JAPONSKO – KVALIFIKACE; Hamilton vyhrál kvalifikační duel s Raikkonenem. Massa byl ve finále nečekaně pomalý, vsadilo Ferrari na jinou strategii? Osamocený Alonso v boji s Toyotami zatím úspěšný. Heidfeld se prezentoval dalším kvalifikačním neúspěchem.
Pro kvalifikační klání meteorologové předpovídali suché podmínky a skutečnost nebyla jiná. Prvním se na okruhu Fuji objevil domácí hrdina Nakajima. Úvodní díl nepřinesl žádné vzrušující okamžiky, pro Japonce potěšující výkon podal Timo Glock, jenž pokračoval ve výborných výkonech z volných tréninků a zajel s domácí Toyotou vůbec nejlepší čas. Za ním se seřadili loňský vítěz a vedoucí muž průběžného pořadí Hamilton, následovaný Massou, Raikkonenem, Kovalainenem, Alonsem a nečekaně rychlým Piquetem. Na druhé straně tabulky, na nepostupových místech, skončili Heidfeld, Barrichello, Button, Sutil a Fisichella. Další velmi špatný kvalifikační výkon pilota BMW zlepšuje skutečnost, že jeho často rychlejší týmový kolega Kubica se umístil v první části kvalifikace jen o dvě pozice lépe.
Raikkonen ve druhé části začal o půl vteřiny lepším časem a Massa ve druhém Ferrari šel ještě dál, svoje maximum zlepšil o 8 desetin vteřiny. Mezi oba se vklínil Hamilton s Kovalainenem. Piquet čekal na volnou trať dlouho a vsadil na jediný měřený čas. V prvních dvou mezičasech jel na hranici pátého místa, ale v posledním sektoru ztratil mnoho času a do finále nepostoupil. Posledním pokusem jezdců se pořadí na přelomu obou desítek měnilo. Mimo hru zůstali Coulthard, Piquet, Webber, Nakajima a Rosberg. Zatímco oba vozy Red Bull skončily, papírově slabší Toro Rosso se kvalifikovaly do finále.
Posledních deset minut rozhodovalo o postavení pilotů v pěti prvních řadách startovního roštu zítřejšího závodu. První čas postavil na provizorní pole position Raikkonena před Massou. Rychlým časem se prezentoval i Hamilton, Kovalainen a Kubica. Finálovým a zlepšeným časem si udržel pozici Raikkonen před Massou. Nezaváhal Hamilton, jenž se v závěru posunul na první pozici perfektně projetým druhým sektorem. Jeho týmový kolega Kovalainen se kvalifikoval na třetí pozici, když překonal znovu rychlého Alonsa. Až s pátým časem se musel spokojit se ztrátou čtyř desetin Felipe Massa. Brazilec ztratil ve druhém sektoru a podle všeho se zdá, že do zítřejšího závodu bude startovat s velmi těžkým vozem, který je však hodně rychlý na dlouhé cílové rovince.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.