MALAJSIE REVIEW; Možná poněkud nudný průběh na čele závodního pole devátého ročníku Grand Prix Malajsie narušila pouze první a poslední kola, ale nelze si nepovšimnout stupňů vítězů.
Široký profil závodní tratě v Sepangu a možnost průjezdu některých zatáček po dvou ideálních stopách dával očekávat dramatickému závodu poměrně vyrovnaného startovního pole. První překvapení přinesl samotný start, kdy se na prvních dvou místech seřadili výborně startující piloti stáje McLaren Mercedes Alonso a Hamilton.
Favorizovaná rudá Ferrari nasadila ke stíhací jízdě, ale Massovy pokusy s chybami vedly ke ztrátě pozic. Raikkonen si díky ne stoprocentnímu motoru raději hlídal celý závod jisté třetí místo. Poněkud překvapující byl nakonec fakt, že se Maranello přizpůsobilo kompromisu vnucenému McLarenem a v podstatě se nepokusilo o překonání Heidfelda ani taktickým manévrem prostřednictvím boxů.
Malou dramatičnost boje na čele museli vynahradit jezdci ve středu pole, především zezadu se probíjející Wurz s Williamsem a Barrichello s poněkud až nečekaně rychlou Hondou, kteří překonali nejvíce soupeřů. Rakušan zůstal nakonec těsně za body.
Pozornost na čelo závodu pak znovu strhl až v samém závěru Raikkonen, který konečně dostal od techniků Ferrari povolení k maximálnímu využití potenciálu motoru a Hamilton byl rád, že nebyla šachovnicová vlajka naplánována o několik kol později.
Tým McLaren Mercedes byl za výkon v tvrdých klimatických podmínkách odměněn ziskem velmi důležitého double, třetí místo zbylo na zklamaného Raikkonena, jenž přišel o vedení v hodnocení jezdců ve prospěch Alonsa. Těsně pod stupni vítězů dokončil závod Heidfeld před Massou a na bodech dokončili i oba zástupci Renaultu Fisichella s Kovalainenem, mezi které se vklínil jediný zástupce japonské techniky, na voze Toyota jedoucí Jarno Trulli.
Z pohledu formy jednotlivých pilotů, dvojnásobný šampion Alonso dokázal svoji sílu nejen vybudováním luxusního náskoku v úvodu závodu, ale především zrychlením monopostu MP4-22, na kterém se při vynechání posledních testů podílel v sídle stáje ve Wokingu. Otázku, jak výrazně mu pomohlo zamítnutí flexibilních podlah Mezinárodní automobilovou federací a následná úprava podlah monopostů Ferrari, není možné v tuto chvíli zodpovědět. Bravurně si znovu vedl jeho kolega Lewis Hamilton, jenž překonal na startu obě Ferrari a ustál bez nejmenší chyby opakované útoky Massy i drtivou závěrečnou stíhací jízdu dalšího jezdce rudého týmu Raikkonena. Ve druhé části závodu navíc dokázal zajet nejrychlejší kolo a ze třetího tréninku mu patří nejlepší dosažený čas víkendu, který však na Montoyův tři roky starý rekord tratě ještě nestačil.
Vítěz kvalifikace Massa nastupoval k závodu s velkým sebevědomím, ale prohru na startu hned se dvěma vozy psychicky neustál a konkurenceschopnost Ferrari v závěsu za soupeřem přecenil. Raikkonen naopak podal chladnokrevný výkon, získal další cenné body do šampionátu a především si získává půdu pod nohama uvnitř Ferrari. Heidfeld se i dnes ukázal ve své tradiční formě, nenápadný, rychlý a úspěšný. Privilegium si však nesporně zaslouží Nico Rosberg jedoucí s Williamsem, jemuž se v Sepangu dařilo loni i letos. Na startu sice ztratil pozici ve prospěch Kubicy, ale následně si ji překrásným a bezchybným útokem vzal zpět. V závodě pokračoval osamocenou ale rychlou jízdou s bezpečným náskokem na šestém místě, ze kterého však musel odstoupit pro problémy motoru. Mark Webber s Red Bull konečně dokázal závodní dráhu mezi palmami pokořit a poprvé při sedmém startu projel cílem, i když mimo bodů.
V úvodu článku jsem zmínil stupně vítězů. Nešlo si znovu nepovšimnout, jak se neměnná procedura po desetiletích závodů Formule 1 změnila. Nejen pamětníci si dokáží vybavit sprchování šampaňským mezi třemi nejúspěšnějšími jezdci, vzájemnou radost a uvolnění z vydařeného závodu. Nestříkalo se pouze při úplném fyzickém vyčerpání nebo tragických okolnostech předcházejících vyhlášení vítězů. Dnešní malajské vystoupení Alonsa, Hamiltona a Raikkonena však odráželo podobně jako v Austrálii ještě něco jiného. Přes slova v prohlášeních a na tiskových konferencích byly na stupních vítězů dva znepřátelené tábory. Na straně jedné oba jezdci McLarenu, kteří se věnovali sami sobě a svým mechanikům, na straně druhé osamocený Raikkonen, kterého si pro změnu duo z Wokingu nevšímalo vůbec. Kamarádství z Formule 1 vymizelo už dávno, teď se postupně vytratila i srdečnost a úcta před výkonem soupeře.
