AKTUALIZOVÁNO; Italský tým je před zahájením sezony 2008 prvním, kdo představil svůj nový monopost. Obhájci titulu mistra světa i vítězství v Poháru konstruktérů ukázali ve Fioranu nejen samotný F2008, ale prozradili i něco novinek z technických oblastí, které nejsou na první pohled vidět.
Oficiálního představení rudé novinky se zúčastnilo na 80 pozvaných novinářů a spolu s F2008 se představili piloti v čele s obhájcem titulu Kimi Raikkonenem, jeho kolega v závodním voze Felipe Massa a dlouholetý testman Luca Badoer. Šéfem týmu poprvé po dlouhých letech nebude Francouz Jean Todt, ale Stefano Domenicali. Technickým ředitelem podepsaným pod konstrukcí F2008 je znovu Aldo Costa, šéfem oddělení motorů Gilles Simon.
První jízdu po závodním okruhu bude mít na starosti Kimi Raikkonen hned zítra na soukromé trati italské stáje.
Technické novinky Monopost F2008 je padesátým čtvrtým vozem F1, který ve Ferrari pro závody formule 1 postavili, vnitřní označení je 659. Jeho základním novým prvkem je jednotná elektronická řídící jednotka SECU (Standard Electronic Control Unit), která se skládá z jediné kontrolní jednotky a softwaru, jehož vývoj bude ukončen před prvním závodem letošní sezony.
Další změny proti loňskému monopostu jsou ovlivněny novými technickými předpisy, týkají se převodovky, která bude muset letos vydržet minimálně čtyři závody za sebou a bezpečnosti, neboť ochrana hlavy jezdce bude muset splnit vyšší nároky. Výsledkem bylo zvýšení váhy vozu. Všechny prvky aerodynamiky byly zrevidovány a přepracovány, ale výsledný tvar bude ještě před začátkem prvního závodu změněn v závislosti na testech. Tradičně se počítá s následným vývojem po celý rok. Monokok byl prodloužen pro nohy jezdce a naopak zúžen v místě bočnic a motorového krytu. Přepracován byl systém pérování v závislosti na úpravě aerodynamiky.
Rozvor náprav a rozložení hmotnosti bylo pozměněno v důsledku poznatků od fungování loňských pneumatik Bridgestone. Vůz je v důsledku nových předpisů prost elektronických systémů pomáhajících jezdci, jako byla kontrola prokluzu, startovací systém a systém bránící zhasnutí motoru. Ovládání diferenciálu, motoru a řazení je v důsledku jednotné SECU jednodušší. Převodovka z uhlíkových vláken je umístěna podélně s osou vozu, řazení stupňů bude opět rychlejší. Nová maziva od Shell pomáhají prodloužit její životnost. Také brzdový systém byl modernizován s ohledem na aerodynamiku a chlazení brzd.
Osmiválcový motor nese označení 056 a je opětovně situován podélně za jezdcem jako samonosný prvek. Jeho základní konstrukce zůstala díky zmrazení vývoje předpisy FIA beze změny, vývoj se však týkal pomocných systémů a systémů přívodu vzduchu a paliva. Konstrukce počítá s použitím nových paliv splňujících podmínky Evropské unie příměsí 5,75% ekologické složky.
Kimi Raikkonen Moje vítězství v roce 2007 mi dává důvěru, že mohu titul obhájit. Co se týče předpovědí, bude to náročný rok, určitě bude silný McLaren a zřejmě i BMW Sauber. Kokpit je o něco užší a auto je celkově menší. Je zde mnoho inovací, ale tak je tomu u každého nového vozu. Především jsme ztratili kontrolu prokluzu a na vodě bude ovládání poněkud náročnější. S mým týmovým kolegou Felipe Massou jsme připraveni, mezi námi panuje pohoda a pokusíme se obhájit oba tituly.
Felipe Massa Já sám jsem nikdy neměl syna, ale nový vůz je pro tým něco podobného. První zjištění při pohledu na nový monopost je to, že je překrásný podobně jako všechna Ferrari. Ale to není vše. Vzhled je důležitý, avšak výkon a spolehlivost je důležitější. Než budeme moci hovořit o naší konkurenceschopnosti, musíme tvrdě pracovat do startu prvního závodu. Je to zvláštní den a potřebujeme pracovat velmi pilně, abychom zajistili jeho správný růst a aby byl co nejrychlejší. Doufám, že nám tohle dítě umožní vyhrávat. Co se týče ztráty kontroly prokluzu, budeme muset jezdit méně agresivně a jemněji, více se budeme muset věnovat plynovému pedálu, dokonce asi více, než brzdovému. Proti dřívějším desetiválcům jsou však motory V8 o něco více agresivní, takže to bude zpočátku obtížnější.
Aldo Costa, technický ředitel Hodně jsme se soustředili na aerodynamiku, od základu je tato oblast přepracovaná. Ale všechny díly ještě projdou evolucí podle testů na dráze. Úplně jiný bude přední a zadní spoiler, snažili jsme se zlepšit celkový výkon vozu a odstranit potíže, které jsme měli na některých tratích jako v Monaku, Maďarsku a Kanadě. Velké množství práce bylo odvedeno na sladění vozu s jednotnou elektronickou řídící jednotkou a na převodovce. Také jsme přepracovali zavěšení kol a auto je o něco kratší.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.