Továrnímu týmu japonské automobilky se v odvážném projektu F1 stále příliš nedaří. Po prvních sezonách se výsledky sice dostavily, ale letošní rok na ně dal zase rychle zapomenout.
Rozhodnutí konstruovat šasi i motor od samého začátku působení ve formuli 1 bylo odvážné a jediný tým, který v té době něco takového praktikoval bylo slovutné Ferrari. Ostatní výrobci zvolili cestu k vlastnímu týmu přes dodávku motorů a následnou koupi soukromé stáje.
Bývalý britský pilot formule 1 Mark Blundell nezapomněl ve svém shrnutí letošní sezony ani na Toyotu a rozhodně ji nepochválil. „Stále od nich čekáme nějaké výsledky, ale oni se nedokáží dostat z podprůměru. Automobilka jako Toyota by měla předvádět jiné výsledky, zatím jsou však fanouškům F1 hodně dlužni.“
Naopak vyzdvihl letošní práci BMW Sauber. Podle Brita ukázal tým sídlící ve švýcarském Hinwilu a německém Mnichově ideální výsledek souhry lidí a dostatečných zdrojů, který na dráze přetavili v pozici nejsilnějšího týmu za duem Ferrari a McLaren piloti Heidfeld a Kubica. „Dotáhnout se na špičkové týmy bojující o titul je náročným krokem a potřebujete pro to udělat vše úplně správně, zda se to podaří se však teprve uvidí.“
Renault si také vysloužil pozornost Marka Blundella, ale v jeho případě se expilot F1 diví, jak rychle a jak hluboko propadl po odchodu Fernanda Alonsa na konci roku 2006. „Renault zřejmě pouze nedal dohromady správný vůz a možná ztratili i něco ze svého sebevědomí.“
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.