BELGIE – KVALIFIKACE; Pole position dnes vybojoval v nečekaně se vyvíjející kvalifikaci Fisichella, jenž byl rychlý jak s natankovanou nádrží, tak s téměř prázdnou. Startovní rošt je velmi vyrovnaný, rozdíly minimální, favorité jsou ale přes suchou dráhu vzadu.
První díl dnešní kvalifikace přinesl celou řadu nejlepších kol jezdců, od kterých se to ani nečekalo. Na prvním místě průběžné tabulky se to jmény jen hemžilo a provizorní pole position patřilo delší dobu Glockovi, Hamiltonovi, Kubicovi a naposledy Fisichellovi z týmu Force India. Druhý nejlepší čas zajel Trulli. Toyotám se v Belgii zatím daří. Vítěz z Maďarska Hamilton postoupil se štěstím z patnáctého místa. Nepostoupili naopak Buemi, Alguersuari, Nakajima, Grosjean, Badoer. Náhradník ve službách Ferrari byl sice proti Valencii rychlejší, nicméně jeho dnešní působení skončilo poškozením pravé zadní strany vozu o bariéru. Problémy na dráze měli ale i jiní. Barrichello sekal trávu, Glock a Alonso byli pouze o něco delší respektive širší.
Zatímco v první části šlo vše podle letošních tradicí, druhý díl přinesl první překvapivé výsledky. V kvalifikačním sítu uvízli k velkému překvapení jezdci, řadící se mezi favority na bodovaná místa, dokonce i titul. Ačkoliv při GP Evropy vybojovali Hamilton a Kovalainen v kvalifikaci double, tentokrát nepostoupili ani do Top10. Do závěrečných bojů se nekvalifikovali ještě Sutil, Alonso a vedoucí jezdec šampionátu Button. Nejlepšího času naopak naposledy s téměř prázdnými nádržemi dosáhl Trulli. Čtvrté místo Fisichelly dávalo tušit překvapení. Velmi konkurenceschopné časy zajíždělo BMW.
Bitva o pole position se očekávala především mezi piloty Red Bull, Barrichellem a Raikkonenem. Všem ale vypálil rybník zkušený veterán Fisichella. Fisico zajel nejlepší čas už při svém prvním ze dvou rozhodujících kol a jeho výkon nebyl překonán. Majitel stáje Vijay Mallya, jenž stále ještě čeká na svůj první bod v šampionátu, se na pitwall radoval, ale ani on takovému výsledku nemohl delší dobu uvěřit. Obecně se soudí, že motory Mercedes patří k nejsilnějším, zřejmě v Silverstone připravili výborně fungující aerodynamické novinky.
Do první řady se spolu s Italem postaví Trulli. Následují Heidfeld a Barrichello, Kubica a Raikkonen, na Vettela a Webbera s Rosbergem zbyly až závěrečné pozice Top10. Největšího výkonnostního vzestupu zřejmě vedle Force India dosáhlo BMW Sauber.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.
Jediný vítěz velké ceny F1 označil své dlouhodobé pokračování u Alpine za „přirozené rozhodnutí“, vycházející z dosavadní spolupráce a důvěry v tým. Podle něj stabilita a jasná vize představují klíč k postupnému zlepšování výkonů.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.