GP Malajsie - preview; Seriál Formule 1 se připravuje k druhému podniku letošní sezony, který hostí 5543 metrů dlouhý okruh Sepang v Malajsii, jenž byl dokončen podle projektu Hermanna Tilkeho v roce 1999.
Trať se jezdí tradičně po směru hodinových ručiček a závod je vypsán na 56 kol. Jezdce, personál a vozy čekají naprosto odlišné klimatické podmínky než v předcházející Austrálii, kde léto již pomalu končilo. Tradičně vysoké teploty a vlhkost slibují opravdovou zkoušku organismu i techniky, situaci mohou zdramatizovat i silné monzunové deště.
Australská spanilá jízda pilota Ferrari Kimi Raikkonena měla za následek bouřlivou diskusi o legálnosti flexibilních podlah monopostů F1, kterou rozvířil dotazem u Mezinárodní automobilové federace (FIA) konkurenční tým McLaren Mercedes. Další kauzou se stalo úspěšné kvalifikační vystoupení Super Aguri. Stáj Spyker podala žalobu na zmíněný tým a současně i Toro Rosso pro porušení dohody Concorde Agreement, jež nedovoluje koupit hotový vůz od jiného týmu F1.
Zatímco v prvním případě zaujala FIA jasné stanovisko a podlahy upravující svůj tvar v závislosti na tlaku proudícího vzduchu povoleny nejsou, v případě arbitráže vyvolané Spykerem strany pro první líčení své důkazy teprve připravují.
Startovní pole změn pro druhý závod pravděpodobně nedozná, Anthony Davidson se vrátil z nemocničního vyšetření v pořádku a pro závod bude plně připraven. Pohár konstruktérů vede McLaren Mercedes o jediný bod před Ferrari, třetí BMW již ztrácí dalších osm bodů. Mezi jednotlivci stojí v čele průběžného pořadí Kimi Raikkonen před piloty McLarenu Alonsem a Hamiltonem.
Mezi prvními dvěma závody seriálu se uskutečnily testy právě v Sepangu, jichž mnohé týmy využily k vyladění nastavení svých monopostů s pneumatikami Bridgestone. Na malajském okruhu se během čtyř dnů představily všechny stáje vyjma Spykeru a nejlepších časů dosahovali piloti BMW, Ferrari, McLarenu a Renaultu, tedy čtyř nejsilnějších týmů úvodu sezony.
Co se týče změn na jednotlivých monopostech, každý tým se snaží vyvíjet a zlepšovat vůz mezi jednotlivými závody. Některé stáje připravují větší, jiné menší změny, ale v důsledku horkých podmínek bude velká pozornost věnována především chlazení motoru a brzd. I aerodynamika monopostů bude upravena, neboť Sepang je co se týče nastavení přítlaku okruhem velmi obtížným, a je potřeba najít správný kompromis pro dvě velmi dlouhé rovinky a zbývající technickou část závodní dráhy. Zajímavostí je, že pod plným plynem jede vůz 72% okruhu, takže motory blížící se ke své hranici životnosti, dané druhým závodem, projdou těžkou zkouškou.
Zatím není jasné, zda Ferrari a BMW skutečně v Melbourne použily flexibilní podlahu a jak výrazně případná náhrada čepů a pružin pevným spojením ovlivní konkurenceschopnost jejich vozů. Tým z Maranella je i nadále považován za hlavního favorita a po australských potížích Massy se můžeme těšit na pokračování týmového duelu s Raikkonenem. Ze soupeřů se nejvíce očekává od McLarenu a BMW. Poslední testy naznačily zlepšující se formu Renaultu, ale až závod ukáže, jak dalece odpovídaly časy z testů skutečnosti. Honda je jediným továrním týmem, který zatím nebodoval a na monopostu se také pilně pracovalo. Příčina je dle sdělení stáje známa, hledá se nejefektivnější a nejrychlejší řešení.
