EVROPA – KVALIFIKACE; První kvalifikační bitvu na zcela novém městském, ale hodně rychlém okruhu, vyhrál Massa, který svedl vítězný duel s Hamiltonem. Ve formě byli znovu i Kubica a Raikkonen. Pozornost dnes patřila nejen domácímu Alonsovi, ale především bojujícímu Vettelovi!
Přestože meteorologové předpovídali jistou možnost přeháněk, jezdce při první kvalifikaci na novém okruhu vítaly suché podmínky, ale zatažená obloha. První letmá kola postavila do čela Hamiltona před domácím Alonsem, jenž už ale ztrácel 2 desetiny. Obě Ferrari na měkčích směsích stačila jen na konec první desítky, přitom byla pomalejší, než znovu nečekaně rychlé monoposty stáje Toro Rosso. Čtyři minuty před koncem prvního dílu kvalifikace se objevily na kamerách deštivé kapky, ale nebylo jich dost, aby ovlivnily přilnavost vozů výrazněji. Do čela tabulky se bezchybným a rychlým kolem propracoval Massa. Hamilton se už na dráze neobjevil a předstihl ho ještě Kubica, Alonso a Vettel s Trullim, kteří zajeli nakonec ještě lépe, než Brazilec. Do druhé části kvalifikace nepostoupili Button, Coulthard, Fisichella, Barrichello a Sutil. V případě jezdců stáje Force India tedy nová převodovka umožňující změnu rychlostního stupně bez přerušení přenosu výkonu výraznější úspěch nepřinesla.
S přibývajícími deštivými kapkami si favorité museli ve střední části pospíšit a jako první se na dráhu vydal Raikkonen na měkčí směsi pneumatik. Sice se objevil na prvním místě tabulky, ale čas Vettela z předchozí části nepřekonal. Nejmladší jezdec startovního pole neponechal nic náhodě a zrychlil o další tři desetiny vteřiny, přičemž druhým výjezdem svoje vedení pouze jistil. Nepřekonal ho žádný z favoritů a majitel stáje Red Bull Mateschitz může být maximálně spokojen se svojí volbou pilota pro příští sezonu. V samém závěru překvapil třetím nejlepším časem Heidfeld za druhým Massou. Pro Renault skončila prostřední část zklamáním, Piquet byl zcela nejpomalejším a dosud rychlý Alonso ztratil cenný čas jezdeckou chybou, když podvozkem mezi koly brousil betonový obrubník. Spolu s nimi nepostoupili ještě Nakajima, Glock a Webber. Obecně se dá říci, že vozům Toro Rosso okruh mimořádně vyhovuje, neboť kromě famózního Vettela postoupil mezi posledních deset poprvé i jeho týmový kolega Bourdais.
Před závěrečnou částí kvalifikace se všichni ptali, zda se Vettelovi podaří udržet suverénní formu nebo ho favorité z McLarenu a Ferrari pokoří. Už první letmá kola ukázala, že zřejmě ano. Hamilton sice chyboval, ale čas byl do té doby rychlý. Velice rychlé však byly oba rudé monoposty z Maranella. Hamilton dal do posledního pokusu vše a koly míjel těsně bariéry. Vettel s ním držel v prvním mezičase krok, Massa byl o dvě desetiny rychlejší, Raikkonen o jednu. Vettel ve druhém sektoru ztratil rozhodujícím způsobem a z boje o pole position definitivně vypadl, podobně i Raikkonen na tvrdých směsích. V napínavém závěru pro sebe dnešní kvalifikaci rozhodl Massa, který o dvě desetiny vteřiny pokořil Hamiltona. Druhá řada startovního roštu patří Kubicovi a taktizujícímu Raikkonenovi. Před šestého, přesto vynikajícího Vettela se ještě dostal Kovalainen s druhým McLarenem. Závěr desítky obsadili Trulli, Heidfeld, Rosberg a Bourdais.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.