V historii F1 známe několik případů, kdy byla radost vítěze předčasná a v různé době po závodě se měnilo pořadí. Od diskvalifikací kvůli porušení technických pravidel až po špatné vyhodnocení pořadí po závodní kolizi.
Na okruhu Spa-Francorchamps si po lehce kontroverzním závěru zajistil vítězství George Russell, když za významné podpory Lewise Hamiltona zvládl startegii jedné zastávky v boxech a s minimálním náskokem projel cílem. Ovšem už několik desítek minut po šachovnicové vlajce a ceremoniálu na stupních vítězů se situace začala komplikovat.
Na scénu nastoupili technici FIA a provedli povinné vážení vítězného monopostu podle článku 4.1 technických předpisů. Vše se zdálo být v pořádku, protože váhový limit 798 kg byl dodržen. Ovšem zdání klamalo - nebyla splněna jedna důležitá podmínka.
"Po závodě byl vůz startovního čísla 63 zvážen a hmotnost činila 798,0 kg, což bylo v souladu s požadavkem článku 4.1 technických regulí. Poté však bylo z vozu odčerpáno 2,8 litrů paliva a tento proces neproběhl v souladu s dokumenty o odstranění paliva, které tým musel podle článku 6.5.2 technických pravidel učinit. Došlo k další kontrole hmotnosti a zmíněný monopost měl nyní 796,5 kg. Kalibrace vnější a vnitřní váhy byla potvrzena za přítomnosti svědka z řad konkurence, takže nemohlo dojít k chybě při vážení, jehož správnost potvrdil i zástupce vyšetřovaného týmu. Vzhledem k tomu, že je vůz o 1,5 kg lehčí než je požadovaná minimální hmotnost podle článku 4.1 TR, která musí být zachována po celou dobu závodu, bude celý problém předán sportovním komisařům k posouzení," praví se ve zprávě technických delegátů FIA.
Ještě bychom si měli připomenout, co vlastně onen článek 6.5.2 říká: "Tým musí zajistit, aby z vozu kdykoli během závodního víkendu bylo možné odebrat vzorek paliva minimálně o objemu 1,0 litru. Po tréninku, sprintu, kvalifikaci či závodě, pokud se vůz do boxů nedopraví vlastní silou, musí být odevzdán výše uvedený vzorek plus množství paliva nezbytně nutné k cestě zpět do boxů. Toto množství určí FIA."
Sportovní předpisy v článku 35.3 uvádějí: "Určitý monopost může být diskvalifikován, pokud je jeho hmotnost nižší než jak je uvedeno v článku 4.1 TR - to vše za předpokladu, že vážení proběhlo v souladu s články 35.1 nebo 35.2. Výjimku představuje případ, že je nižší hmotnost způsobena náhodnou ztrátou součásti vozu." Pokud Mercedes nedokáže uspokojivě vysvětlit váhový rozdíl 1,5 kg pod zmíněným limitem, bude vítěz George Russell diskvalifikován a dojde ke změně pořadí.
Při této příležitosti se vybavují některé další případy, kdy se měnila výsledková listina. Jedním z případů byla Grand Prix San Marina 2005, kdy byly kvůli malé hmotnosti vyloučeny vozy BAR Jensona Buttona a Takumy Sata ze třetího resp. čtvrtého místa. Podobně byl postižen Sebastian Vettel (Aston Martin) v GP Maďarska 2021, kdy po projetí cílem nebyl tým schopen poskytnout vzorek paliva v požadovaném objemu. Asi nejznámější případ spadá do roku 1984, kdy byla kvůli soustavnému porušování váhových limitů vyloučena z celého ročníku stáj Tyrrell.
