Lewis Hamilton vstoupil do Formule 1 koncem loňského roku. V prvních testech prokázal, že si důvěru McLarenu zaslouží a hned v prvních závodech sezony 2007 se stal megahvězdou.
Mladičký Brit se pustil do Formule 1 a ceněných soupeřů bez bázně a hany. Překvapoval svojí vyzrálostí, taktickou sehraností s týmem a při souboji kolo na kolo byl vyrovnaným soupeřem jak týmovému kolegovi dvojnásobnému šampionovi Alonsovi, tak oběma hvězdám Ferrari Raikkonenovi a Massovi.
Zatímco se Alonso a dvojice pilotů Ferrari snažili vyhrávat, Hamilton poctivě sbíral body za pódiová umístění. Když pak prokázal vynikající formu v Kanadě a USA dvěma vítězstvími, nebylo pochyb o tom, že je tu horký adept na titul mistra světa.
Hamilton svoji roli zvládal dobře, přes úspěchy vystupoval skromně a získával si respekt soupeřů i srdce diváků. Po návratu do Evropy pokračoval ve výborných výsledcích, ale závodem Grand Prix Evropy nastal zlom.
V Německu, Turecku a Belgii to z různých důvodů na pódium nestačilo, v Maďarsku a Japonsku však předvedl znovu výkon jako z pohádky. Dokazoval, že je rychlý, ale už nebyl vyrovnaný, bodový náskok se začal tenčit. Soupeři ho dostávali pod tlak.
Hrubka v Číně a dnešní chyba ve čtvrté zatáčce brazilského Interlagosu ho definitivně připravila o titul, který vybojoval Kimi Raikkonen z Ferrari. O důvodech, proč tomu tak bylo je možné spekulovat z mnoha úhlů pohledu a každý viděl průběh šampionátu vlastníma očima. Své mohl sehrát fakt psychologické války v McLarenu, nějaká ta smůla a technické problémy, ale i nezkušenost v porovnání se soky.
Pokud se však podrobněji podíváme na průběh letošní sezony Lewise Hamiltona, uvidíme zajímavou skutečnost, která dává za pravdu Niki Laudovi a dalším, kteří nepodceňují faktor tlaku na psychiku jezdce.
Dokud nikdo od historicky nejmladšího pilota závodního McLarenu nečekal zisk titulu, šlo vše jako po drátku, zodpovědnost vůči týmu nesl Alonso. Jakmile se situace obrátila a i sám Hamilton chtěl dokazovat, že je nejlepším a nejvhodnějším kandidátem na titul, začaly potíže a dostavily se i rozhodující chyby.
Věřím, že nebudu daleko od pravdy když budu tvrdit, že pokud by nové eso Rona Dennise zachovalo klidnou hlavu a skromnost z úvodu šampionátu, byl Lewis Hamilton i díky druhým a třetím místům v závěrečných závodech sezony historicky nejmladším šampionem.
Jsem přesvědčen o tom, že nebývalá vlna zájmu, která se kolem jezdce zvedla, mu paradoxně nakonec i ublížila. Není pochyb o tom, že s Lewisem Hamiltonem přišla do Formule 1 nová éra, éra po Michaelovi Schumacherovi, ale na případnou korunovaci si musí ještě Lewis Hamilton počkat…
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.