poté, co se z Adelaide v roce 1996 přesunuly do Melbourne.
Opotřebení pneumatik je zde střední, hodně ovšem dostávají zabrat brzdy. Bridgestone sem letos přiveze měkkou a tvrdou směs ze svého portfolia - stejně jako do dalších závodů v Malajsii, Číně Španělsku a Turecku (pouze v Monaku budou k dispozici jiné směsi: superměkká a střední). Nejdelší úsek na plný plyn měří 735 m a Sebastianu Buemimu zde loni naměřili v kvalifikaci rychlost přesahující 308 km/hod.
I když se 2/3 okruhu jedou na plný plyn, maximální výkon motoru zde není až tak důležitý, jako jeho správné mapování a kroutivá síla pro rychlý výjezd z pomalých zatáček.
Vozy zde spotřebují 2,5 kg paliva na jedno kolo, s každým kolem díky úbytku této hmotnosti teoreticky zrychlí o 0,074 sec. V případě optimální strategie uvidíme piloty v boxech pouze jednou - a to kolem 20. kola. Boxová ulička v Melbourne je jednou z nejkratších - měří 280 m, časová ztráta za její průjezd letos představuje 17,9 vteřiny.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.