BRAZÍLIE – KVALIFIKACE; Domácí pilot ve službách Ferrari udělal pro zisk titulu maximum a patří mu pole position. Hamilton ve finále kvalifikace nestačil, ale definitivní odpověď na formu dá až zítřejší závod a množství paliva v nádržích. Double Ferrari překazila nečekaně Toyota Trulliho.
První část kvalifikace nepřinesla v teplých slunečných podmínkách žádný překvapivý výsledek. Nejpomalejší čas předvedli piloti Force India s odstupem půl vteřiny. Lepší pozici si vyjel Fisichella, poslední místo na startu připadlo Sutilovi. Před nimi bude startovat Rosberg, pro kterého je brazilské působení dalším velkým zklamáním, když prohrál i interní týmový duel s Nakajimou. Mezi oba se zařadil Button, jenž však vůz odstavil na dráze a do boxů se vydal pěšky. Opětovně zabojoval Barrichello, jenž si s nekonkurenceschopnou Hondou na domácí trati vybojoval postup. Nejlepší časy patřily favorizovaným jezdcům Ferrari a McLarenu s Alonsem v závěsu.
Ve druhé části kvalifikace zajeli nejlepší časy hned v úvodu Hamilton s Massou na měkčích směsích a s rozdílem pouhých dvou setin vteřiny. Střed pole byl znovu velice vyrovnaný a o postupu do finále rozhodovaly tisíciny vteřiny. Nejlepšího času nakonec dosáhl Kovalainen, mezi něj a Hamiltona se zařadil dalším skvělým výkonem Vettel. Do finále nepostoupil Piquet, Webber, Kubica, Coulthard a Barrichello. I dnes se překvapivě v kvalifikaci dařilo lépe Heidfeldovi, než polskému jezdci stáje BMW a Kubica své zklamání příliš neskrýval. Domácímu Piquetovi unikl postup o pouhých 30 tisícin, na svého týmového kolegu Alonsa na devátém místě přitom ztratil jen 47 tisícin! Ze hry vypadly oba vozy Red Bull a papírově slabší Toro Rosso dostalo znovu oba monoposty do Top10.
S oběma vozy postoupil McLaren, Toro Rosso, Ferrari a Toyota, po jednom byly ve finále zastoupeny stáje BMW a Renault. Vettel dnes předváděl skvělou práci, která byla krásná i pro oko diváka. Mladý Němec neustále korigoval lehce nepokojný vůz, přesto z ideální stopy neuhnul ani o kousek. První letmé kolo vyhrál Massa, jenž byl nejlepší v obou prvních sektorech. Hamilton musel korigovat smyk a ztratil cenný čas. Ve třetím sektoru byl nejrychlejší Raikkonen, před kterého se však dostal překvapivě rychlý Trulli s Toyotou. Na dráhu dlouho nevyjel Bourdais.
Finále kvalifikace bylo skutečně napínavé. Massa nedokázal zopakovat svůj předchozí výkon na prvních dvou mezičasech, ale třetí zajel výborně a svůj perfektní čas ještě o něco zlepšil. Druhý v pořadí jezdil Hamilton, jenž od začátku tempu domácího jezdce nestačil, ale získal alespoň provizorní druhé místo. Ihned ho však překonal Raikkonen. Kovalainen se zařadil těsně za Hamiltona, ale všechny překvapil Trulli a kvalifikoval Toyotu do první řady! Alonso se po skvělých trénincích mezi špičku neprosadil, bude startovat ze třetí řady. Čtvrtá patří Vettelovi s Heidfeldem. Bourdais s pouze jediným pokusem nakonec překonal alespoň Glocka.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.