Tovární tým automobilky Renault zareagoval na prosincové předvolání ke Světové motoristické radě FIA promptně, celý případ se zdá být shodný s kauzou McLaren / Ferrari, téměř jako přes kopírovací papír.
Krátce shrnuto, Renault přiznává, že se 6. září 2007 vedení týmu dozvědělo, že inženýr Phil Mackereth, jenž v září 2006 přestoupil z McLarenu, přinesl s sebou několik kopií skic a tabulek McLarenu na starých datových discích. Bez vědomí vedení byla data na žádost inženýra zkopírována do hlavního počítačového systému, do jeho soukromého adresáře a několik blízkých spolupracovníků si je v krátkosti ze zvědavosti prohlédlo.
Renault nekomentoval jak, ale přiznává, že 6. září se o skutečnosti dozvědělo vedení a okamžitě začalo jednat. Data McLarenu byla vymazána, informován byl poškozený tým i FIA, Mackeretha s okamžitou platností propustili a odstartovali interní vyšetřování. Skicy se týkaly palivové nádrže, převodovky, tlumičů zavěšení a již zakázaného stavitelného odporového tlumiče.
„Žádné takto získané informace nebyly využity pro monopost Renault. Tým plně spolupracoval s FIA i McLarenem a pozval nezávislé experty do továrny k prověření počítačového systému, vozů i konstrukčních plánů s cílem prokázat, že data přinesená panem Mackerethem nebyla při konstrukci R27 využita. Postupovali jsme naprosto transparentně, věříme proto ve spravedlivé rozhodnutí Světové motoristické rady,“ uvádí tiskové prohlášení Renaultu.
Špionážní kauzy, vyšetřování, výslechy, dokazování a tresty jsou podle všech významných osobností F1 i nezávislých pozorovatelů pro sport škodlivým faktorem, který v letošní sezoně znehodnotil jinak velice napínavou bitvu o titul. Někteří dokonce přiznali, že špionáž je v F1 tak dlouho, jako existuje ona sama, jen je její prokazování a odhalování díky elektronice poněkud snazší.
Zajímavá je však i jiná skutečnost, zapátráme-li v paměti, týkalo se vyšetřování přestupu a údajného přenosu dat ke konkurenci nejen McLarenu, Ferrari či Renaultu, ale i Toyoty. Přetahování schopných lidí je bohužel běžnou součástí konkurenčního boje nejen v F1, ale obecně. Na posledních případech se však zdá, že je téměř nepsanou povinností, aby si nový pracovník kromě své papírové krabice s osobními věcmi přinesl jako zápisné i nějaký ten disk s daty svého bývalého zaměstnavatele…
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.