JAPONSKO – KVALIFIKACE; Lewis Hamilton se ve svých předpovědích nespletl, podobně jako meteorologové. Dnešní boj o postavení na startu pro sebe v závěru rozhodl britský pilot McLarenu, jenž porazil nejen obě Ferrari, ale především největšího soupeře, týmového kolegu Alonsa.
Dnešní kvalifikace na Grand Prix Japonska potvrdila meteorologické předpovědi ze závěru týdne, neboť čekala na jezdce mokrá dráha. I v úvodní patnáctiminutové části se podle očekávání přetahovali o nejlepší čas piloti Ferrari a McLarenu. Překvapivě rychlé byly v závěru obě Hondy, ale Barrichello chyboval. Aktuálně pátým časem na sebe upozornil i Vettel. V nevýrazném výkonu naopak pokračoval i dnes Nick Heidfeld s BMW Sauber, ale po uplynutí vymezeného času prokázal pevné nervy a poslal své jméno na páté místo tabulky časů. Diváci se dočkali i kolize, když Yamamoto zavíral při dojezdu do boxů zatáčku na konci cílové rovinky a přehlédl Ralfa Schumachera, jehož Toyota musela být z dráhy odvezena na nákladním voze. Mimo postupová místa zůstali Barrichello, Wurz, Davidson, Sutil, Sato a Yamamoto. V případě Sutila jsme však za těchto podmínek přece jen čekali postup.
Druhá část se obešla bez kolizí, nepříznivé deštivé počasí však pokračovalo a mokrá dráha se ukázala pro Renaulty značně nepříznivou. Nejlepší čas zajel Lewis Hamilton před Alonsem, třetí Raikkonen ztratil dvě desetiny vteřiny. Překvapením kvalifikace je bezesporu Vettel z Toro Rosso, jemuž sice v závěru patřila nebezpečná desátá pozice, ale s dostatečným náskokem, aby ji uhájil před finišujícími Renaulty. Němec tak dnes premiérově postoupil do závěrečné části. Kromě Fisichelly a Kovalainena nepostoupili Coulthard, Trulli, Liuzzi a Schumacher.
Palivo projížděla nejrychleji dle očekávání čtveřice stojící v čele průběžného pořadí, jména mezi pátým a desátým místem se průběžně měnila s tím jak klesala váha vozů a jezdci se vyvarovali nebo naopak dopustili drobných chyb. Konkurenceschopné časy zajížděl znovu Vettel. Záběry z kamery nad hlavou Kimiho Raikkonena prokázaly, že vyvážení jeho Ferrari nebude dnes tak dobré, jako u McLarenů. Jak Alonsovy, tak Hamiltonovy chyby vedly pouze k tomu, že zatáčku projeli kontrolovaným smykem čtyř kol. Fin se naopak s rudým monopostem po chybě pral a v úvodu se dokonce ocitl mimo dráhu. Dlouho držel první pozici Alonso, v posledním kole ale zabral jeho týmový kolega Hamilton, jenž měl výhodu a dokončoval kolo až za Španělem. Po drtivém prvním mezičase sice v technické části ztratil, přesto s náskokem 7setin vteřiny vybojoval k obrovské radosti šéfa týmu Dennise pole position. McLarenu tak patří první řada, Ferrari se muselo spokojit s druhou. Do třetí se postaví Heidfeld a Button. Vettel se neztratil ani ve finále a získal skalp Poláku Kubicy. Připomínáme penalizaci dnes šestého Rosberga, ztráta deseti míst na startovním roštu na něj čeká díky ohlášené výměně motoru už od Belgie.
V posledních týdnech se stále častěji spekuluje o možné obnovení používání motorů V10 ve Formuli 1. Tento návrat k ikonické technologii by mohl přinést zásadní změny ve výkonu a zvuku aut, což by jistě vzbudilo velký zájem mezi fanoušky i týmy.
Alain Prost, čtyřnásobný mistr světa Formule 1, čelí nenávistným zprávám na sociálních sítích kvůli své rivalitě s Ayrtonem Sennou, která ho pronásleduje i po více než 30 letech. Tato minulost se stala nevyhnutelnou součástí jeho života. Prezident FIA Mohamed Ben Sulayem vyjádřil podporu Prostovi a pokračuje v boji proti urážkám v online prostředí.
Sezóna Formule 1 v roce 2025 slibuje být jednou z nejzajímavějších a nejdiskutovanějších v posledních letech. Britská média se zaměřují na několik klíčových témat, která budou formovat nadcházející ročník.
Johnny Herbert tvrdí, že by bylo logické, kdyby Max Verstappen zvažoval návrat ke spolupráci s Adrianem Neweym a Hondou v týmu Aston Martin.
Flavio Briatore, výkonný poradce týmu Alpine, v dokumentu Drive to Survive bez servítek vyjádřil svůj názor na Estebana Ocona. Bývalý šéf Renaultu nešetřil kritikou a jasně dal najevo, co si o budoucím jezdci Haasu pro sezonu 2025 skutečně myslí.
Max Verstappen v posledních dnech varuje své fanoušky na možné technické problémy v úvodu sezóny, což se odráží v opatrných vyjádřeních z tábora Red Bullu. I přesto však Bernie Ecclestone věří, že titul i letos skončí v rukou holandského pilota.
Během zimní přestávky FIA informovala týmy Formule 1 o revizi technické směrnice, která se zaměřuje na testování pružnosti předních křídel.
Během sezóny 2024 F1 byl McLaren často předmětem pozornosti producentů Drive to Survive. Ačkoliv se v Wokingu nemuselo nutně jednat o přímý konflikt, objevila se tam kontroverze, která vzbudila pozornost.
Strategická inženýrka Red Bullu Hannah Schmitz využívá svou pozici k motivaci žen v motorsportu. Jako jedna z nejvýraznějších žen v paddocku ukazuje, že F1 není jen mužská záležitost. Svým působením otevírá dveře talentovaným a odhodlaným bez ohledu na pohlaví.
Na začátku roku 2024 učinil Lewis Hamilton krok, který otřásl světem Formule 1, když oznámil, že přechází do Ferrari, čímž pravděpodobně přepsal historii přestupů v této disciplíně. Dost o tom vypovídá i nová série o F1 na službě Netflix.
Max Verstappen přiznal, že Red Bull letos není favoritem na vítězství v Austrálii, protože konkurence, jako McLaren, Ferrari a Mercedes, se výrazně zlepšila.
Max Verstappen považuje McLaren za hlavního favorita na titul v nadcházející sezóně, přičemž Red Bull má ještě co zlepšovat. I když Verstappen nečeká vítězství v Melbourne, věří v postupné zlepšení v průběhu sezóny.