GP Turecka, závod: Felipe Massa neudělal chybu ani dnes a zaslouženě zvítězil ve Velké ceně Turecka před Fernandem Alonsem a Michaelem Schumacherem.
Na rozdíl od loňské premiérové Grand Prix Turecka bylo v Istanbulu horko a obloha bez mraků. Teplota vzduchu vzrostla do třetí hodiny odpolední na 35°C, asfalt se rozehřál až na 53°C.
Fernando Alonso v první zatáčce zaútočil na Michaela Schumachera, ale ten jej velmi tvrdým manévrem zavřel. Alonso situaci duchapřítomně zachránil a přenechal druhou pozici Schumacherovi. Za Alonsem musel dupnout na brzdu Fisichella, který dostal hodiny a srazil se s Heidfeldem. Oba museli zajet do boxů pro nové součásti. V první zatáčce došlo k několika kolizím ve druhé polovině startovního pole, nejvíce na to doplatili Sato a Monteiro.
Räikkönen musel v první zatáčce vyhnout Klienovi a Fisichellovi mimo asfalt a při návratu na trať přes obrubník dostal hodiny a roztrhl si levou zadní pneumatiku, pravděpodobně si i poškodil zavěšení. Krátce po výjezdu z boxů s neovladatelným vozem narazil ve velké rychlosti do bariéry.
Po osmi kolech pořadí Massa, M.Schumacher, Alonso, Button, Webber, Kubica, Rosberg, Klien, de la Rosa, Trulli, Coulthard, Barrichello, Liuzzi, Albers. Massa rychle ujíždí Schumacherovi, který mezi tím setřásl dotírajícího Alonsa. Trulli, Coulthard a Barrichello se dostali před Liuzziho.
M.Schumacher zajíždí nejrychlejší kolo a začíná stahovat Massův náskok. Liuzzi dělá hodiny na výjezdu z první zatáčky a zůstává nebezpečně stát na trati. Na trať vyjíždí safety-car a jezdci toho využívají k zastávce v boxech. U Ferrari však jako první přijíždí Massa, Schumacher musí čekat a propadá se za Alonsa.
Po restartu na žádnou změnu pořadí nedošlo, Alonso a M.Schumacher se rychle posunuli před Heidfelda opožděného o jedno kolo. Barrichello začíná útočit na Trulliho, de la Rosovi se nedaří zavěsit za Kliena. Kubica vyhrává svůj první velký souboj v F1, na brzdy předjíždí Webberův Williams. V zápětí podlehl Fisichellovi, se kterým se však statečně popral.
Barrichello je stále agresivnější, ale Trulli zatím odolává. Naopak de la Rosa se na rovince doslova přehnal přes Kliena. Massa ujíždí Alonsovi o 0,5s na kolo, Alonso si drží náskok 3s před M.Schumacherem. Kubica s Webberem se dotáhli za R.Schumachera. Yamamoto s vozem Super Aguri konči po hodinách v únikové zóně.
Nico Rosberg vjíždí do garáže a odstupuje ze závodu. Michael Schumacher nezvládl náročnou osmou zatáčku a na Alonsa ztratil další 4s. Za polovinou závodu máme pořadí Massa, Alonso, M.Schumacher, Button, R.Schumacher, Kubica, de la Rosa, Webber, Barrichello, Fisichella, Albers, Trulli, Klien, Coulthard, Speed, Heidfeld.
De la Rosa vede bojující dvojici Webber-Barrichello. Barrichello je nakonec úspěšnější a může zaútočit na McLaren. Devatenáct kol před cílem podruhé tankují Massa a Alonso. Barrichello chybuje v osmé zatáčce a musí pozici znovu přenechat Webberovi, ale brzy ji získává zpět a Webber také odbočuje do pit-lane. Osmá zatáčka dělá starosti i Kubicovi a Webberovi.
Michael Schumacher je nejrychlejším pilotem na trati, snaží se s lehkým vozem vypracovat co největší náskok před svojí poslední zastávkou. Barrichello už útočí na de la Rosu. M. Schumacher jede do boxů 15 kol před cílem, na trať se vrací 2s za Alonsem a ihned se začíná rychle přibližovat. Po dvou kolech je Schumacher těsně za španělským rivalem a hledá příležitost k útoku. Albers po nehodě odstupuje ze závodu.
