Tovární tým automobilky Renault zareagoval na prosincové předvolání ke Světové motoristické radě FIA promptně, celý případ se zdá být shodný s kauzou McLaren / Ferrari, téměř jako přes kopírovací papír.
Krátce shrnuto, Renault přiznává, že se 6. září 2007 vedení týmu dozvědělo, že inženýr Phil Mackereth, jenž v září 2006 přestoupil z McLarenu, přinesl s sebou několik kopií skic a tabulek McLarenu na starých datových discích. Bez vědomí vedení byla data na žádost inženýra zkopírována do hlavního počítačového systému, do jeho soukromého adresáře a několik blízkých spolupracovníků si je v krátkosti ze zvědavosti prohlédlo.
Renault nekomentoval jak, ale přiznává, že 6. září se o skutečnosti dozvědělo vedení a okamžitě začalo jednat. Data McLarenu byla vymazána, informován byl poškozený tým i FIA, Mackeretha s okamžitou platností propustili a odstartovali interní vyšetřování. Skicy se týkaly palivové nádrže, převodovky, tlumičů zavěšení a již zakázaného stavitelného odporového tlumiče.
„Žádné takto získané informace nebyly využity pro monopost Renault. Tým plně spolupracoval s FIA i McLarenem a pozval nezávislé experty do továrny k prověření počítačového systému, vozů i konstrukčních plánů s cílem prokázat, že data přinesená panem Mackerethem nebyla při konstrukci R27 využita. Postupovali jsme naprosto transparentně, věříme proto ve spravedlivé rozhodnutí Světové motoristické rady,“ uvádí tiskové prohlášení Renaultu.
Špionážní kauzy, vyšetřování, výslechy, dokazování a tresty jsou podle všech významných osobností F1 i nezávislých pozorovatelů pro sport škodlivým faktorem, který v letošní sezoně znehodnotil jinak velice napínavou bitvu o titul. Někteří dokonce přiznali, že špionáž je v F1 tak dlouho, jako existuje ona sama, jen je její prokazování a odhalování díky elektronice poněkud snazší.
Zajímavá je však i jiná skutečnost, zapátráme-li v paměti, týkalo se vyšetřování přestupu a údajného přenosu dat ke konkurenci nejen McLarenu, Ferrari či Renaultu, ale i Toyoty. Přetahování schopných lidí je bohužel běžnou součástí konkurenčního boje nejen v F1, ale obecně. Na posledních případech se však zdá, že je téměř nepsanou povinností, aby si nový pracovník kromě své papírové krabice s osobními věcmi přinesl jako zápisné i nějaký ten disk s daty svého bývalého zaměstnavatele…
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.