Nelze si závěrem nepovšimnout základní skutečnosti skončeného závodu, a to až nečekané spolehlivosti monopostů. Závod nedokončily pouze čtyři vozy, přičemž Sutil se Spykerem odstoupil po kolizi. Vezmeme-li v potaz, že skončil dost možná klimaticky nejtěžší závod celé sezony, navíc většina motorů dojížděla na hranici životnosti předepsaného druhého závodu, můžeme se pravděpodobně těšit na další Grand Prix s mnoha jezdci bojujícími až do samotného cíle.
Třetí závod sezony startuje již v pátek 13. dubna 2007 na bahrajnském okruhu Sakhir.
Foto: Scuderia Ferrari; McLaren Mercedes
Nový ročník šampionátu Formule 1 se chystá odstartovat a s ním přicházejí nové naděje a očekávání, které každá nová sezóna přináší.
Max Verstappen by mohl i bez dominantního vozu bojovat o titul, i kdyby měl k dispozici druhý nebo třetí nejrychlejší auto. Loňské problémy Red Bullu neohrozily jeho výkon, a jeho schopnost přizpůsobit se novým podmínkám by mohla být klíčová v nadcházející sezóně. Helmut Marko zdůraznil, že ačkoli McLaren vykázal silnou konkurenceschopnost, skutečné měřítko výkonnosti se ukáže až v závodech, kde Red Bull stále spoléhá na Verstappenovu genialitu.
Každý start nové sezóny Formule 1 je napínavý, ale stejně tak budí emoce i návrat populárního seriálu Drive to Survive. Lando Norris si však nebral servítky a odhalil, co mu na nové řadě vadí.
Sezóna Formule 1 2025 bude poslední pod současným cyklem pravidel, přičemž i přesto se letos některé předpisy mění. Přinášíme vám přehled všech klíčových informací, které byste měli vědět před startem nadcházejícího ročníku.
Lewis Hamilton se domnívá, že je „nejlépe připravený, jak jen může být“, s ohledem na krátkou dobu, kterou strávil u Ferrari, před jeho závodní premiérou v Austrálii,.
Šéf týmu Cadillac F1 zdůraznil, že výběr amerického jezdce do týmu bude záviset výhradně na jeho sportovních schopnostech a zásluhách, nikoli na národnosti. Tým se chce soustředit na kvalitu a výkon, a jakýkoli jezdec, který bude mít potenciál přispět k úspěchu, bude vítán bez ohledu na jeho původ.
Na Race of Champions v Sydney vyjádřila skupina významných osobností Formule 1 svou podporu Michaelu Schumacherovi a vyzvala sedminásobného mistra světa, aby "pokračoval v boji" během jeho dlouhé a náročné rehabilitace.
Nová kapitola v kariéře Lewise Hamiltona, který se připojil k Ferrari, vyvolává celosvětovou pozornost.
Streamovací platforma F1 TV, která pokrývá všechny závodní víkendy Formule 1, přichází týden před první Velkou cenou s významnou novinkou. Fanoušci budou mít nyní možnost předplatit F1 TV Premium, které nabízí zcela nové funkce a vylepšení pro ještě lepší zážitek ze sledování závodů.
Jody Egginton, dlouholetý technický ředitel Racing Bulls, odchází z Formule 1. Po téměř 30 letech v motorsportu, během nichž významně přispěl k technologickému rozvoji týmu, se nyní zaměří na inovace mimo samotnou F1. Tento krok znamená konec jeho působení v šampionátu, ale zůstává součástí širší rodiny Red Bullu.
Red Bull dal jasně najevo svou důvěru v Liama Lawsona, když mu poskytl příležitost v jeho první kompletní sezóně ve Formuli 1. Mladý Novozélanďan, který již při svých dosavadních startech prokázal talent a odhodlání, má před sebou velkou šanci potvrdit očekávání a ukázat, že je cennou investicí pro budoucnost týmu. Fanoušci věří, že Lawson dokáže naplno využít svou příležitost a stát se stabilním členem startovního pole.
V posledních týdnech se stále častěji spekuluje o možné obnovení používání motorů V10 ve Formuli 1. Tento návrat k ikonické technologii by mohl přinést zásadní změny ve výkonu a zvuku aut, což by jistě vzbudilo velký zájem mezi fanoušky i týmy.