Prezident mezinárodní automobilové federace (FIA) Max Mosley věří, že v příštím desetiletí dojde k naplnění jeho představ o energeticky úsporných závodech.
V červnu vyzval automobilky k navržení motoru, jaký by mohl být používán ve Formuli 1 od roku 2011, kdy má FIA v plánu zavést pravidlo omezující množství paliva spáleného každým vozem během závodního víkendu.
Mosley si od tohoto opatření slibuje, že automobilky přinesou do F1 technologie hybridních pohonů a výrazně tím urychlí i vývoj v oblasti sériových vozů. Omezením množství přiděleného paliva by FIA také mohla efektivně omezovat výkon motorů a tím zvyšovat bezpečnost závodů.
Max Mosley pro britský F1 Racing: "Chceme, aby nám automobilky v co nejkratší době pomohly a vytvořily v F1 centrum jejich vývoje úsporných motorů. Hybridní vozy využívající energii z brzd se už dostaly i na běžné silnice, ale naráží na dva zásadní problémy. Zaprvé využívají baterie, které musí být dobíjeny příliš často a přitom při intenzivním používání brzd je většina energie ztracena v podobě uvolněného tepla. Druhým problémem je, že baterie, elektromotory a související zařízení jsou velice těžké, takže úspoře energie moc nepomáhají.
Ale zkuste si představit, že bychom měli systém, který by dokázal využít velké množství této energie a byl přitom malý a lehký. V ideálním případě by měl k akceleraci místo paliva využít veškerou energii uvolňovanou vozem. Kdyby byl lehký, mohl by výrazně snížit celkovou spotřebu paliva."
Mosley žádá automobilky, aby svoje gigantické rozpočty směřovaly raději do vývoje něčeho nového a přínosného, než do dalšího vylepšování starých technologií, kde už nejde mnoho získat. Energii z brzd se koncem 90. let snažil využít i McLaren, ale technické předpisy neumožnily nasazení této novinky do závodů. Energie z brzd se využívá také v závodech A1 Grand Prix nebo v amerických Champ Car.
Foto: FIA
Christian Horner vyjádřil spokojenost s bezchybným výkonem Maxe Verstappena během Velké ceny Kanady v Montrealu. Nizozemský jezdec z druhé pozice na startu dokázal vytěžit maximální možný výsledek a dojel těsně za vítězným Georgem Russellem, přestože se mu nepodařilo výrazněji zaútočit na vedení.
Nico Rosberg varoval, že nehoda Landa Norrise v Kanadě by mohla mít výrazný dopad na jeho psychiku. Podle bývalého šampiona F1 takové incidenty často ovlivňují sebevědomí i těch nejlepších jezdců.
Charles Leclerc po náročné Velké ceně Kanady přiznal, že jeho výkon nebyl ideální a kritizoval strategii Ferrari, která ho podle něj stála lepší výsledek. Zdůraznil ale, že necítí potřebu někomu něco dokazovat a raději se soustředí na další závody
Max Verstappen dojel v Kanadě druhý těsně za Georgem Russellem, přičemž závěr závodu přinesl napínavý a férový souboj. Oba piloti předvedli odvahu i vzájemný respekt, který dodal bitvě na dramatičnosti i lidském rozměru.
FIA zahájila šetření souboje mezi Landem Norrisem a Oscarem Piastrim během závěru Velké ceny Kanady. Incident výrazně ovlivnil průběh závodu a může mít dopad na týmovou strategii McLarenu.
George Russell si udržel vítězství v Kanadě poté, co komisaři zamítli protest Red Bullu. Rozhodnutí potvrdilo čistotu jeho závodu a nezměnilo pořadí.
Během Velké ceny Kanady se střetli jezdci McLarenu Lando Norris a Oscar Piastri, což výrazně ovlivnilo průběh závodu. Incident vyvolal pozornost fanoušků i odborníků a otevřel debatu o týmové strategii a agresivitě.
Lewis Hamilton v úvodu závodu v Montrealu srazil sviště, který se objevil na trati. Kolize způsobila poškození jeho vozu a prakticky zmařila šanci na dobrý výsledek.
George Russell si dojel pro vítězství ve Velké ceně Kanady po precizním výkonu, který potvrdil jeho formu a rychlost. Přesto se pozornost po závodě soustředila na incident mezi jezdci McLarenu, jejichž vzájemný kontakt rozvířil debaty a částečně zastínil Russellův triumf.
Ferrari ovládlo Le Mans potřetí v řadě, a pokaždé s jinou jezdeckou sestavou – letošní triumf podtrhl Robert Kubica. Italská stáj tím potvrzuje, že její návrat do vytrvalostního závodění je začátkem nové éry dominance.
Max Verstapen po kvalifikaci v Montrealu, kde skončil druhý za Georgem Russellem, přiznal, že ho opakované otázky o blížícím se trestu startu opravdu rozčilují. Tyto spekulace mu podle jeho slov odvádějí pozornost od závodního víkendu.
Lando Norris nenavázal v Kanadě na formu z předchozích závodů a po trápení v trénincích i kvalifikaci odstartuje až ze sedmé pozice. Na rozdíl od týmového kolegy Piastriho bude muset v závodě dohánět.