V historii F1 známe několik případů, kdy byla radost vítěze předčasná a v různé době po závodě se měnilo pořadí. Od diskvalifikací kvůli porušení technických pravidel až po špatné vyhodnocení pořadí po závodní kolizi.
Na okruhu Spa-Francorchamps si po lehce kontroverzním závěru zajistil vítězství George Russell, když za významné podpory Lewise Hamiltona zvládl startegii jedné zastávky v boxech a s minimálním náskokem projel cílem. Ovšem už několik desítek minut po šachovnicové vlajce a ceremoniálu na stupních vítězů se situace začala komplikovat.
Na scénu nastoupili technici FIA a provedli povinné vážení vítězného monopostu podle článku 4.1 technických předpisů. Vše se zdálo být v pořádku, protože váhový limit 798 kg byl dodržen. Ovšem zdání klamalo - nebyla splněna jedna důležitá podmínka.
"Po závodě byl vůz startovního čísla 63 zvážen a hmotnost činila 798,0 kg, což bylo v souladu s požadavkem článku 4.1 technických regulí. Poté však bylo z vozu odčerpáno 2,8 litrů paliva a tento proces neproběhl v souladu s dokumenty o odstranění paliva, které tým musel podle článku 6.5.2 technických pravidel učinit. Došlo k další kontrole hmotnosti a zmíněný monopost měl nyní 796,5 kg. Kalibrace vnější a vnitřní váhy byla potvrzena za přítomnosti svědka z řad konkurence, takže nemohlo dojít k chybě při vážení, jehož správnost potvrdil i zástupce vyšetřovaného týmu. Vzhledem k tomu, že je vůz o 1,5 kg lehčí než je požadovaná minimální hmotnost podle článku 4.1 TR, která musí být zachována po celou dobu závodu, bude celý problém předán sportovním komisařům k posouzení," praví se ve zprávě technických delegátů FIA.
Ještě bychom si měli připomenout, co vlastně onen článek 6.5.2 říká: "Tým musí zajistit, aby z vozu kdykoli během závodního víkendu bylo možné odebrat vzorek paliva minimálně o objemu 1,0 litru. Po tréninku, sprintu, kvalifikaci či závodě, pokud se vůz do boxů nedopraví vlastní silou, musí být odevzdán výše uvedený vzorek plus množství paliva nezbytně nutné k cestě zpět do boxů. Toto množství určí FIA."
Sportovní předpisy v článku 35.3 uvádějí: "Určitý monopost může být diskvalifikován, pokud je jeho hmotnost nižší než jak je uvedeno v článku 4.1 TR - to vše za předpokladu, že vážení proběhlo v souladu s články 35.1 nebo 35.2. Výjimku představuje případ, že je nižší hmotnost způsobena náhodnou ztrátou součásti vozu." Pokud Mercedes nedokáže uspokojivě vysvětlit váhový rozdíl 1,5 kg pod zmíněným limitem, bude vítěz George Russell diskvalifikován a dojde ke změně pořadí.
Při této příležitosti se vybavují některé další případy, kdy se měnila výsledková listina. Jedním z případů byla Grand Prix San Marina 2005, kdy byly kvůli malé hmotnosti vyloučeny vozy BAR Jensona Buttona a Takumy Sata ze třetího resp. čtvrtého místa. Podobně byl postižen Sebastian Vettel (Aston Martin) v GP Maďarska 2021, kdy po projetí cílem nebyl tým schopen poskytnout vzorek paliva v požadovaném objemu. Asi nejznámější případ spadá do roku 1984, kdy byla kvůli soustavnému porušování váhových limitů vyloučena z celého ročníku stáj Tyrrell.
Poslední zpráva z oficiálního webu F1, zveřejněná v 18:57:
Dokument, v němž byly zveřejněny výpovědi sportovních komisařů, uvádí: "Během slyšení zástupce týmu bylo potvrzeno, že měření je správné a všechny požadované postupy byly provedeny v souladu s pravidly. Tým také uznal, že neexistují žádné polehčující okolnosti a skutečně se jednalo o interní chybu stáje Mercedes. Sportovní komisaři proto rozhodli, že došlo k porušení článku 4.1 technických pravidel, proto budou přijaty standardní sankce za zmíněné nedodržení pravidel." George Russell byl 40 minut po závodě diskvalifikován a vítězem se stává Lewis Hamilton. Toto rozhodnutí bylo zároveň oznámeno týmu.
Toto Wolff, šéf závodní stáje Mercedes oznámil, že výsledek jednání sportovních komisařů bude tým respektovat, i když pro Russella musí být tento vývoj velmi těžký. "Pokud sportovní komisaři rozhodnou proti nám, musíme vzít toto rozhodnutí na vědomí, je to tak, stala se chyba. Je třeba se z této situace poučit. Jako tým však hledejme spíše pozitiva, ačkoliv pro Russella je to skutečně velká osobní rána," dodal Wolff.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.