Poslední zpráva z oficiálního webu F1, zveřejněná v 18:57:
Dokument, v němž byly zveřejněny výpovědi sportovních komisařů, uvádí: "Během slyšení zástupce týmu bylo potvrzeno, že měření je správné a všechny požadované postupy byly provedeny v souladu s pravidly. Tým také uznal, že neexistují žádné polehčující okolnosti a skutečně se jednalo o interní chybu stáje Mercedes. Sportovní komisaři proto rozhodli, že došlo k porušení článku 4.1 technických pravidel, proto budou přijaty standardní sankce za zmíněné nedodržení pravidel." George Russell byl 40 minut po závodě diskvalifikován a vítězem se stává Lewis Hamilton. Toto rozhodnutí bylo zároveň oznámeno týmu.
Toto Wolff, šéf závodní stáje Mercedes oznámil, že výsledek jednání sportovních komisařů bude tým respektovat, i když pro Russella musí být tento vývoj velmi těžký. "Pokud sportovní komisaři rozhodnou proti nám, musíme vzít toto rozhodnutí na vědomí, je to tak, stala se chyba. Je třeba se z této situace poučit. Jako tým však hledejme spíše pozitiva, ačkoliv pro Russella je to skutečně velká osobní rána," dodal Wolff.
Lewis Hamilton zažil u Ferrari svůj nejúspěšnější začátek kariéry u nové stáje. Sedminásobný mistr světa zůstává přesto optimistický a věří v dlouhodobou vizi týmu.
Jacques Villeneuve je přesvědčen, že za nedávnou nadvládu Red Bullu stojí především Max Verstappen. Podle něj by si tým měl více uvědomovat, že současné úspěchy nejsou jen zásluhou technické převahy, ale hlavně vynikajících jezdeckých schopností své hvězdy.
Poradce Cadillacu pro Formuli 1, Mario Andretti, vyzval fanoušky, aby brali za pravdu pouze oficiální informace týmu, zatímco stáj chystá oznámení složení jezdeckého dua pro sezonu 2026. Andretti tím reaguje na množící se spekulace a snaží se udržet kontrolu nad komunikací směrem k médiím i fanouškům.
Red Bull plánuje dokončit ročník 2025 s prakticky stejnou specifikací monopostu, jakou představil při Velké ceně Maďarska.
McLaren MCL39 se sice rychle zařadil mezi nejdominantnější vozy sezony 2025, ale zimní testy v Bahrajnu odhalily i jeho slabší stránku. Podle jezdců byl monopost na samotné hranici možností obtížně ovladatelný, což ukazuje, že cesta k současné formě nebyla bez komplikací.
Podle spekulací by Red Bull mohl do dohody o odchodu Christiana Hornera zařadit ustanovení, které by mu znemožnilo vrátit se do Formule 1 v jiné funkci. Pro stáj z Milton Keynes by šlo o preventivní krok, jak zabránit tomu, aby jejich bývalý šéf v budoucnu posílil konkurenci.
Esteban Ocon měl u Alpine těžké období, kdy ho problémy týmu omezovaly. V Haasu naopak našel tým, kde se otevřeně komunikuje a všichni spolupracují, což mu umožňuje jezdit tak, jak umí.
Lewis Hamilton se od svého příchodu do Ferrari v roce 2025 potýká s problémy, které budí velkou pozornost. Podle Juana Pabla Montoyi ale nemusí jít jen o výkon jezdce.
Sebastian Vettel podpořil návrat motorů V10 do Formule 1, které podle něj měly nezaměnitelný zvuk a charakter. „Nešlo jen o výkon, ale i o emoce, které dokázaly probudit v každém fanouškovi,“ řekl čtyřnásobný mistr světa.
Pilot Mercedesu upozorňuje, že dosavadní výsledky Andrey Kimiho Antonelliho ve Formuli 1 nemusí plně odrážet skutečný pokrok, kterého mladý nováček během své premiérové sezony dosáhl.
Cadillac se blíží k sestavení své první posádky pro debut ve F1 příští rok a zaměřuje se na kombinaci jezdeckých veteránů s bohatými zkušenostmi.
Sebastian Vettel zpochybnil chystaná pravidla F1 pro rok 2026. Podle něj nemusí zajistit slíbený pokrok ani udržitelnost a hrozí, že kvůli jejich složitosti získají výhodu jen určité týmy.