Ross Brawn je přesvědčen, že je nezbytné provést razantní úpravy aerodynamiky současných monopostů v zájmu usnadnění předjíždění a lepší podívané, jež by Formule 1 měla nabízet.
Mnoho lidí věřilo, že se návratem bezdrážkových pneumatik, omezení aerodynamického přítlaku, nastavitelným předním křídlem a KERSem zvýší i počet soubojů na trati. I když jsou však vozy schopné jeden druhého těsněji následovat díky menšímu víření vzduchu, předjížděcích manévrů příliš nepřibylo.
Brawn vidí problém v tom, že vozy generují stále příliš mnoho přítlaku aerodynamického (náchylnější na turbulence) spíše než mechanického (z pneumatik) a že tudíž žádná drobná omezení (např. zakázání krytu předních kol) situaci nezlepší, pokud se nepůjde ke kořenům problému.
"Podle mě máme špatný poměr mezi mechanickým a aerodynamickým přítlakem," prohlásil Brawn v Suzuce. "Máme příliš mnoho aerodynamického přítlaku a nedostatek přilnavosti z pneumatik. Měli bychom vskutku mít více mechanické přilnavost - pak by vozy spolu mohly efektivněji závodit."
Odborníci díky změnám předpisů před letošní sezonou očekávali snížení přítlaku generovaného aerodynamikou zhruba o polovinu. Díky rychlému vývoji jsou v této oblasti monoposty již na 85% loňské úrovně. Šéf týmu BrawnGP to potvrzuje: "Letošní vozy jsou lepší než ty loňské, to je jasné. Ale stále máme auta, která velmi spoléhají na výkonnost aerodynamiky - kvůli toho je dost obtížné vytvořit balík, jež by umožňoval jízdu vozů těsně za sebou."
Často kritizovaným faktorem, jež negativně ovlivnil plánované snížení přítlačné síly, bylo povolení kontroverzních dvojitých difuzorů, s nimiž přišli Brawn, Toyota a Williams, později adaptované všemi týmy.
Dle Brawna však chyba vznikla dříve, když týmy odmítly radikální opatření pro snížení přítlaku a FIA se s tím smířila: "Myslím, že byl vyvíjen rozumný tlak na přísná omezení aerodynamiky, a týmy se proti němu hodně bránily."
O tom svědčí i slova technického konsultanta FIA Tonyho Purnella, jenž již dříve v tomto roce připustil, že ve změnách předpisů se nezašlo dostatečně daleko kvůli přílišné konzervativnosti F1 komunity. "Máme-li dát fanouškům to, co chtějí, musíme udělat další krok," uvedl Purnell.
Jedna věc je ovšem identifikovat problém, druhá najít efektivní řešení. "Existuje spousta teorií, ale v praxi je to velmi složité," dodává Brawn. Ono se to řekne: housle. Ale zahrát na ně!
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.
Max Verstappen z Red Bullu je známý svou přímočarostí a otevřeností, když přijde na hodnocení dění ve světě formule 1.
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.
Yuki Tsunoda po třech závodech v Red Bullu ukazuje potenciál, ale jeho plná adaptace ještě není dokončena. Rozdíl oproti Verstappenovi se projevuje nejen v rychlosti, ale i v práci s pneumatikami, stabilitě a konzistenci výkonu.
Šéf Aston Martinu Andy Cowell přiznal, že nové aerodynamické zařízení týmu jim od svého spuštění výrazně rozšířilo obzory. Podle jeho slov poskytl nový větrný tunel cenné poznatky, které Aston Martin plánuje využít k vývoji rychlejšího a konkurenceschopnějšího monopostu.
Gabriel Bortoleto přiznal, že přechod z vítězství v šampionátech F2 a F3 na závodění na chvostu startovního pole Formule 1 pro něj představuje značnou výzvu.