Od prvního závodu nové sezóny nás děli zhruba tři měsíce a startovní pole je kompletní. V mnoha případech byly případné výměny známy už poměrně dost dlouho dopředu, proto vlastně největší rána přišla až nakonec - třebaže byla dostatečně předvídaná.
Pro přestupní období, nebo spíše časový úsek, v němž týmy zveřejní své složení pro nadcházející sezónu, se vžil termín „silly season“. Pamětníci si určitě vybaví, že se v dřívějších dobách, kdy ještě nebyly promíchány závody na jednotlivých kontinentech, ty největší přestupy „pekly“ na konci léta a mezi fanoušky byly vypuštěny kolem posledního evropského závodu, jímž byla Grand Prix Itálie.
To je ale dávná minulost. Zrovna letos vlastně ona „hloupá sezóna“ trvala pořád, protože se neustále řešily možné výměny - a hned ke dvěma došlo: u Williamsu a VISA Cash App RB se nečekalo a „za pochodu“ se střídalo. Pak tu byl Lewis Hamilton, jehož odchod od Mercedesu k Ferrari byl znám vlastně po celý ročník. Postupně se samozřejmě jezdecké dvojice tříbily a finalizovaly, jak docházelo k přesunům. Ten poslední byl mediálně nejvíc sledovaný a patřičně jsme ho popsali.
Dá se ovšem předpokládat, že nadcházející ročník bude obdobný, protože jak vyplývá z následujícího přehledu, několika pilotům končí v roce 2025 kontrakt, takže startovní pole se opět výrazně promísí. Faktem je, že hned osm týmů provedlo nějakou změnu, zatímco loni v této době se neměnilo téměř nic...
Startovní pole 2025 McLaren
Lando Norris (kontrakt uzavřen do konce roku 2026)Oscar Piastri (kontrakt uzavřen do konce roku 2026*)
Ferrari
Lewis Hamilton (víceletý kontrakt)Charles Leclerc (víceletý kontrakt)
Red Bull
Max Verstappen (kontrakt uzavřen do konce roku 2028)Liam Lawson (kontrakt uzavřen na příští sezónu)
Mercedes
George Russell (kontrakt uzavřen do konce roku 2025)Andrea Kimi Antonelli (kontrakt uzavřen na příští sezónu)
Aston Martin
Fernando Alonso (kontrakt uzavřen do konce roku 2026)Lance Stroll (kontrakt uzavřen do konce roku 2025*)
Alpine
Pierre Gasly (víceletý kontrakt)Jack Doohan (kontrakt uzavřen do konce roku 2025)
Haas
Esteban Ocon (víceletý kontrakt)Oliver Bearman (víceletý kontrakt)
VISA Cash App RB
Juki Cunoda (kontrakt uzavřen do konce roku 2025)Isack Hadjar (kontrakt uzavřen na příští sezónu)
Williams
Alexander Albon (víceletý kontrakt)Carlos Sainz jr. (víceletý kontrakt)
Kick Sauber
Nico Hülkenberg (víceletý kontrakt)Gabriel Bortoleto (víceletý kontrakt)
*) takto označené kontrakty jsou uzavřeny s patřičnou opcí na další roky
Letmým pohledem tedy zjistíme, že Haas a Kick Sauber změnily své sestavy kompletně, na druhé straně stojí vítěz Poháru konstruktérů McLaren a také Aston Martin; ti jediní setrvali u dvojice z roku 2024. Obvyklý se zdá být i přísun nových tváří - dočkat bychom se měli tradičních tří - dva z nich hráli v uplynulém šampionátu F2 tu nejzásadnější roli. Spravedlivě řečeno ale díky pátečním tréninkům už skrovnou zkušenost s F1 mají.
Jsou tu pak ještě další přestupy na poli manažerském, konstruktérském - o Adrianu Neweym se toho napsalo už dost - a i v oblasti rezervních, nebo chcete-li testovacích pilotů, což je případ veterána Valtteri Bottase, jenž se vrací do řad Mercedesu.
Můžeme si tedy položit otázku, až se začtete za rok do tradiční rekapitulace sezóny, jakých dozná tento seznam změn.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.
Red Bull vsadil na odvážnou strategii v nastavení Verstappenova vozu pro britskou Grand Prix – risk se však obrátil proti nim.
Lewis Hamilton letos v sezóně 2025 zatím zápasí s nepříznivými výsledky. Ačkoliv Silverstone přineslo zlepšení, Brit stále hledá formu a není s dosavadním výkonem spokojený.
Oscar Piastri po penalizaci ve Velké ceně Velké Británie chtěl vyměnit pozici s Landem Norrisem, ale uznal, že by to nebylo fér. I přes zklamání respektoval týmové rozhodnutí a chce se z této zkušenosti poučit.
Lando Norris si za výhru v Británii odnesl trofej složenou z 2 717 kostek LEGO. Tradiční RAC Trophy tak dostala moderní a hravý vzhled.
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.