Dnešní den přinesl velmi zajímavou novinku na scéně formule 1. Ačkoliv možnost zákaznických šasi stále není kladně dořešena, Red Bull znovu vlastní kompletně dvě stáje F1. Bývalý jezdec Gerhard Berger je coby vlastník mimo hru.
Red Bull a Berger Motorsport, vlastnící od roku 2006 po 50% stáje Toro Rosso, dnes oznámili opětovné převzetí týmu z Faenzy společností vyrábějící energetické nápoje. Přitom tomu není tak dlouho, co zakladatel a majitel Didi Mateschitz prohlásil, že svých 50% akcií Toro Rosso bude v roce 2009 prodávat.
„Jsem moc rád, že jsem mohl podporovat Didiho, který se ve formuli 1 tak intenzívně angažuje a při reorganizaci týmu efektivně využívat moje znalosti a zkušenosti. Ale to, že jeden z partnerů kompletně financuje společný projekt, může mít význam pouze v počáteční fázi přeměny. A ta už nyní skončila," uvedl v tiskovém prohlášení Gerhard Berger.
Monoposty Toro Rosso patřily ve druhé části sezony k nejrychlejším vozům a především zásluhou mladé hvězdy juniorského programu býků Vettela si zajistila italská stáj šesté místo v Poháru konstruktérů, dokonce před papírově silnějším bratrským týmem Red Bull.
„Jsem enormně vděčný Gerhardovi za jeho přínos. Společně jsme z Toro Rosso udělali tým, který směřuje vzhůru a dojíždí na bodovaných pozicích," prohlásil Dietrich Mateschitz a dodal, že jeho společnost bude provozovat Toro Rosso dál už jen sama. Logistikou bude ale i nadále pověřena společnost Berger Logistik.
Co vlastně signalizuje tato nečekaná změna? Došlo k narušení dlouholetého úzkého přátelství Gerharda Bergera a Dietricha Mateschitze? Jedná se o důsledek ekonomické situace? Ani jedna z možností se nejeví moc pravděpodobnou, zvláště pak když jde stáj nahoru a jistě je o ni větší zájem mezi sponzory či partnery, než když uzavírala startovní pole.
Další příčinou nastalé změny může být nesouhlas Gerharda Bergera se směrem, kterým se F1 vydává a neodsouhlasené používání zákaznických šasi. Být zároveň konstruktérem vlastního monopostu provoz týmu neúměrně prodražuje.
A závěrem je zde i možnost zmiňovaného prodeje Toro Rosso. Ne každý se rád o svůj majetek dělí s někým dalším, navíc pokud mají obě strany 50%. Je proto poměrně pravděpodobné, že pro výhodnější prodej a lepší zisk z transakce je vhodnější nabízet celých 100% týmu…
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.