Kdo je odpovědný za marnou snahu továrního týmu japonské automobilky prosadit se v tvrdé konkurenci formule 1? Jsou to jezdci, konstruktéři, vedení stáje nebo způsob práce?
Na tuto otázku neexistuje jasná odpověď, bývalí zaměstnanci jako konstruktér Mike Gascoyne a pilot Ralf Schumacher naznačili, že kamenem úrazu je odlišná mentalita a způsob práce. Gascoyne kritizoval především kolektivní rozhodování, jež stálo příliš mnoho času.
Letos v létě nastoupil do čela stáje Tadashi Yamashina, který pracoval pro automobilku dlouhé roky v USA a specializoval se v posledních letech na teorie druhotného využívání energie, jež by mělo být brzy povoleno i v F1.
U Toyoty není funkce technického ředitele, za šasi odpovídá Pascal Vasselon, za motory Luca Marmorini. Koordinaci mezi sídlem stáje v Kolíně a japonským centrem ve Fuji zabezpečuje Noritoshi Arai.
„Vasselon a Marmorini jsou u nás špičkou konstrukční přípravy. Při závodech ale musíme dělat rychlá rozhodnutí a odpovědný je Vasselon, který však kupříkladu závodní strategii konzultuje předem s dalšími lidmi. Nikdy však nezasahuje do jeho kompetencí vedení automobilky. O fungování týmu rozhodují lidé z Kolína a já jsem v konečném důsledku tím, kdo nese odpovědnost,“ vysvětlil způsob fungování týmu Yamashina a odmítl tvrzení o tom, že je kolektivní rozhodování základní příčinou potíží.
Letošní sezona byla pro stáj kritická. Šéf týmu přiznal, že několik chyb udělali piloti, ale jedním dechem dodal, že před jejich kritikou si musí i tým zamést před vlastním prahem, neboť monopost TF107 nebyl právě konkurenceschopný.
„V úvodu sezony jsme nedokázali auto vyladit Ralfovi a potom zase nesedělo Jarno Trullimu. Osobně jsem však dostal důvěru vedení automobilky na dva roky, takže budeme dál tvrdě pracovat a bojovat na dráze, abychom se výrazně zlepšili už příští rok,“ dodal Yamashina.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.