Do Formule 1 se v posledních deseti letech doslova natlačily automobilky a sport zcela ovládly. Jenže ze soutěže pilotů málem učinily soutěž v utrácení peněz.
Na nebezpečí velkých investic do F1 upozorňuje už řadu let prezident Mezinárodní automobilové federace (FIA) Max Mosley. Základem uvažování se stalo pravidlo, že kdo chce zvítězit, musí utrácet, aby získal nejlepší oborníky a tím nejlepší techniku.
Max Mosley útočí proti automobilkám všemi možnými prostředky a snaží se zachránit soukromé týmy omezováním příležitostí pro investice. Nejlépe situaci zvládl francouzský Renault, který zvítězil v krátké době, a velmi často se spekuluje o jeho plánovaném odchodu ze šampionátu, ve kterém dokázal, že je nejlepší. A co taková Toyota, která v posledních třech letech investuje do F1 nejvíce, ale nedaří se jí dosáhnout úspěchu?
John Howett, šéf týmu Panasonic Toyota Racing: "V této chvíli není nic jisté. Jsme tu vůbec vítáni? Jestli nás tu nechtějí, tak ať to řeknou jasně. Prezident FIA musí pochopit, že nás nutí upsat se ve Formuli 1 až do konce roku 2012 bez jakýchkoliv náznaků toho, že o nás stojí. Potřebujeme záruky toho, že Formule 1 zůstane vrcholem motorsportu. Používání nových technologií přece ještě neznamená, že sport musí být drahý. Jestli F1 nebude vrcholem v oblasti techniky, budeme se potom muset rozejít u soudu."
Toyota, stejně jako všechny automobilky v současné F1, podlehla tlaku Maxe Mosleyho a před koncem března přihlásila svůj tým do Formule 1 od roku 2008, kdy vejdou v platnost nové přísné technické předpisy. Ale jak dlouho může taková automobilka v F1 zůstat? Má pro automobilku smysl zůstávat v F1, když se kvůli technickými předpisy nemůže ukázat jako nejvynalézavější výrobce automobilů, a má provozovat pouze tým pro závody pilotů, kterým Formule 1 vždy patřila?
Foto: Panasonic Toyota Racing
Christian Horner byl v úterý oficiálně odvolán z vedení týmu Red Bull a ve středu se emotivně rozloučil se zaměstnanci v továrně v Milton Keynes. Red Bull zároveň zpřísnil komunikaci s médii a veškerá veřejná prohlášení nyní řídí centrála v Salcburku.
Red Bull provedl zásadní změnu ve svém vedení, když se rozhodl ukončit spolupráci s Christianem Hornerem. Max Verstappen na tuto nečekanou zprávu reagoval s klidem a zaměřil se na pokračování sportovních cílů týmu.
Nečekané odvolání Christiana Hornera z čela Red Bull Racing může zásadně ovlivnit budoucnost Maxe Verstappena. Verstappen nyní stojí před rozhodnutím, zda zůstane u týmu, nebo využije výstupní klauzuli ve své smlouvě.
Martin Brundle potvrdil, že napjatá atmosféra uvnitř Red Bullu je v paddocku snadno rozpoznatelná. Podle něj není těžké vycítit, že v týmu není vše v pořádku.
Alan Permane se po překvapivých změnách v Red Bull Racing Group stává novým šéfem týmu Racing Bulls, čímž se vrací do klíčové manažerské role. Jeho jmenování je důkazem důvěry v jeho bohaté zkušenosti a schopnost vést tým k stabilitě a růstu po náročném období.
Christian Horner byl po dvaceti letech náhle odvolán z pozice šéfa týmu Red Bull. Tým mu poděkoval za dlouholeté vedení, které přineslo osm jezdeckých a šest konstruktérských titulů.
Gabriel Bortoleto přiznal chybu, když při britské Grand Prix zvolil na začátku závodu suché pneumatiky. Risk v proměnlivých podmínkách mu nevyšel a vedl k jeho brzkému odstoupení.
Pierre Gasly zhodnotil chaotický závod na Silverstonu, v němž dokázal získat body pro Alpine. Francouz ocenil týmovou práci a zvládnutí náročných podmínek.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.