Kvalifikační měření sil dopadlo nerozhodně, přece jen ale zatím lépe pro Ferrari. V prvních dvou řadách se prostřídají jezdci v rudých a stříbrných vozech. Změnu do podoby startovního roštu ale může vnést výsledek vyšetřování Massovo předjíždění pod žlutými vlajkami ve třetím tréninku.
Na začátku kvalifikace přivítalo jezdce sluníčko, předpověď meteorologů tak zatím vychází. Podle předpokladu zahájily měřená kola jezdci Spykeru. Sutil překonal Yamamota rozdílem třídy, ale technické problémy ho přinutily monopost odstavit vedle závodní dráhy. Velmi konkurenceschopný čas zajeli oba piloti Red Bull, ale v polovině první části šel do čela s nejlepším časem Hamilton. Jezdci Ferrari zvolili strategii dvou měřených kol, pro které použili tvrdší směs pneumatik a Massa zajel výborný čas o sedm desetin vteřiny rychlejší než konkurence v čele s Raikkonenem a Hamiltonem. Poslední dvě minuty patřily tradičně jezdcům bojujícím o postup mezi nejlepší šestnáctku. Zatímco Ralf Schumacher a Button na poslední chvíli zrychlili, Kovalainen, Sato, Nakajima, Davidson, Sutil a Yamamoto z dalších bojů vypadli.
Druhá patnáctiminutovka začala bez povšimnutí závodních týmů. Že nejde o stávku ubezpečil diváky Ralf Schumacher s Toyotou téměř až po třetině uběhnutého času. Brzy ho následovali ostatní jezdci, včetně favoritů. Osmý nejlepší čas zajel Liuzzi z týmu Toro Roso a znovu se dařilo Red Bull, Webber byl dlouho nejrychlejším ze zbytku světa za jezdci Ferrari a McLarenu. Jeho kolega Coulthard postoupil bezpečným šestým aktuálním časem. Mimo postupovou desítku zůstali Barrichello, Fisichella, Vettel, Liuzzi, Schumacher a Button.
Vláček deseti vozů vyvezl z boxů ke spalování benzínu Hamilton před Alonsem a oběma Ferrari. Zatímco jezdci v červených monopostech i Alonso nepatřili mezi nejrychlejší, čelo tabulky časů opanoval dlouho Hamilton před Rosbergem a Kubicou. Čtyři minuty před koncem kvalifikace vyrazila do boje obě Ferrari. Massa převzal provizorní pole position před Raikkonenem, ale i McLaren kontroval a rychlý čas předvedl také Webber. Raikkonen jel rozhodující kolo na hranici možností, ale díky drobným chybám se posunul pouze za Massu, který navíc ještě zrychlil. Hamilton jel po druhém sektoru na pole position, ale v cíli za domácím jezdcem k obrovské radosti hučících a slavících tribun zaostal. Alonso se musel spokojit až se čtvrtým časem.
Massa opět prokázal svoji rychlost a bezchybným výkonem získal prozatím nejlepší místo na startu zítřejšího závodu. Vedoucí jezdec průběžného pořadí Hamilton bude stát také v první řadě, druhá zatím patří Raikkonenovi a Alonsovi. Výborný kvalifikační čas opět předvedl Webber, jenž vybojoval páté místo před Heidfeldem, jeho BMW Sauber doplní třetí řadu.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.