SINGAPUR – KVALIFIKACE; Hvězda Ferrari vybojovala důležité pole position bezchybnou a rychlou jízdou. Jeho konkurenti měli problémy a nerovnosti na dráze spolu s obrubníky jim činily daleko větší potíže. Hamilton těsně porazil Raikkonena a favoritům na titul tedy patří první řada.
Kvalifikace započala přesně dle časového rozpisu. Předpovědi meteorologů jezdce uklidnily, déšť nebyl očekáván a teplota povrchu dráhy dosáhla 30°. Fisichella měl problémy po veleném tréninku i v kvalifikaci. Dlouho čekal na opravený monopost, aby ho v prvním letmém kole očesal o přední spoiler. Potíže měl i Barrichello, kterého zbrzdil v letmém kole jeden z Renaultů v poslední zatáčce. Do druhé části nepostoupili Piquet, Bourdais, Barrichello, Sutil a Fisichella. Bourdaise zřejmě zpomalily technické potíže jeho vozu. Odstup Sutila od Barrichella byl vskutku velký a pro tým Force India určitě ne potěšující. Smykům se nevyhnuli Alonso a Rosberg. Nejlepšího času dosáhl Raikkonen před dvěma McLareny a týmovým kolego Massou.
Druhá část přinesla frustrující zážitek Alonsovi, kterému vůz vypověděl službu a v průběhu jízdy bez varování doslova umřel. Pro dvojnásobného šampiona, jenž vyhrál dva volné tréninky, byl okamžik prohry velmi nepříjemný a po vystoupení z vozu dal najevo své zklamání i před kamerami. Vettel riskoval náraz do svodidel, ale výborným časem znovu zahrozil. Raikkonen i Massa šli však bezpečně přes něj, zatímco Hamilton chyboval a vyjel mimo ideální stopu. Brit chtěl zřejmě všechny přesvědčit o svých ocelových nervech, neboť si nechal otázku postupu na samý závěr a jen díky tisícinám vteřiny o něj nepřišel. Nejlepšího času kvalifikace tak dosáhl Massa s hodnotou 1:44,014. Mimo postupové pozice zůstali Trulli, Button, Webber, Coulthard a Alonso. Button s Hondou si jízdu nesporně užíval a bojoval s jízdními vlastnostmi monopostu i časomírou. Přestože nepostoupil do závěrečné desítky, prokázal, že mu městské okruhy sedí a dokáže mezi svodidly zajet kvalitní čas i s málo konkurenceschopným vozem. Dobře se dařilo Williamsu, nečekaně dobrým časem se prezentoval Nakajima, jenž pokořil i Hamiltona.
Závěrečných deset minut odstartoval oslavovaný Vettel. Raikkonen a Hamilton měli na tvrdých gumách hodně starostí, aby uchránili monoposty před poškozením. Massa poměrně s přehledem kontroloval první pozici. Ve finále Raikkonen pokazil první mezičas, ani ve středním úseku se mu příliš nedařilo, poslední třetinu městského okruhu však projel bezchybně a probojoval se na první místo. Ovšem v akci byli ještě jiní favorité a Hamilton ihned Fina s minimálním časovým rozdílem překonal. Poslední slovo měl ale Massa. Brazilec zajel fantastické a bezchybné kolo. Bylo nejklidnější a také nejrychlejší. S náskokem 6 desetin si vybojoval zaslouženě první místo na startu zítřejšího závodu. Za zmíněnou trojicí se seřadili Kubica, Kovalainen, Heidfeld, Vettel, Glock, Rosberg a Nakajima.
Průběh zítřejšího závodu je těžké předvídat, ale podle dnešní kvalifikace a náročnosti okruhu se máme skutečně na co těšit. Doufejme, že nás čeká napínavý a dramatický závod a dnešní kvalifikační vizitka tomu plně nasvědčuje!
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.