Po zaváhání v Melbourne se čekalo, jak Red Bull odpoví soupeřům na oblíbené trati v japonské Suzuce. Kdo čekal překvapení, měl smůlu - nekonalo se. Verstappena tentokrát podpořil Pérez a mistrovský tým odstartuje do zítřejšího závodu z první řady.
Oproti poslednímu tréninku se podmínky nezměnily (vzduch 17°C, trať 28°C, vlhkost vzduchu 56 %, jižní vítr 6,8 km/h), proto mohli piloti využít zkušenosti nabyté před zhruba třemi hodinami.
Q1 - 18 minutJako první vyrazil na trať Magnussen, a protože ostatní vyčkávali, měl celý okruh jen pro sebe, ovšem jeho čas 1:31,203 rozhodně nebyl měřítkem. Následovali ho piloti Williamsu, a teprve po pěti minutách se trať zcela zaplnila. Komisaři si hned všimli nebezpečného vypuštění Russella před Piastriho, takže po skončení kvalifikace se bude prošetřovat.
První konkurenční čas zajel Pérez (1:29,303), ale Verstappen hned vše uvedl na pravou míru - 1:28,866. Trápili se piloti Ferrari a zvláště Leclerc neustále za svým kolegou zaostával. Poslední, kdo v první části zajel kvalifikační čas, byl Norris (1:29,536) a týmy Red Bull, Mercedes, McLaren, Alonso a Sainz už se ani ke druhým pokusům neobtěžovali. Překvapivě tak neučinil ani Stroll a propadl se mezi nepostupující, ovšem jeho výkony v Suzuce nebývají nijak výjimečné. Zato obrovskou radost měl Ocon, jenž se dostal do Q2 z desátého místa.
Do Q2 nepostoupili: Stroll, Magnussen, Gasly, Sargeant, Zhou
Q2 - 15 minutTentokrát už se na nic nečekalo a Pérez s Verstappenem projeli jako první okruh, aby se opět bezpečně usadili v čele (1:28,752 Pérez a 1:28,740 Verstappen). Za nimi se rozhořela bitva o "druhou řadu", v niž se začaly prosazovat oranžové McLareny. Ferrari se tentokrát držely při sobě (Sainz 1:29,099, Leclerc 1:29,196) a Sainz jr. hlásil potíže s plynovým pedálem. Nicméně pozornost se přesunula na závěr TOP 10, kde šlo o všechno. Rozhodly druhé pokusy, v nichž všem vypálil rybník Cunoda k radosti domácího publika. Někomu by se mohlo zdát, že Ferrari riskovalo, když nechalo své piloty v boxech, ale Juki při své maximálce (1:29,417) byl pořád bezpečně vzdálen. Smůlu měl Hülkenberg, jemuž komisaři škrtli první čas kvůli porušení traťových limitů v zatáčce 13, ale ani druhý pokus a zlepšení na postup nestačilo.
Do Q3 nepostoupili: Ricciardo, Hülkenberg, Bottas, Albon, Ocon
Q3 - 12 minutMercedesy a Red Bully byly první na trati a Verstappen s Pérezem opět nasadili laťku vysoko - Max 1:28,240, Pérez chvíli před ním 1:28,605. U Mercedesů to bylo horší a když inženýři oznámili Hamiltonovi, že ztrácí na Verstappena asi půl vteřiny, jenom opáčil: "Půl vteřiny? Jak to?" Také Alonso po návratu do depa dostal hlášku, že je sedmý a na čtvrtou pozici ztrácí desetinku: "Myslím, že jsem zajel své nejlepší kolo a nevím, kde a jak se zlepšit," reagoval veterán, jenž začal v F1 závodit ve stejném roce, kdy se narodil dnešní oslavenec Oscar Piastri (2001). Jak ukázal jeho poslední pokus, nebyla to pravda. Bylo zajímavé, že polovina pilotů zajela horší čas než v Q2, takže se čekal finální útok.
Leclerc se rozhodl pouze k jednomu pokusu, a i když dočasně opanoval druhý sektor, nebyl jeho výsledek světoborný, což Charles okomentoval: "Upřímně, lepší už nebudu." Jeho vůz se navíc choval značně nervózně a pilot v některých pasážích s obtížemi držel optimální stopu. Závěrečné pokusy přinesly jenom vylepšení časů dominantních pilotů Red Bullu a marný poslední pokus Russella, jenž byl horší prvního a navíc George stejně jako Hülkenberg porušil traťové limity. Red Bull tak opanoval první řadu a je na nejlepší cestě zopakovat výsledky z úvodu sezóny.
Po skončení kvalifikace byl prošetřen incident z Q1, kdy tým Mercedes vyslal George Russella do cesty Oscaru Piastrimu. Stáj byla potrestána pokutou 5 000 €, pilota se žádný další postih netýká.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali potvrdil, že tři stávající okruhy projevily zájem vrátit se do závodního kalendáře.
Jacques Villeneuve varuje, že Ferrari před domácí Monzou čelí velkému tlaku. Podle něj mohou očekávání tifosi ovlivnit výkony týmu.
Lando Norris musel v Zandvoortu předčasně odstoupit kvůli úniku oleje, zatímco se snažil dotáhnout na týmového kolegu Oscara Piastriho. Nadějný závod se tak proměnil v hořké zklamání pro britského jezdce.
Lewis Hamilton přiznal, že Ferrari čelí před domácím závodem v Monze obrovskému tlaku, a to zejména on sám. Podle něj půjde kromě výkonu vozu i o zvládnutí emocí a očekávání fanoušků.
Jezdec IndyCar z týmu Andretti se stane testovacím pilotem Cadillacu ve Formuli 1. Pomůže Valtterimu Bottasovi a Sergiu Pérezovi s přípravami na vstup stáje do šampionátu v roce 2026.
Lando Norris přiznal, že jeho osobnost a přístup k závodění se liší od špičkových jezdců F1, Maxe Verstappena a Oscara Piastriho. Podle něj to ovlivňuje nejen jeho výkon, ale i způsob, jakým zvládá tlak na trati.
Max Verstappen po Zandvoortu otevřeně kritizoval Red Bull a přiznal, že souboj se sesterským týmem Racing Bulls by se vůbec neměl odehrávat.
Šéf Mercedesu Toto Wolff připustil, že Hamiltonův odchod do Ferrari mu ulehčil situaci, protože se tak vyhnul těžkému rozhodnutí o Britově budoucnosti u stříbrných šípů.
Půl století uplynulo od chvíle, kdy Niki Lauda poprvé korunoval svou kariéru mistrovským titulem. Ve službách Ferrari tehdy začal psát příběh, který z něj učinil jednu z největších ikon F1.
Mistr světa Max Verstappen i po tolika letech a titulech nepřestává tým Red Bull překvapovat. Jeho touha po dokonalosti a schopnost posouvat limity z něj dělají klíčového jezdce