Výrobci automobilů nastoupili v sériové výrobě osobních vozů nový směr. Prosazují se maloobjemové motory s turbodmychadlem.
Podle prezidenta Mezinárodní automobilové federace Mosleyho a šéfa sdružení automobilek GPMA Goeschela je budoucí úloha Formule 1, jako jistého vývojového prostředí, takřka ideální.
FIA uměle zmrazila překotný vývoj motorů pro vozy F1, ale nelze přirozeně vývoj zastavit na dobu nekonečnou. Problematika budoucnosti motorů byla diskutována i na posledním setkání FIA a GPMA.
F1 má vytyčeny jasné cíle, měla by se stát ekologičtější a výsledky výzkumu by měly být upotřebitelné v automobilovém průmyslu. „Chceme jít cestou snižování spotřeby, ale současně nechceme redukovat výkonnost a vlastnosti motorů vozů F1,“ prohlásil Burkhard Goeschel. „Motor točící 22 000 otáček automobilový průmysl nepotřebuje. F1 je tréninkovým prostorem inženýrů BMW a je to tak i u jiných výrobců.“
Ještě před koncem letošního roku bude přijato pravidlo řešící využívání tepla z brždění a jeho další využití pro krátkodobé zvýšení výkonu motoru. Do praxe pak bude uveden zřejmě v roce 2009. Pravidla na využívání tepla, které motory produkují, by mělo být hotové před rokem 2010.
„Motory se stále vyššími otáčkami jsou zbytečné,“ souhlasí i Mosley. „Opětovné využívání energie a vznikajícího tepla spolu s efektivním využitím paliva, a to včetně alternativních pohonných hmot, bude automobilový průmysl schopen využít. Takto vynaložené prostředky budou mít pro výrobce daleko větší význam.“
Mosley potvrdil, že se jedná o přípravě předpisů pro úplně nový motor F1, který by měl být odezvou na používané turbomotory s malým objemem. „O objemu jsme ještě nejednali, ale mamutí výkon není cílem. Otáčky chceme udržet na stávající úrovni a omezení by se týkala průtoku paliva a objemu válců. Změny by mohly být připraveny pro rok 2011.“
Turbomotory se začaly prosazovat ve Formuli 1 na začátku osmdesátých let minulého století, ale technické předpisy nedokázaly udržet jejich výkon v bezpečných mezích, proto byly v roce 1988 definitivně zakázány. Vše ale nasvědčuje tomu, že se F1 k přeplňování opět vrátí…
Foto: Renault
Toto Wolff věří, že Mercedes má stále šanci zvrátit boj o druhé místo mezi konstruktéry. Před závodem v Brazílii prohlásil, že tým je připraven „vrátit úder“ Ferrari i Red Bullu.
Šéf týmu Sauber Jonathan Wheatley si udržuje naději, že tým by mohl během Grand Prix v Sao Paulu předvést něco výjimečného, když zde poprvé závodí Gabriel Bortoleto před domácím publikem.
Oscar Piastri přišel o vedení v šampionátu po závodě v Mexico City, čímž se změnilo rozložení sil v boji o titul. Australan tak vstupuje do závěrečné fáze sezony pod větším tlakem.
Williams připravuje změny pro sezonu 2026, které propojují jeho bohatou historii s novou etapou týmu.
Zhou Guanyu se rozpovídal o své cestě ve Ferrari a o tom, co mu aktuální sezona po boku Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca přináší.
I přes vedení v šampionátu Lando Norris přiznává, že letošní sezona pro něj nebyla úplně jednoduchá.
Oscar Piastri prochází náročnějším obdobím a jeho pozice v šampionátu se změnila, přičemž závěrečné závody sezony budou klíčové. Mladý Australan nyní čelí většímu tlaku a každý bod se bude počítat.
Bývalý pilot Formule 1 Robert Doornbos okomentoval aktuální dění ve Ferrari a upozornil na jeden z možných problémů, kterému tým Lewise Hamiltona stále čelí.
Paul Monaghan z Red Bullu upozornil, že poslední zlepšení týmu nejsou výsledkem jen jednotlivých technických novinek na voze RB21.
Max Verstappen z Red Bullu a Oliver Bearman z Haasu vstupují do víkendu v Brazílii s větším klidem, protože jim již nehrozí zákaz startu.
Podle informací médií si Ferrari po slibných výsledcích na nedávných závodech v USA a Mexiku rozmyslelo rozsah změn na svém voze pro sezónu 2026.
Jezdci McLarenu, Lando Norris a Oscar Piastri, prozradili, jak ladí přípravy na závěrečný boj o titul, aby zůstali konkurenceschopní až do posledního závodu sezóny.