Šéf Toyoty má dvouleté ultimátum

Toyota
Toyota, foto: Panasonic Toyota Racing
Daniel Šupa 30. prosince 2007 17:20
Sdílej:

Kdo je odpovědný za marnou snahu továrního týmu japonské automobilky prosadit se v tvrdé konkurenci formule 1? Jsou to jezdci, konstruktéři, vedení stáje nebo způsob práce?

Na tuto otázku neexistuje jasná odpověď, bývalí zaměstnanci jako konstruktér Mike Gascoyne a pilot Ralf Schumacher naznačili, že kamenem úrazu je odlišná mentalita a způsob práce. Gascoyne kritizoval především kolektivní rozhodování, jež stálo příliš mnoho času.

Letos v létě nastoupil do čela stáje Tadashi Yamashina, který pracoval pro automobilku dlouhé roky v USA a specializoval se v posledních letech na teorie druhotného využívání energie, jež by mělo být brzy povoleno i v F1.

U Toyoty není funkce technického ředitele, za šasi odpovídá Pascal Vasselon, za motory Luca Marmorini. Koordinaci mezi sídlem stáje v Kolíně a japonským centrem ve Fuji zabezpečuje Noritoshi Arai.

„Vasselon a Marmorini jsou u nás špičkou konstrukční přípravy. Při závodech ale musíme dělat rychlá rozhodnutí a odpovědný je Vasselon, který však kupříkladu závodní strategii konzultuje předem s dalšími lidmi. Nikdy však nezasahuje do jeho kompetencí vedení automobilky. O fungování týmu rozhodují lidé z Kolína a já jsem v konečném důsledku tím, kdo nese odpovědnost,“ vysvětlil způsob fungování týmu Yamashina a odmítl tvrzení o tom, že je kolektivní rozhodování základní příčinou potíží.

Letošní sezona byla pro stáj kritická. Šéf týmu přiznal, že několik chyb udělali piloti, ale jedním dechem dodal, že před jejich kritikou si musí i tým zamést před vlastním prahem, neboť monopost TF107 nebyl právě konkurenceschopný.

„V úvodu sezony jsme nedokázali auto vyladit Ralfovi a potom zase nesedělo Jarno Trullimu. Osobně jsem však dostal důvěru vedení automobilky na dva roky, takže budeme dál tvrdě pracovat a bojovat na dráze, abychom se výrazně zlepšili už příští rok,“ dodal Yamashina.

 

Témata:
Stalo se
Novinky
Günther Steiner

Předpověď Günthera Steinera. Verstappen se letos šampionem nestane

Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.

Novinky
Nový prezident FIA Mohamed ben Sulajem

Nová pravidla neznají bratra: FIA může trestat jezdce nejen za politické výroky

Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.

Novinky
Carlos Sainz s Ferrari SF-23 v Belgii

F1 2025: Nová technická směrnice FIA pro flexi křídla je připravena

V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.

Novinky
Lewis Hamitlon při testech v Barceloně (2025)

Ferrari udělá něco "bezprecedentního" pro příští test Lewise Hamiltona v Barceloně

Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.