Do Formule 1 se v posledních deseti letech doslova natlačily automobilky a sport zcela ovládly. Jenže ze soutěže pilotů málem učinily soutěž v utrácení peněz.
Na nebezpečí velkých investic do F1 upozorňuje už řadu let prezident Mezinárodní automobilové federace (FIA) Max Mosley. Základem uvažování se stalo pravidlo, že kdo chce zvítězit, musí utrácet, aby získal nejlepší oborníky a tím nejlepší techniku.
Max Mosley útočí proti automobilkám všemi možnými prostředky a snaží se zachránit soukromé týmy omezováním příležitostí pro investice. Nejlépe situaci zvládl francouzský Renault, který zvítězil v krátké době, a velmi často se spekuluje o jeho plánovaném odchodu ze šampionátu, ve kterém dokázal, že je nejlepší. A co taková Toyota, která v posledních třech letech investuje do F1 nejvíce, ale nedaří se jí dosáhnout úspěchu?
John Howett, šéf týmu Panasonic Toyota Racing: "V této chvíli není nic jisté. Jsme tu vůbec vítáni? Jestli nás tu nechtějí, tak ať to řeknou jasně. Prezident FIA musí pochopit, že nás nutí upsat se ve Formuli 1 až do konce roku 2012 bez jakýchkoliv náznaků toho, že o nás stojí. Potřebujeme záruky toho, že Formule 1 zůstane vrcholem motorsportu. Používání nových technologií přece ještě neznamená, že sport musí být drahý. Jestli F1 nebude vrcholem v oblasti techniky, budeme se potom muset rozejít u soudu."
Toyota, stejně jako všechny automobilky v současné F1, podlehla tlaku Maxe Mosleyho a před koncem března přihlásila svůj tým do Formule 1 od roku 2008, kdy vejdou v platnost nové přísné technické předpisy. Ale jak dlouho může taková automobilka v F1 zůstat? Má pro automobilku smysl zůstávat v F1, když se kvůli technickými předpisy nemůže ukázat jako nejvynalézavější výrobce automobilů, a má provozovat pouze tým pro závody pilotů, kterým Formule 1 vždy patřila?
Foto: Panasonic Toyota Racing
Alex Albon táhne Williams k nejlepšímu startu sezóny F1 za poslední roky a po pěti závodech drží tým páté místo v Poháru konstruktérů. Přesto zůstává opatrný, protože stáj směřuje většinu úsilí na rok 2026 a letos spoléhá hlavně na stabilitu vozu.
Rádiová komunikace Fernanda Alonsa v Džiddě odhalila, jak extrémně náročný je vůz Aston Martin AMR25 i pro mistra světa. „Tohle auto je neuvěřitelně náročné na jízdu,“ zaznělo z jeho vysílačky.
F1 Authentics pořádá aukci jedinečného předmětu pro fanoušky Maxe Verstappena. Závodní oblek, ve kterém Holanďan triumfoval na Velké ceně Miami 2023, bude dražen. Veškerý výtěžek z této aukce bude věnován organizaci Wings for Life, která se zaměřuje na výzkum zranění míchy.
Po třech odjetých velkých cenách se Liam Lawson znovu aklimatizoval v týmu Racing Bulls. Podle slov Novozélanďana i jeho francouzského týmového kolegy se mladý jezdec rychle zorientoval a je zpět ve své formě.
Sebastian Vettel ocenil Landa Norrise za odvahu otevřeně mluvit o svých pocitech. Podle něj tím mladý Brit inspiruje mladé lidi a stává se vzorem i mimo závodní trať.
Komise Formule 1 potvrdila, že nadále počítá s původně navrženými pravidly pro pohonné jednotky, nicméně zároveň zvažuje úpravy, které by jejich fungování a efektivitu mohly ještě vylepšit.
Helmut Marko po Velké ceně Saúdské Arábie zhodnotil výkony Red Bullu, porovnal tým s rostoucí konkurencí McLarenu a ocenil vývoj Yukiho Tsunody. Podle něj má Red Bull stále náskok, ale je nezbytné pracovat na detailech, pokud chce zůstat na vrcholu.
Lando Norris se naplno soustředí na boj o titul, když výrazně změnil životní styl a veškerou energii věnuje přípravě na závody. Přísný režim, důraz na fyzickou i psychickou kondici a konec večírků jasně ukazují jeho odhodlání stát se šampionem.
Tým Cadillac bude od roku 2029 používat motory General Motors, které získaly oficiální schválení jako dodavatel pro Formuli 1. Americká automobilka tak posílí své postavení v královně motorsportu a spojí vlastní značku i technologii.
Yuki Tsunoda mohl v Saúdské Arábii při správné strategii na tvrdých pneumatikách sahat po bodech. Jeho šance ale zhatily technické problémy po kolizi v prvním kole.
Aston Martin prochází těžkým obdobím, což se odráží na výkonech jeho jezdců. Zatímco Fernando Alonso pravidelně překonává limity vozu, Lance Stroll čelí špatným statistikám, včetně rekordu v počtu vyřazení v Q1, a musí dokázat, že zvládne uspět i v náročných podmínkách.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem navrhl na uvolněné místo po Robertu Reidovi další výraznou osobnost ze světa rallye. Jeho volba potvrzuje snahu přinášet do FIA více dlouholetých zkušeností z motorsportu.