Podmínkou úspěšného splnění cíle je nejen jeho vytýčení, ale i nastavení jasné a srozumitelné koncepce, jak ho dosáhnout. Mezinárodní automobilová federace, nadřízený orgán šampionátu formule 1, mne v tomto směru při prvním závodě letošní sezony zklamala.
Dlouhé měsíce zpět se začaly zprvu pozvolna, později jako lavina, šířit v médiích i mezi fanoušky termíny jako atraktivnost závodů, vzrušující podívaná, souboje kolo na kolo a další. Měl jsem opravdu radost, že se něco začíná dít a netrpělivě čekal na první vlaštovky.
Nové technické předpisy včetně KERS a návrat ke slikům slibovaly naplnění představ mých i vedení seriálu. Medailový systém Bernieho Ecclestonea mi zprvu přišel naprosto šílenou alternativou hodnocení, ale po zvážení okolností jsem pochopil, ač ztěžka a nerad, že nestačí jen upravit vozy nebo okruhy, impuls riskovat, bojovat a rvát se o pozici je potřeba dát především jezdcům.
GP Austrálie 2009 měla být prvním závodem, kde se dostaví výsledky zmíněných snah a dojde ke sběru pomyslného ovoce. Navíc kompletní přestavba vozů přinesla i výraznou změnu v rozložení sil.
Průběh závodu nabídl k mé spokojenosti řadu zajímavých okamžiků i osobních soubojů, podle ankety na serveru www.f1news.cz panuje s prvním závodem velká spokojenost i mezi čtenáři.
Co tedy bylo špatně? Jistě si vzpomenete na poslední velkou akci v australském závodě. Zářící Jenson Button s obrovskou radostí z druhého svého vítězství promine, na mysli mám druhou pozici bránícího Vettela a útočícího Kubicu. Osobní souboje těsně před cílem byly obecně v F1 poslední dekády nedostatkovým zbožím a výjimky pouze potvrzovaly pravidlo. Také jste měli tentokrát pocit, že je závod díky stíhací jízdě polského talentu a skutečné šanci na předjetí napínavější?
Bohužel došlo ke kolizi a každý zasvěcený uzná, že byla klasickou závodní nehodu, která navíc vrcholila snahou obou aktérů dojet do cíle nebo alespoň dokončit kolo v boxech.
Ne vše bylo sice při GP Austrálie podle mých představ, ale celkově jsem byl spokojen. Zklamání mne ale mělo teprve dostihnout. Nevěřil jsem svým očím, když jsem později zjistil, že vedení závodu vyhodnotilo souboj Vettela a Kubicy s tím, že prvního jmenovaného penalizovali ztrátou deseti míst na startu příštího závodu.
Proč? Koho něco takového napadlo? Odůvodnění vyšetřování a výroku tím, že se dalo a mělo kolizi předejít, vnímám v naprostém rozporu s proklamovaným a pořád dokola opakovaným cílem změn – atraktivitou a vzájemným soubojem kolo na kolo. Nedělali oba jezdci právě to, co po nich vedení chce a diváci čekají? Ohrozili někoho třetího? Byla v tom přílišná agresivita nebo zákeřnost? Ne, byl to duel, který v poměrně nízké rychlosti skončil uklouznutím jednoho vozu do druhého. A dost možná vinou ne zcela korektně zvolených směsí monopolním dodavatelem Bridgestone.
Pokud tedy chce FIA i Ecclestone atraktivní závody a jezdce, kteří se nebojí jít do rizika a bojovat o lepší pozici, proč je hned při první příležitosti a dle mého soudu nezaslouženě, penalizuje? Neujel monopost v první zatáčce stejně tak Barrichellovi do vozu Marka Webbera? Proč si dala FIA takovou práci, aby týmy za velké peníze připravily KERS a postavily zcela nové vozy pro lepší předjíždění, když první kolizí skončený duel kolo na kolo řeší trestem? Snad jen vázne komunikace mezi vedením v Paříži a traťovými komisaři na druhé straně světa…
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.