Stáje formule 1 to dnes nemají snadné. Těsně před schválením duálního systému pravidel kvůli rozpočtovému stropu přišel s jejich kritikou i druhý mocný muž, Bernie Ecclestone, jenž drží palec na penězích vyplácených z prodeje komerčních práv. A v F1 je přece jen málo důležitějších věcí, než peníze.
Formule 1 je velký a úzce propojený subjekt. Z prodeje komerčních práv získávají stáje od Bernieho Ecclestonea finanční hotovost na provoz dle předem stanoveného klíče podle získaných bodů a pozice v Poháru konstruktérů. Velikost balíku, který se přerozdělí zpět týmům, je dán procenty ze získaných peněz z prodeje komerčních práv.
Ale Bernie Ecclestone stájím nyní pohrozil. Závěrem roku 2006 vypršela dohoda o partnerství mezi Formula One Management a týmy F1. Některé stáje novou dohodu “concorde agreement“ podepsat nechtějí, jejím základem je totiž účast v šampionátu po dobu nejméně pěti let. Tuto klauzuli požaduje Ecclestone především kvůli stabilitě formule 1.
„Týmy chtějí brát peníze, ale bez dlouhodobého závazku,“ uvedl v rozhovoru pro Financial Times Mistr E. „Měli bychom se vrátit k dřívějšímu modelu financování. Týmy obdrží 47% podíl z prodeje práv a mohou si jít kam chtějí a kdy chtějí. Ušetřené peníze pak nemusíme žádat po pořadatelích.“
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.
Jediný vítěz velké ceny F1 označil své dlouhodobé pokračování u Alpine za „přirozené rozhodnutí“, vycházející z dosavadní spolupráce a důvěry v tým. Podle něj stabilita a jasná vize představují klíč k postupnému zlepšování výkonů.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.