Od prvního závodu nové sezóny nás děli zhruba tři měsíce a startovní pole je kompletní. V mnoha případech byly případné výměny známy už poměrně dost dlouho dopředu, proto vlastně největší rána přišla až nakonec - třebaže byla dostatečně předvídaná.
Pro přestupní období, nebo spíše časový úsek, v němž týmy zveřejní své složení pro nadcházející sezónu, se vžil termín „silly season“. Pamětníci si určitě vybaví, že se v dřívějších dobách, kdy ještě nebyly promíchány závody na jednotlivých kontinentech, ty největší přestupy „pekly“ na konci léta a mezi fanoušky byly vypuštěny kolem posledního evropského závodu, jímž byla Grand Prix Itálie.
To je ale dávná minulost. Zrovna letos vlastně ona „hloupá sezóna“ trvala pořád, protože se neustále řešily možné výměny - a hned ke dvěma došlo: u Williamsu a VISA Cash App RB se nečekalo a „za pochodu“ se střídalo. Pak tu byl Lewis Hamilton, jehož odchod od Mercedesu k Ferrari byl znám vlastně po celý ročník. Postupně se samozřejmě jezdecké dvojice tříbily a finalizovaly, jak docházelo k přesunům. Ten poslední byl mediálně nejvíc sledovaný a patřičně jsme ho popsali.
Dá se ovšem předpokládat, že nadcházející ročník bude obdobný, protože jak vyplývá z následujícího přehledu, několika pilotům končí v roce 2025 kontrakt, takže startovní pole se opět výrazně promísí. Faktem je, že hned osm týmů provedlo nějakou změnu, zatímco loni v této době se neměnilo téměř nic...
Startovní pole 2025 McLaren
Lando Norris (kontrakt uzavřen do konce roku 2026)Oscar Piastri (kontrakt uzavřen do konce roku 2026*)
Ferrari
Lewis Hamilton (víceletý kontrakt)Charles Leclerc (víceletý kontrakt)
Red Bull
Max Verstappen (kontrakt uzavřen do konce roku 2028)Liam Lawson (kontrakt uzavřen na příští sezónu)
Mercedes
George Russell (kontrakt uzavřen do konce roku 2025)Andrea Kimi Antonelli (kontrakt uzavřen na příští sezónu)
Aston Martin
Fernando Alonso (kontrakt uzavřen do konce roku 2026)Lance Stroll (kontrakt uzavřen do konce roku 2025*)
Alpine
Pierre Gasly (víceletý kontrakt)Jack Doohan (kontrakt uzavřen do konce roku 2025)
Haas
Esteban Ocon (víceletý kontrakt)Oliver Bearman (víceletý kontrakt)
VISA Cash App RB
Juki Cunoda (kontrakt uzavřen do konce roku 2025)Isack Hadjar (kontrakt uzavřen na příští sezónu)
Williams
Alexander Albon (víceletý kontrakt)Carlos Sainz jr. (víceletý kontrakt)
Kick Sauber
Nico Hülkenberg (víceletý kontrakt)Gabriel Bortoleto (víceletý kontrakt)
*) takto označené kontrakty jsou uzavřeny s patřičnou opcí na další roky
Letmým pohledem tedy zjistíme, že Haas a Kick Sauber změnily své sestavy kompletně, na druhé straně stojí vítěz Poháru konstruktérů McLaren a také Aston Martin; ti jediní setrvali u dvojice z roku 2024. Obvyklý se zdá být i přísun nových tváří - dočkat bychom se měli tradičních tří - dva z nich hráli v uplynulém šampionátu F2 tu nejzásadnější roli. Spravedlivě řečeno ale díky pátečním tréninkům už skrovnou zkušenost s F1 mají.
Jsou tu pak ještě další přestupy na poli manažerském, konstruktérském - o Adrianu Neweym se toho napsalo už dost - a i v oblasti rezervních, nebo chcete-li testovacích pilotů, což je případ veterána Valtteri Bottase, jenž se vrací do řad Mercedesu.
Můžeme si tedy položit otázku, až se začtete za rok do tradiční rekapitulace sezóny, jakých dozná tento seznam změn.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.