EVROPA - KVALIFIKACE; Letní přestávka skončila stejně jako začala, s Hamiltonem na prvním místě. Ačkoliv jde zatím jen o kvalifikaci, tým z Wokingu je rozhodně ve formě a výrazně zlepšený výkon předvedl dnes i Kovalainen. Z jezdců aspirujících na titul je na tom nejlépe Vettel a nejhůře Webber.
První část dnešní slunečné kvalifikace na stále ještě zánovním okruhu ve španělské Valencii přinesl zklamání pěti týmům, což znamená, že ze všech startujících stájí alespoň jeden jezdec postoupil prvním vylučovacím sítem. Nejpomalejším byl dle očekávání z volných tréninků Badoer s Ferrari. Massův náhradník ztrácel nejvíce ve třetím sektoru. Spolu s ním nepostoupili Alguersuari, Trulli, Nakajima a k velkému zklamání indické stáje i Fisichella. Jeho týmový kolega Sutil, vítěz třetího tréninku, vybojoval 11. čas. Nejrychlejší kolo zajel vítěz posledního závodu Hamilton, jeho kolega z McLarenu Kovalainen třetí a Raikkonen čtvrtý čas. Ve formě jsou i BMW, Kubica dosáhl nadějný druhý nejlepší čas.
Prostřední díl přinesl v samém závěru horké chvilky fanouškům Ferrari a zřejmě i členům samotného týmu, neboť Kimi Raikkonen postoupil do rozhodujícího finále až z desáté pozice. Naopak se štěstí neusmálo na jen o 44 tisícin vteřiny pomalejšího Heidfelda. Spolu s ním nepostoupili ještě Sutil, Glock, Grosjean a Buemi. Nejlepšího času pro tentokrát dosáhl Barrichello, Hamilton zajel druhé nejlepší kolo a hned za ním se opět umístil o budoucnost v McLarenu bojující Kovalainen. Hráči o titul Button, Vettel a Webber zatím svoje karty zřejmě skrývají a nebo došlo během letní přestávky ke změně v rozložení sil.
Nicméně poslední část ukázala, že minimálně McLaren přijel do Valencie ve stejné formě, jakou měl v poslední Grand Prix. Ani natankování paliva na konkurenceschopnosti stříbrných mnoho nezměnilo. Ačkoliv Kovalainen zpočátku na Hamiltona ztrácel, nakonec to byl právě Fin, kdo svedl s Britem duel o pole position. Ačkoliv po drobné chybě a bravurním zkrocení začínajícího smyku pod brzdami skončil jako poražený, vedení stáje po delší době vidělo nejen rychlejší čas, ale i snahu. Pokud by Heikkiho nezbrzdil smyk, zřejmě by se radoval z pole position on. Za McLareny se do druhé řady seřadí Barrichello a Vettel. Oba jezdci stáli spolu s Webberem dlouho v garážích a až na poslední dvě měřená kola vyjeli na dráhu. Dá se předpokládat, že šlo o strategické rozhodnutí a cílem bylo vézt zítra více paliva než konkurence. Button a Raikkonen obsadí třetí řadu. Dále se seřadí Rosberg, Alonso, Webber a Kubica.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.
Jediný vítěz velké ceny F1 označil své dlouhodobé pokračování u Alpine za „přirozené rozhodnutí“, vycházející z dosavadní spolupráce a důvěry v tým. Podle něj stabilita a jasná vize představují klíč k postupnému zlepšování výkonů.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.