Závodní sezona sice skončila, závod o získání dvojnásobného šampiona do některého volného monopostu však teprve začíná. Alonso a McLaren se vydávají vlastní cestou, směřují oba bývalí partneři k lepším zítřkům?
Pojďme si v rychlosti shrnout současnou situaci na trhu. O Alonsa má zájem celá řada týmů, tak to vezměme raději z druhé strany. Zájem nemá Ferrari a McLaren. Také BMW Sauber má slušný jezdecký kapitál a není téměř vůbec pravděpodobné, že by Alonsa koupili. Volné jsou oficiálně z konkurenceschopných pouze monoposty Renault, Toyota a Williams. Dnes již smlouva nemá takovou hodnotu jako dříve, místo pro Španěla by mohlo být teoreticky uvolněno u Red Bull i Hondy. Super Aguri, Spyker, Toro Rosso a Prodrive můžeme zcela jistě vyloučit.
Velký zájem o Alonsa má Renault, finanční nabídka Toyoty bude zřejmě největší, ale mimo hru nemusí být ani Honda, která by mohla Barrichella přesunout do svého juniorského týmu Super Aguri. Soukromý Williams není příliš pravděpodobný, ale jiná situace může být v případě Red Bull, který má Adriana Neweyho, údajně jedná s Ross Brawnem a v týmu působí i bývalý závodní inženýr Alonsa.
Dvě skutečnosti jsou však nezpochybnitelné. První je to, že v tuto chvíli je Španěl esem, které zřejmě blokuje jakýkoliv přestup vyjma volného místa v McLarenu. A druhou je možnost jezdcovy volby. Ať už si z nabídek vybere kteroukoliv, v každém případě si minimálně v krátkodobém horizontu pohorší. O jeho služby nemá zájem žádný z aktuálních tří Top týmů. Proto je dost možná Alonsova současná klíčová pozice na jezdeckém trhu v jeho kariéře poslední.
McLaren vyjde z předčasného rozvázání spolupráce silnější nebo oslaben? To je základní dnešní otázka. Byla letošní konkurenceschopnost vozu skutečně dílem Alonsa? Obejde se stáj bez jeho zkušeností pouze se začínajícím Hamiltonem? Koho si vybere Ron Dennis do svého vozu? Technicky i rychlostně velmi ceněného Rosberga nebo možná poněkud nevyrovnaného a zatím ve Formuli 1 ne zcela etablovaného Kovalainena, který však může svůj pravý potenciál teprve získanými zkušenostmi vytříbit?
V každém případě nám Formule 1 letos nabídla nejen napínavé rozuzlení tajenky se jménem šampiona, ale i napínavé čekání na rozuzlení dvou dalších tajenek, jejichž konečné zhodnocení asi nebude možné provést dříve, než v polovině příštího roku...
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.