VELKÁ BRITÁNIE – KVALIFIKACE; Heikki Kovalainen využil zaváhání týmového kolegy i problémů Ferrari. Zajel skvělé a bezchybné kolo a zajistil si s obrovským náskokem první místo. Do první řady ho doprovodí Australan Webber, jenž překvapil soupeře, tým a zřejmě i sám sebe!
Přestože meteorologové předpovídali pro kvalifikaci déšť se 100% jistotou, čtrnáctá hodina našeho času nabídla jezdcům suchou dráhu, ale silný vítr a zataženou oblohu. Nebylo se proto čemu divit, když favorité na nic nečekali a ihned se vydali na dráhu. Nejlepší čas zapsal jako první domácí Hamilton, ale ihned ho překonal v druhém McLarenu Kovalainen a následně Alonso. Loňský vicemistr na tvrdších směsích však plánoval dvě rychlá kola a druhým pokusem se vrátil do čela. Po deseti minutách převzal první pozici Kovalainen a mezi dvojice McLarenu a Ferrari se vklínil třetím časem Vettel s vozem týmu Toro Rosso.
Pět minut před koncem začalo pršet a mimo postupové pozice zůstali Barrichello, Button, Rosberg, Sutil a Fisichella. Nicméně nevelká ztráta obou jezdců stáje Force India na konkurenci svědčí o tom, že novinky představené právě v Silverstone, přinesly žádané zlepšení. Potíže a chyby se nevyhnuly Heidfeldovi, Nakajimovi a Fisichellovi, ale všichni po návratu na dráhu pokračovali. Krátká dešťová přeháňka podmínky na dráze příliš nezhoršila a v samém závěru se dokázal na měkčích směsích prosadit na výborné šesté místo Bourdais.
Druhá a kratší část kvalifikace probíhala už na prosluněné dráze, ale oblačnost se jen nerada vzdávala své celistvosti a silný vítr přetrvával. V čele se vystřídali Raikkonen a oba piloti McLarenu, duo Rona Dennise s přehledem kontrolovalo první a druhé místo, následoval Kubica a prozatím znovu konkurenceschopný Heidfeld. Posledními letmými koly se dostal dopředu se třetím časem Webber a na Ferrari zbylo až šesté a osmé místo. Nepostoupili Coulthard, Glock, Bourdais, Trulli a Nakajima. Především pro dvojici Toyoty je dnešní výsledek nesporně zklamáním.
Finále odstartoval s už naloženým Ferrari Raikkonen, teplota dráhy dosáhla 32°C, vzduch byl o 12 stupňů chladnější. Hamilton chyboval ve stejné části okruhu jako předtím Fisichella, ale výlet mimo dráhu zvládl a vrátil se zpět k mechanikům. Na provizorním pole position se usadil Kovalainen před Raikkonenem a Alonsem. Kubicovo BMW postihly problémy a z vozu vystoupil, aniž by vůbec zajel měřený čas.
Poslední bitva o první pozici na startovním roštu se měla podle dosavadních výsledků odehrávat především mezi duem McLarenu a Raikkonenem. Fin zajel hodně rychlé kolo, Hamilton vsadil na jistotu a oběma vypálil rybník překvapivě Mark Webber s vozem Red Bull, kterého na první pozici skutečně nikdo nečekal. Závěr však patřil Kovalainenovi, jenž nezklamal a s náskokem poloviny vteřiny získal první pole position své kariéry. Menší konkurenceschopnost Ferrari v Silverstone se projevila především u Massy, který nepodlehl jen Kubicovi, stojícímu v boxech.
Druhá řada tak za Kovalainenem a Webberem musí stačit hlavním osobnostem letošní sezony. Raikkonen se popral se slabší formou Ferrari a udeřil rychlým kolem na chybujícího Hamiltona tak intenzívně, že Brit pravděpodobně raději volil opatrnější přístup. Kubicu zastoupil Heidfeld pátým časem a ve třetí řadě ho doprovodí zítra Alonso. Do Top10 se kvalifikovali i Piquet a Vettel.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.