Vynecháme-li slibovaný duel Raikkonen-Massa, pozornost na sebe jistě znovu strhne obhájce posledních dvou titulů Fernando Alonso s McLarenem a jeho týmový kolega Lewis Hamilton, který získal ve svém prvním závodě třetí místo a obdiv téměř celého světa. Do bojů o stupně vítězů bude chtít jistě promluvit i BMW s Heidfeldem a Kubicou, ale i jezdci Renaultu a Toyoty, neboť se za tvrdých klimatických podmínek dá očekávat menší spolehlivost vozů a větší pravděpodobnost chyb jezdců. Loňský vítěz Giancarlo Fisichella nebude na startu chybět ani letos, ale velké šance si nedává. Podle něj má Renault příliš velkou ztrátu nejen na Ferrari, ale i na McLaren a BMW.
Nejrychlejší kolo okruhu zatím stále drží Kolumbijec Juan Pablo Montoya s vozem Williams BMW z roku 2004. Hodnota 1:34,223 byla vzdálená i při nedávných testech. Nejrychlejšího času dosáhl Kimi Raikkonen a na dnes již bývalého jezdce F1 ztratil celou vteřinu.
Závodní víkend začíná v pátek 6. dubna ve 4:00 středoevropského času. Sobotní kvalifikace bude zahájena v 8:00 a nedělní start deváté Grand Prix Malajsie je plánován na 9:00 našeho času.
Aston Martin spustil v červnu 2025 vlastní jezdeckou akademii. Cílem programu je vychovávat nové talenty pro budoucnost motorsportu, včetně Formule 1.
McLaren zatím nepolevuje a směřuje k snadnému obhájení titulu v Poháru konstruktérů. Tato sezona se rýsuje jako jedna z nejpřevratnějších a nejdominantnějších kapitol v historii F1.
Toto Wolff přiznává, že ne vždy souhlasil se stylem vedení FIA pod Mohammedem Ben Sulayemem. Uznává však, že jeho pevný postoj přinesl sportu určité výhody.
Odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu zasáhlo svět Formule 1 jako blesk z čistého nebe. Po letech úspěchů a dominance tak tým náhle ztrácí jednu ze svých klíčových postav.
Lewis Hamilton nedávno provedl zásadní změnu, která mu má pomoci lépe se adaptovat v novém týmu Ferrari. Tento krok je součástí jeho snahy urychlit proces zapracování a dosáhnout co nejrychlejšího zlepšení ve výkonech během sezóny.
Lewis Hamilton zhodnotil velký balíček vylepšení Ferrari v Rakousku jako krok vpřed, ale nikoli zásadní průlom. Podle něj Scuderia stále ztrácí na nejlepší týmy, zejména v závodním tempu.
Odchod Christiana Hornera z Red Bullu překvapil jak fanoušky, tak celý paddock. Brzy se však objevily teorie, že za jeho náhlým koncem stojí vnitřní napětí uvnitř týmu.
Při jízdě s Ferrari F2008 na Goodwoodu si Felipe Massa neodpustil vtipnou poznámku o svém ztraceném titulu z roku 2008. I po letech tak připomněl kontroverzní finále sezony, které mu uniklo v posledních vteřinách závodu.
Výkonnostní propad Red Bullu s monopostem RB21 nabírá na obrátkách – po sérii nepřesvědčivých výsledků se tým propadl až na čtvrtou příčku Poháru konstruktérů.
Svět Formule 1 celý týden žije odchodem Christiana Hornera z Red Bullu. Své stanovisko k této události už vyjádřil i jeden z mistrů světa.
Will Buxton a Jennie Gow se zamýšlejí nad tím, kam by mohla vést další kariérní cesta Christiana Hornera, pokud by opustil Red Bull. Zvažují jak jeho možný přesun do vedení F1, tak i variantu dočasného ústupu z veřejného prostoru.
Bývalý jezdec Red Bullu Sergio Perez nezavřel dveře za svou formulovou kariérou. Aktuálně jedná s několika stájemi a hledá cestu zpět na startovní rošt. Zda se mu podaří najít konkurenceschopné místo, ukážou následující týdny.