JAPONSKO – KVALIFIKACE; Lewis Hamilton se ve svých předpovědích nespletl, podobně jako meteorologové. Dnešní boj o postavení na startu pro sebe v závěru rozhodl britský pilot McLarenu, jenž porazil nejen obě Ferrari, ale především největšího soupeře, týmového kolegu Alonsa.
Dnešní kvalifikace na Grand Prix Japonska potvrdila meteorologické předpovědi ze závěru týdne, neboť čekala na jezdce mokrá dráha. I v úvodní patnáctiminutové části se podle očekávání přetahovali o nejlepší čas piloti Ferrari a McLarenu. Překvapivě rychlé byly v závěru obě Hondy, ale Barrichello chyboval. Aktuálně pátým časem na sebe upozornil i Vettel. V nevýrazném výkonu naopak pokračoval i dnes Nick Heidfeld s BMW Sauber, ale po uplynutí vymezeného času prokázal pevné nervy a poslal své jméno na páté místo tabulky časů. Diváci se dočkali i kolize, když Yamamoto zavíral při dojezdu do boxů zatáčku na konci cílové rovinky a přehlédl Ralfa Schumachera, jehož Toyota musela být z dráhy odvezena na nákladním voze. Mimo postupová místa zůstali Barrichello, Wurz, Davidson, Sutil, Sato a Yamamoto. V případě Sutila jsme však za těchto podmínek přece jen čekali postup.
Druhá část se obešla bez kolizí, nepříznivé deštivé počasí však pokračovalo a mokrá dráha se ukázala pro Renaulty značně nepříznivou. Nejlepší čas zajel Lewis Hamilton před Alonsem, třetí Raikkonen ztratil dvě desetiny vteřiny. Překvapením kvalifikace je bezesporu Vettel z Toro Rosso, jemuž sice v závěru patřila nebezpečná desátá pozice, ale s dostatečným náskokem, aby ji uhájil před finišujícími Renaulty. Němec tak dnes premiérově postoupil do závěrečné části. Kromě Fisichelly a Kovalainena nepostoupili Coulthard, Trulli, Liuzzi a Schumacher.
Palivo projížděla nejrychleji dle očekávání čtveřice stojící v čele průběžného pořadí, jména mezi pátým a desátým místem se průběžně měnila s tím jak klesala váha vozů a jezdci se vyvarovali nebo naopak dopustili drobných chyb. Konkurenceschopné časy zajížděl znovu Vettel. Záběry z kamery nad hlavou Kimiho Raikkonena prokázaly, že vyvážení jeho Ferrari nebude dnes tak dobré, jako u McLarenů. Jak Alonsovy, tak Hamiltonovy chyby vedly pouze k tomu, že zatáčku projeli kontrolovaným smykem čtyř kol. Fin se naopak s rudým monopostem po chybě pral a v úvodu se dokonce ocitl mimo dráhu. Dlouho držel první pozici Alonso, v posledním kole ale zabral jeho týmový kolega Hamilton, jenž měl výhodu a dokončoval kolo až za Španělem. Po drtivém prvním mezičase sice v technické části ztratil, přesto s náskokem 7setin vteřiny vybojoval k obrovské radosti šéfa týmu Dennise pole position. McLarenu tak patří první řada, Ferrari se muselo spokojit s druhou. Do třetí se postaví Heidfeld a Button. Vettel se neztratil ani ve finále a získal skalp Poláku Kubicy. Připomínáme penalizaci dnes šestého Rosberga, ztráta deseti míst na startovním roštu na něj čeká díky ohlášené výměně motoru už od Belgie.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.