ČÍNA – KVALIFIKACE; Vedoucí jezdec průběžného pořadí kontroloval situaci ve všech třech dílech kvalifikace nejlepším časem a rozhodující duel svedený s Raikkonenem vyhrál rozdílem 3 desetin. Massa startuje třetí, Kubica se nedostal ani do Top10 jeho mistrovské ambice jsou zřejmě u konce.
Počasí pro dnešní kvalifikaci nepřichystalo žádné dramatické podmínky, v čínském Šanghaji svítilo slunce a teplota dráhy vystoupila na 36°C. Prvním jezdcem na dráze byl Piquet, jehož čas však brzy překonali Glock a Vettel. Z favoritů vyjel první Massa, který s přehledem převzal první místo tabulky, Raikkonen nebyl avšak vůbec rychlý a musel vyjet ke druhému pokusu. Skvělou formu prezentoval Hamilton, svého soka ve Ferrari překonal o 0,5 vteřiny! Massa se snažil druhým pokusem o zlepšení, ale drobná chyba při brždění a vyjetí až za obrubník v dalším případě kvalitní čas zmařily. První dvě místa nakonec připadla McLarenům, když se za Hamiltona zařadil ještě Kovalainen, následoval Vettel, Alonso, Massa a Raikkonen s Piquetem. Dařilo se poměrně dobře Heidfeldovi, naopak jeho kolega z BMW Kubica měl problémy s přilnavostí v zatáčkách a rychlostí na dlouhých rovinkách. Až na poslední chvíli postoupil do druhé části 14. místem. Zabojoval i Barrichello, jenž po dlouhé době znovu zavítal do druhé části. Naopak Coulthard, Nakajima, Button, Sutil a Fisichella svoje vozy zaparkovali definitivně.
Ve druhé části srazil Raikkonen 7 desetin vteřiny a zajel lepší čas, než Hamiltonův předchozí vítězný. Avšak Kovalainen a následně Massa šli před úřadujícího šampiona. Kubica měl problémy při akceleraci na nejdelší rovinku na výsledném času se to přirozeně projevilo, bylo jasné, že Polák musí o postup do Top10 ještě tvrdě zabojovat. V samém závěru zlepšil čas Hamilton a znovu bral první místo. O postup do finále se pral jako lev Bourdais a skutečně se mu to i osmým časem podařilo. Naopak Piquet, Kubica, Glock, Barrichello a Rosberg nepostoupili. U Renaultu však s výkonem mladého Brazilce panovala spokojenost. V případě Kubicy se jedná o velice nepříjemnou skutečnost. Zatímco Heidfeld v kvalifikacích se trápící postoupil bez potíží, Polák standardně startující z čelních řad skončil předčasně. Pokud nepřinese zítřejší závod nečekané změny v pořadí, jeho mistrovským ambicím je zřejmě konec.
Jezdci McLarenu a Ferrari vyjeli k prvním měřeným letmým kolům na měkkých směsích, Bourdais naopak na tvrdší. Raikkonen zajel výborný čas a ujal se vedení, Hamilton i Massa jeli pomaleji, do čela šel ale Kovalainen. Na prvním mezičase v rozhodujícím letmém kole oslnil Hamilton, druhým mezičasem Raikkonen zlepšil svůj průběžný čas, ale Brit měl už v tu chvíli náskok 4 desetin. Fin se však nevzdal a v posledním sektoru stáhl tři desetiny proti předchozímu nejlepšímu času se jmenovkou Kovalainen. Vedoucí jezdec průběžného pořadí však neměl dnes přemožitele a nakrátko prvního úřadujícího šampiona v cíli kola porazil o 3 desetiny vteřiny. Massa nedokázal promluvit do boje o pole position srovnatelným časem a musel se spokojit až se třetí pozicí. Alonso znovu dokázal, že jako on sám, tak Renault jsou v závěru šampionátu při chuti a dostávají se do bývalé formy. Třetí řada patří Kovalainenovi a Webberovi, jenž v dnešním klání rozdrtil svého kolegu Coultharda rozdílem dvou tříd – částí kvalifikace. Závěr Top10 na startu obsadí Heidfeld, Vettel, Trulli a Bourdais.
Zítřejší závod může rozhodnout o titulu mistra světa, po dnešní kvalifikaci k němu má blíže znovu Lewis Hamilton z týmu McLaren Mercedes, ale již několikrát jsme jen v letošní sezoně viděli, jak je postavení na startu pro výsledek v cíli nespolehlivým ukazatelem. Opět je nezodpovězenou otázkou množství paliva v nádržích jednotlivých monopostů, více bude jasné v zítřejším závodě, který startuje v 9:00 našeho času.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.