Následkem žluté fáze v úplném závěru posledního závodu v Kanadě se objevily hlasy samotných jezdců po úpravě sportovních předpisů.
Jak by měla žlutá fáze vypadat, jak probíhat restart závodu a je safety car na dráze skutečně nutností? Názory se logicky liší.
Opatrný Mark Webber připomněl, že problematika safety car se už řešila a pokud by mělo dojít ke změně, musí být pořádně uvážena do všech důsledků. „V případě safety car jde o bezpečnost, vše musí být jednoznačné a musí to dobře a jednoduše fungovat.“
Naopak Giancarlo Fisichella volá po okamžité úpravě a ukazuje na svůj případ z Kanady. „Michael byl přede mnou, ale mezi námi bylo šest aut se ztrátou kola. To bylo pro můj boj o pozici znevýhodňující.“
Zkušený David Coulthard je přesvědčen o tom, že na žluté fázi někdo získá, jiný zásluhou problémů druhých ztratí. „Není možné, aby byl každý spokojen.“
Kritika směřuje na skutečnost, že se za zpomalovacím vozem utvoří řada jezdců v promíchaném pořadí, takovém jaké bylo na trati před vyvěšením žluté vlajky. Nejlepší pozici pro restart má pak vedoucí jezdec závodu hned za zadním nárazníkem stříbrného vozu.
Mezi návrhy patří seřazení vozů za sebou podle skutečného pořadí v závodě nebo restart ve dvou od sebe oddělených pruzích, jak je to praktikováno v NASCAR. Tím by byly vozy o kolo zpět odděleny a nepletly se do cesty rychlejším.
Troufám si říci, že názor Davida Coultharda odráží jeho letité zkušenosti a skutečnou povahu problematiky. Safety car byl od jeho zavedení v F1 vždy předmětem polemiky. Z hlediska bezpečnosti je jeho přínos neoddiskutovatelný, z hlediska divácké atraktivity ve své podstatě také, z pohledu sportovního je dopad jeho povolání na dráhu nesporně negativní.
Těžko říci, zda případná úprava platných předpisů může vůbec přinést obecnou spokojenost…
Foto: Mercedes-Benz Motorsport
Lewis Hamilton se připravuje na svůj premiérový závod za Ferrari během Velké ceny Austrálie, kde se chystá ukázat, že jeho přechod k italské stáji přinese výrazný pokrok v jeho kariéře, po náročném roce 2024 s Mercedesem.
Oscar Piastri před domácím publikem zazářil a ovládl dramatický třetí trénink v Melbourne, kde se první tři jezdci vměstnali do rozdílu pouhých osm setin sekundy.
Red Bull plánuje požádat Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) o výjimku, která by umožnila jednomu z jejich jezdců, jenž ještě nedosáhl věku 18 let, získat superlicenci a účastnit se závodů Formule 1.
Lewis Hamilton po druhém tréninku na Velké ceně Austrálie překvapil fanoušky, když prozradil svou předpověď ohledně pole position.
Generální ředitel F1 Stefano Domenicali zamíří po úvodní Velké ceně Austrálie do Thajska, aby jednal s organizátory, kteří doufají, že se jim podaří uspořádat závod v ulicích hlavního města Bangkoku.
Integrace Carlose Sainze do týmu Williams probíhá hladce. James Vowles, šéf týmu, popisuje Španěla jako „bojovník poslaný z nebe“ díky jeho pracovní morálce, která skvěle zapadá do hodnot týmu.
Juki Cunoda se podělil o překvapivý moment, kdy mu Red Bull oznámil, že prohrál v závodě o post týmového kolegy Maxe Verstappena s Liamem Lawsonem.
Fernando Alonso po úvodních trénincích v Melbourne k Australské Grand Prix 2025 vyjádřil svou frustraci vůči mediálním rozhovorům a rozhodl se zcela vynechat komentáře. Po prvním tréninku, kde skončil na 8. místě, a po druhém, ve kterém klesl na 13. pozici, jasně odmítl jakékoliv rozhovory s novináři.
Mercedes měl v pátečních trénincích na Velkou cenu Austrálie problémy s optimalizací výkonu mezi měkkými a středními pneumatikami, což ovlivnilo jejich kvalifikační simulace.
Lando Norris byl nejrychlejší v prvním tréninku, ale ve druhém ho předstihl Charles Leclerc, zatímco britský jezdec nadále hledá optimální vyvážení vozu. Max Verstappen se potýkal s nedotáčivostí a obsadil až sedmé místo, což potvrzuje, že Red Bull zatím postrádá konkurenceschopné tempo.
Oliver Bearman se omluvil týmu Haas po své nehodě během prvního tréninku na Velké ceně Austrálie, která ho připravila o druhou část pátečního programu. I přes rozsáhlou opravu vozu se mladý britský nováček na trať nevrátil.
Lewis Hamilton má za sebou první dva tréninky na Velkou cenu Austrálie jako jezdec Ferrari. Po slabším výkonu v prvním tréninku se Hamilton v druhém zlepšil a zajel pátý nejlepší čas. Vasseur klade důraz na Hamiltonovu integraci do týmu.