Na tehdejší dobu moderní okruh byl postaven v letech 1990-1991 nedaleko Barcelony u městečka Montmeló a od té doby každoročně hostí Velkou cenu Španělska.
Týmům tento katalánský závodní okruh vyhovuje hned z několika důvodů a proto je v posledních patnácti letech zdaleka nejčastějším místem konání předsezónních testů. Především mají týmy vyzkoušeno, že zde mohou testovat aerodynamické součásti použitelné téměř na všech ostatních okruzích. Za druhé je okruh dobře dostupný z týmových základen, je v Evropě. A za třetí je zde poměrně teplo i v zimních měsících.
Na návrhu okruhu se podílel bývalý pilot Minardi Luis Perez Sala a snad proto mají dodnes tento okruh v oblibě všichni piloti. Nabízí dlouhou rovinku a velmi rychlé zatáčky. To už tak docela neplatí od letošní sezóny - v zimě byla nejrychlejší dvojice zatáček před vjezdem na cílovou rovinku nahrazena z bezpečnostních důvodů pomalou šikanou.
Fernando Alonso, pilot stáje McLaren, před svým domácím závodem v rodném Španělsku: "Šikana před poslední zatáčkou bude zajímavá. Původní poslední dvě zatáčky mi budou chybět, protože byly zábavné, ale takhle bude jednodušší dostat se do aerodynamického stínu a tím se výrazně usnadní předjíždění na konci cílové rovinky."
foto: annimages.comPenalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.