Schumacher na Alonsa poprvé zaútočil devět kol před cílem, ale zatím neúspěšně a po nepovedeném nájezdu do osmé zatáčky ztrácí kontakt, ale znovu se rychle přibližuje. Další útok však přichází až na výjezdu z poslední zatáčky závodu, která se Alonsovi vůbec nepodařila, ale Schumacher se na cílové rovince pouze přiblížil.
Felipe Massa ve stínu dramatického souboje za sebou poprvé v životě vítězí ve Formuli 1, stejně jako před čtrnácti dny Button, který si dnes přijel pro pět bodů za čtvrté místo. Massa odvedl výbornou práci a využil Schumacherovy chyby v kvalifikaci i v závodu. Fernando Alonso nezaváhal a zvýšil svůj náskok v průběžném pořadí o dva body. Už o pouhé dva body vede Renault před Ferrari v poháru konstruktérů.
Foto: Scuderia Ferrari
George Russell si dojel pro vítězství ve Velké ceně Kanady po precizním výkonu, který potvrdil jeho formu a rychlost. Přesto se pozornost po závodě soustředila na incident mezi jezdci McLarenu, jejichž vzájemný kontakt rozvířil debaty a částečně zastínil Russellův triumf.
Ferrari ovládlo Le Mans potřetí v řadě, a pokaždé s jinou jezdeckou sestavou – letošní triumf podtrhl Robert Kubica. Italská stáj tím potvrzuje, že její návrat do vytrvalostního závodění je začátkem nové éry dominance.
Max Verstapen po kvalifikaci v Montrealu, kde skončil druhý za Georgem Russellem, přiznal, že ho opakované otázky o blížícím se trestu startu opravdu rozčilují. Tyto spekulace mu podle jeho slov odvádějí pozornost od závodního víkendu.
Lando Norris nenavázal v Kanadě na formu z předchozích závodů a po trápení v trénincích i kvalifikaci odstartuje až ze sedmé pozice. Na rozdíl od týmového kolegy Piastriho bude muset v závodě dohánět.
Isack Hadjar obdržel třímísta na startu za zdržení Carlose Sainze během kvalifikace na Velkou cenu Kanady. Komisaři rozhodli, že jezdec Racing Bulls nedostatečně uvolnil trať, čímž ovlivnil soupeřovo měřené kolo.
Charles Leclerc byl po osmém místě v kvalifikaci v Kanadě viditelně zklamaný, protože věřil, že měl na pole position. Jeho týmový kolega Lewis Hamilton bude startovat z pátého místa a míří na pódium.
Ve finální tréninkové jízdě na Grand Prix Kanady předjel jezdec Red Bullu Oscara Piastriho za červených vlajek, což je porušení pravidel. FIA tento incident vyšetřuje, protože takové prohřešky ohrožují bezpečnost a spravedlnost závodu.
George Russell potvrdil svou formu v Montrealu a druhým po sobě jdoucím pole position ukázal, že Mercedes opět nachází tempo. Pokud promění start ve vítězství, může tím zlomit dosavadní průběh sezóny a upevnit své postavení mezi elitou.
Mercedes si v pátečních trénincích v Montrealu vybojoval první a třetí místo, přičemž George Russell ujistil, že během svého nejlepšího kola ve druhém tréninku plně využil potenciál vozu a nijak nešetřil.
Hlavní kandidáti na titul ve Formuli 1, Lando Norris a Oscar Piastri, přiznali, že jejich páteční tréninky v Montrealu neprobíhaly podle očekávání a potýkali se s technickými i jízdními problémy.
Fred Vasseur před Velkou cenou Kanady apeloval na novináře, aby nezapomínali, že ve Formuli 1 jde především o lidi, ne jen o výsledky a techniku. Jeho výrok je jasnou výzvou k větší empatii a férovosti v mediálním zacházení se sportovci i týmy.
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.