Sezóna 2024 sotva zdolala svou první čtvrtinu a už se nám rozehrává tradiční "burza pilotů". Pochopitelně jedním z hlavních hybatelů je avizovaný přestup Lewise Hamiltona do řad Scuderie Ferrari, a jako často v minulosti se tím spouští pyramidový efekt.
Sedminásobný mistr světa není jediný, kdo už má své nové místo jisté. Minulý týden prošla médii zpráva, že Nico Hülkenberg, jenž v letošním prvním evropském závodě absolvuje svou 210. Grand Prix, aniž by jednou jedinkrát stanul na stupních vítězů, přechází od příštího roku k týmu Kick Sauber jako budoucí posila po spojení švýcarské stáje s automobilkou Audi.
Tím ale "lovecké" ambice zástupců Sauberu se sídlem v Hinwilu nekončí. Souběh událostí totiž znamená, že nejžhavějším želízkem na trhu jezdců se stává Carlos Sainz jr., jehož působení u Ferrari přestupem Hamiltona končí a další kontrakt devětadvacetiletý Španěl nemá. Jistě, jsou tu i další možnosti a zástupce Sauberu Alessando Alunni Bravi vtipně poznamenal, že každá stáj má svůj krátký seznam adeptů. Jenže v případě letos zelených vozů je tu určitá nadstavba.
"Každý ví, že na trhu je k dispozici špičkový pilot, jímž Carlos bezesporu je a kdekdo by ho chtěl mít na své palubě. Je jedním z nejlepších, extrémně kvalitní pilot, schopný vyvíjet vůz, ale také dostatečně konzistentní - je silný jak v kvalifikacích, tak v závodech. Ferrari s ním má jednu z nejlepších týmových dvojic. Nám je jasné, že existují různé faktory a mnoho týmu s piloty diskutuje. Pro náš tým tak existuje několik možností; když jsme nyní oznámili příchod Nica, není kam spěchat. Vše vyhodnotíme, ale jsme na samotném začátku," vysvětluje Bravi.
Co opravňuje Braviho k optimismu, že by Sainz jr. zamířil do jím vedené stáje? Rodina. Carlosův otec letos hájil barvy značky Audi a s vozem se čtyřmi spojenými kruhy zvítězil v letošní slavné Rallye Paris-Dakar na voze Audi RS Q e-tron (společně s Lucasem Cruzem). Ve svých jedenašedesáti se El Maestro stal nejstarším vítězem tohoto podniku. Se synem si nejspíš na toto téma určitě důkladně popovídá.
Padla už i varianta, že Sainz jr. vystřídá Péreze, jenž přes veškerou snahu a přesvědčování nemá v Red Bullu ideální podporu. Španěl už v nápojové "rodině" působil v barvách Toro Rosso, ale když se management rozhodl v roce 2016 pro Maxe Verstappena, zamířil ke konkurenci. Poradce týmu dr. Helmut Marko samozřejmě očekávanou otázku dostal, ale jeho odpověď vyzněla v duchu: "Carlos má velmi lukrativní nabídku od Audi, kterou nemůžeme nejen překonat, ale ani se jí vyrovnat..."
Současní piloti? Diskutujeme
Mnoho příznivců samozřejmě napadne, jaký bude osud finskočínské dvojice Bottas-Zhou, tedy současnými piloty stáje. V tomto směru je podle Braviho předčasné dělat jakékoli závěry.
"Mluvíme se Sainzem i dalšími piloty. I s našimi současnými. Jak jsem uvedl, není důvod spěchat, protože jednu ze sedaček už máme obsazenou. Teď máme víc času. Rozhodnutí nebude snadné, protože máme dva piloty, kteří už tři roky podávají dobré výkony. Jsou tu oni, je tu Carlos a další piloti a my musíme chápat, že přijaté rozhodnutí bude mít dopad nejen na rok 2025, ale i na budoucnost továrního týmu Audi. Jsou tu různé aspekty, doba smlouvy, kombinace pilotů... Sestava je určitě důležitá, nejde jen rozhodnout se pro jednoho jezdce. Na stole je více možností, počínaje současnou sestavou a hledáním někoho, kdo by ideálně zapadl do celkového projektu," dodává Bravi.
Kvalifikace na Velkou cenu Miami skončila pro Ferrari fiaskem. Charles Leclerc obsadil až osmé místo, jeho týmový kolega Lewis Hamilton skončil dokonce dvanáctý. „Byl jsem spokojený se svým kolem, ale výsledek je zklamáním. Prostě nejsme dost rychlí,“ hodnotil Leclerc situaci otevřeně.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Miami jako čerstvý otec, ale na trati nijak nepolevil. Po narození dcery Lily si bez zaváhání dojel pro pole position a dal jasnou odpověď na debaty, zda ho otcovství může zpomalit.
Max Verstappen ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Miami 2025 a zajistil si start z prvního místa. Nizozemský jezdec Red Bullu stanovil nový traťový rekord a po závodě mluvil o hledání limitů. Lewis Hamilton z Ferrari označil svou kvalifikaci za zklamání, Lando Norris se smířil s druhým místem a Andrea Kimi Antonelli ocenil svůj návrat po sprintu. Ferrari zůstává pozadu a šéf týmu Frederic Vasseur přiznal chyby.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.
Toto Wolff se zastal Lewise Hamiltona po jeho vlažném startu ve Ferrari. Podle šéfa Mercedesu neztratil britský pilot nic ze své výjimečnosti – jen prochází přirozeným procesem adaptace na nový tým a nové výzvy.
Max Verstappen přijel do Miami se zprávou o čerstvě narozené dceři Lilly a vylepšeným vozem RB21. Na víkendové Velké ceně tak čelí nejen novým výzvám na trati, ale i těm rodičovským – a zvládá je s úsměvem i pomocí špičkové techniky.
Tým Alpine zatím v letošní sezoně formule 1 zůstával v oblasti technických vylepšení výrazně pozadu. Před Velkou cenou Miami se ale v boxech objevil pozoruhodný detail – dvě různé konfigurace přídě a předního křídla, které mohou naznačovat možné změny v aerodynamickém přístupu stáje.
Teprve osmnáctiletý Kimi Antonelli šokoval svět formule 1, když si v Miami vyjel první místo na startu sprintu – a dočkal se gratulace od samotného Lewise Hamiltona. Mladý Ital tak zazářil jako největší překvapení dosavadní sezony.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.
Australský talent Oscar Piastri zazářil v jediné tréninkové jízdě před Velkou cenou Miami, kterou však předčasně ukončil incident Olivera Bearmana. Krátké, ale intenzivní dopoledne tak přineslo nečekané pořadí a omezený prostor pro přípravu na víkendový program.
Max Verstappen a Kelly Piquet se stali rodiči, na svět přišla jejich první společná dcera. Pro čtyřnásobného mistra světa jde o výjimečný životní milník, jenž přichází v době jeho sportovní dominance a značí začátek nové kapitoly také mimo svět Formule 1.