Podmínkou úspěšného splnění cíle je nejen jeho vytýčení, ale i nastavení jasné a srozumitelné koncepce, jak ho dosáhnout. Mezinárodní automobilová federace, nadřízený orgán šampionátu formule 1, mne v tomto směru při prvním závodě letošní sezony zklamala.
Dlouhé měsíce zpět se začaly zprvu pozvolna, později jako lavina, šířit v médiích i mezi fanoušky termíny jako atraktivnost závodů, vzrušující podívaná, souboje kolo na kolo a další. Měl jsem opravdu radost, že se něco začíná dít a netrpělivě čekal na první vlaštovky.
Nové technické předpisy včetně KERS a návrat ke slikům slibovaly naplnění představ mých i vedení seriálu. Medailový systém Bernieho Ecclestonea mi zprvu přišel naprosto šílenou alternativou hodnocení, ale po zvážení okolností jsem pochopil, ač ztěžka a nerad, že nestačí jen upravit vozy nebo okruhy, impuls riskovat, bojovat a rvát se o pozici je potřeba dát především jezdcům.
GP Austrálie 2009 měla být prvním závodem, kde se dostaví výsledky zmíněných snah a dojde ke sběru pomyslného ovoce. Navíc kompletní přestavba vozů přinesla i výraznou změnu v rozložení sil.
Průběh závodu nabídl k mé spokojenosti řadu zajímavých okamžiků i osobních soubojů, podle ankety na serveru www.f1news.cz panuje s prvním závodem velká spokojenost i mezi čtenáři.
Co tedy bylo špatně? Jistě si vzpomenete na poslední velkou akci v australském závodě. Zářící Jenson Button s obrovskou radostí z druhého svého vítězství promine, na mysli mám druhou pozici bránícího Vettela a útočícího Kubicu. Osobní souboje těsně před cílem byly obecně v F1 poslední dekády nedostatkovým zbožím a výjimky pouze potvrzovaly pravidlo. Také jste měli tentokrát pocit, že je závod díky stíhací jízdě polského talentu a skutečné šanci na předjetí napínavější?
Bohužel došlo ke kolizi a každý zasvěcený uzná, že byla klasickou závodní nehodu, která navíc vrcholila snahou obou aktérů dojet do cíle nebo alespoň dokončit kolo v boxech.
Ne vše bylo sice při GP Austrálie podle mých představ, ale celkově jsem byl spokojen. Zklamání mne ale mělo teprve dostihnout. Nevěřil jsem svým očím, když jsem později zjistil, že vedení závodu vyhodnotilo souboj Vettela a Kubicy s tím, že prvního jmenovaného penalizovali ztrátou deseti míst na startu příštího závodu.
Proč? Koho něco takového napadlo? Odůvodnění vyšetřování a výroku tím, že se dalo a mělo kolizi předejít, vnímám v naprostém rozporu s proklamovaným a pořád dokola opakovaným cílem změn – atraktivitou a vzájemným soubojem kolo na kolo. Nedělali oba jezdci právě to, co po nich vedení chce a diváci čekají? Ohrozili někoho třetího? Byla v tom přílišná agresivita nebo zákeřnost? Ne, byl to duel, který v poměrně nízké rychlosti skončil uklouznutím jednoho vozu do druhého. A dost možná vinou ne zcela korektně zvolených směsí monopolním dodavatelem Bridgestone.
Pokud tedy chce FIA i Ecclestone atraktivní závody a jezdce, kteří se nebojí jít do rizika a bojovat o lepší pozici, proč je hned při první příležitosti a dle mého soudu nezaslouženě, penalizuje? Neujel monopost v první zatáčce stejně tak Barrichellovi do vozu Marka Webbera? Proč si dala FIA takovou práci, aby týmy za velké peníze připravily KERS a postavily zcela nové vozy pro lepší předjíždění, když první kolizí skončený duel kolo na kolo řeší trestem? Snad jen vázne komunikace mezi vedením v Paříži a traťovými komisaři na druhé straně světa…
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.