Přes finanční krizi míří do formule 1 nový tým. V USA roste zcela nová stáj pod vedením Kena Andersona a Petera Windsora. Oficiální představení proběhlo prostřednictvím televize SpeedTV. Na Američany bylo až nezvykle konzervativní a skromné.
Plány a přípravy nové stáje sahají až do roku 2006, kdy se poprvé bavili na téma vlastního týmu s Bernie Ecclestonem a získali jeho podporu, neboť Mistr E se nikdy nevzdal boje o prosazení F1 v USA. „Byli jsme v kontaktu a když jsme potřebovali poradit nebo pomoct, vždy nám ochotně vyšel vstříc. Kupříkladu DVD o loňské sezoně, se kterým jsme chodili po investorech v USA, nám moc pomohlo.“
Podle šéfa týmu Andersona by měl mít k dispozici asi sto zaměstnanců. Prvním úkolem bylo zajištění finančních prostředků na delší období, což se podařilo splnit. Nyní se pracuje na technickém zajištění, především otázka motorů je významnou.
„Všichni výrobci motorů F1 dostanou dopis, aby věděli, že jsme tady. Pro všechny je americký trh největší. Tedy až na Renault, ale v alianci s Nissanem to může být i pro ně zajímavá možnost,“ vysvětlil šéf týmu.
USF1 má tři základní cíle už ve vínku. Měl by využívat výrobků a systémů vyrobených v USA, jeho vozy by měli pilotovat Američani a jako první by měla být stáj mnohem blíže fanouškům, než je tomu v případě současných týmů.
Windsor našel vzor v NASCAR. „I my chceme být takto otevření a pro lidi. Když se F1 prezentovala v USA, byly tam skvělé vozy, fantastická technika, obrovské peníze, ale vše bylo od lidí na míle vzdálené. My chceme dostat formuli 1 k lidem,“ vysvětlil sportovní ředitel.
USF1 plánuje postavit přímo v továrně místnost, kam budou mít přístup fanoušci, aby mohli sledovat prostřednictvím televizní produkce přípravu a výrobu závodního vozu. „Lidé to budou moci zažít na vlastní kůži.“
Windsor odmítá, že by F1 neměla v Americe příznivce, jen je potřeba dát jim ten správný impuls, důvod. „Scott Speed měl v Indianapolis frontu před prodejem suvenýrů snad 300 metrů a přitom se mu moc nedařilo.“
Sídlo týmu je v Charlotte a jedná se podle Windsora o supermoderní, i když ne rozsáhlou továrnu. „Není sice taková, jako má Ferrari či McLaren, ale je srovnatelná s jinými v Evropě. Nám chybí jen historie, ale půjdeme na to vlastním způsobem, tak jak je to v Americe zvykem.“
Všechny týmy formule 1 sídlí v Evropě, USF1 však o základně na starém kontinentě vůbec neuvažoval. "Většinu technologií budeme mít z USA a náklady na podnikání v motorsportu jsou v USA o hodně menší,“ vysvětlil Anderson.
Otázka pilotů zakladatele netrápí a už se moc těší na schůzky s možnými jezdci jako Marco Andretti, Graham Rahal a další.
Anderson a Windsor jsou přesvědčeni, že si pro vstup do F1 vybrali naprosto ideální okamžik. Ještě před rokem by soupeřili s giganty s téměř nevyčerpatelnými zdroji, ale dnes je vše jinak a i automobilky musí šetřit každý dolar. Také FIA změnila přístup a zápisné 48 milionů USD již nevyžaduje.
„Zapomeňte na stomilionové rozpočty a desetimilionové platy jezdců, za rok, dva tři bude vše jinak,“ kalkuluje Windsor a jeho kolega doplnil: „Krize je paradoxně na naší straně. Vezměte si třeba uhlíková vlákna. Ještě nedávno jich byl nedostatek, vše skoupili výrobci letadel, nyní ruší objednávky a vláken je nadbytek, ceny jdou dolů a příkladů můžeme najít celou řadu.“
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.