ITÁLIE – KVALIFIKACE; Obrovským úspěchem skončila deštivá kvalifikace pro tým Toro Rosso především pro Sebastiana Vettela, jenž získal svoji první pole position v kariéře jezdce F1. Z favoritů si s deštěm poradil pouze druhý Kovalainen. Doslova pohromou pak skončila pro Hamiltona a Raikkonena.
Kvalifikace byla zahájena na trati plné vody a jezdci využívali služeb pouze pneumatik určených do deště. Ideální stopa okruhu však projíždějícími vozy postupně zrychlovala, proto museli všichni piloti opakovaně na dráhu zlepšovat své dosažené časy. Nejlepšího času v první části dosáhli Kovalainen a jeho týmový kolega z McLarenu Hamilton. Na poslední chvíli stihl postoupit Alonso a Coulthard. Mimo zůstali naopak Barrichello, Piquet, Nakajima, Button a Sutil. V týmu Force India přes poslední místo Sutila zavládla radost, domácí pilot Fisichella ve druhém voze využil svých bohatých zkušeností a třináctým časem postoupil poprvé v historii týmu do druhé části. Mimo dráhu se objevili Barrichello, Button, Alonso a Nakajima, ale všichni pokračovali dál.
Do druhé patnáctiminutovky vyjeli ihned všichni jezdci z obavy, aby se podmínky na dráze během vyčkávání nezhoršily. Horkou chvilku prožil v zatáčce Ascari úřadující šampion, když jeho vůz ztratil na obrubníku stabilitu a Fin na poslední chvíli v únikové zóně monopost zachránil před betonovou zídkou. Nejlepší čas dosáhl Vettel před Kovalainenem. V polovině druhé části si Kubica stěžoval na intenzivnější déšť, Glock chyboval v první šikaně. Hamilton a Raikkonen okupovali poslední pozice. Brit se snažil zvrátit nepříznivou situaci, ale sérií hodin zůstal na průběžné poslední patnácté pozici. Raikkonen sice nechyboval, ale také svůj čas nedokázal vůbec zlepšit. Druhá část se tak stala hrobem pro favority, nepostoupili ještě Kubica, Fisichella a Coulthard. Pro Fisica je dnešní výsledek jistě důvodem k oslavám.
Do třetí závěrečné části opět vyjelo ihned všech deset finalistů. Deštivá clona za vozy byla natolik intenzívní, že čistý výhled byl pro zajetí konkurenceschopného času bezpodmínečným. Po prvním měřeném kole šel do čela Kovalainen před Bourdaisem, Webberem a Alonsem, největšímu favoritovi Massovi se nedařilo. Před posledním měřeným kolem držel provizorní pole position Vettel s náskokem 3 desetiny vteřiny! Hon a Vettela, tak by se daly nazvat poslední dvě minuty kvalifikace, které sledovali jeho mechanici se sepnutými dlaněmi.
Nejprve prolétl časomírou Massa, poté Kovalainen a zbývající soupeři. Skvělý čas mladého Němce však zůstal nepokořen a pitlane v úseku stáje Toro Rosso zasáhla nebývalá bouře radosti. Skvělý výkon Vettela doplnil čtvrtým místem týmový kolega Bourdais. Mezi oba zmíněné se vklínil Kovalainen a výborný Webber. Netradičních podmínek nedokázali využít šestý Massa, osmý Alonso a desátý Heidfeld. Naopak pátý čas Rosberga znovu ukázal, že Nico je nejcennějším aktivem současného Williamsu.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.