Většina fanoušků si užívala spánku spravedlivých, když se rozjel první trénink na japonském okruhu Suzuka. Jako by se stal kopií událostí před dvěma týdny, minimálně pro tým Williams, nad nímž se snáší další nepříjemná hrozba mimořádných výdajů.
První tréninkové jízdy měly několik dramatických momentů, ale tím největším byla bezesporu chyba Logana Sargeanta, jenž se v zatáčce 7 dostal po smyku na její vnější okraj, poté vycestoval do štěrkové zóny a následoval náraz do bariéry. Trénink byl přerušen a mechanici těžce zkoušené stáje si už pomalu mohli kasat rukávy.
Domácí diváci si určitě užili přítomnosti dalšího japonského pilota na trati, neboť v barvách Visa Cash App RB se představil Ayumu Iwasa. Skončil celkově na 16. místě se ztrátou 2,047 vt. na vedoucího Verstappena - pro zajímavost - na krajana Cunodu (9.) mu chybělo 0,873 vteřiny.
FP1 was temporarily red-flagged after this Logan Sargeant crash #F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/dPN5ek6CBl
— Formula 1 (@F1) April 5, 2024Jak už bylo řečeno, nejlépe si vedl Verstappen výkonem 1:30,056, přičemž první desítka počínaje jím se seřadila následovně: Pérez (+0,181), Sainz jr., Russell, Hamilton, Leclerc, Alonso, Piastri, Cunoda a Norris dosáhla svých nejlepších časů na nejměkčí směsi, na středně tvrdé si svůj výsledek zapsali Bottas, Zhou a Sargeant.
2 tréninkS vyjetím na dráhu piloti váhali, protože na radaru se objevovala až 40% pravděpodobnost deště a skutečně lehounce mžilo. Nakonec po téměř 13 minutách vyrazil na trať Lewis Hamilton, ale objel jen dvě kola. Po něm si trať vyzkoušel i Ricciardo, ale ihned hlásil, že mrholení houstne; také za sebou "táhl" viditelné stopy - oba zkoušeli středně tvrdé pneumatiky. Během vyčkávání jsme si mohli přečíst některé zajímavosti, například že kompletní kvalifikační duely mezi Verstappenem a Pérezem v barvách Red Bullu činí poměr 66:9, u Williamsu Albon zdrtil Sargeanta 29:0, Alonso si "podal" Strolla v poměru 26:5.
Po dvaceti minutách se skutečně rozpršelo, piloti však seděli připraveni v kokpitech. Po 27 minutách se na trati objevil Piastri, samozřejmě na intermediate. Odkroužil však jediné kolo a hlásil do boxů, že na trati není zase tak velké mokro. Vystřídal ho Zhou a za nám se představil divákům domácí Cunoda. Bylo vidět, že jeho vůz zvedá fontánky jen v některých pasážích okruhu, navíc dostal informaci, že další přeháňky už se nečekají. Půl hodiny před koncem tréninku na trati kroužily dvojice Sauber Kick a Visa Cash App RB. Cunoda nakonec zajel aspoň nějaký limit 1:42,304. Instalační kolo si objeil i Albon, ale hned se vrátil do boxů. Dvacet minut před koncem měli měřený čas na svém kontě pouze Cunoda a Ricciardo.
Čtvrt hodiny před koncem tréninku objel okruh Bottas a bylo zřejmé, že už je téměř suchý. Do té doby se na trati objevilo sedm pilotů a odkroužili dohromady devatenáct, většinou instalačních kol. O pět minut později byla situace na radarech stále na vážkách. Osm minut před koncem se na trať podívali i piloti Haasu na červených, tedy měkkých pneu, ale třeba u Red Bullu to nevypadalo, že by se Verstappen a Pérez obtěžovali. Albon hlásil, že trať už je způsobilá pro slicks, ale Haasy se po jediném kole vrátily zpět do boxů.
Dvě minuty před koncem se divákům představili i další piloti (Sainz jr., Leclerc, Norris, Ocon), ale druhý pilot McLarenu hned po výjezdu dostal smyk a tím se zbavil šance zajet rozumný čas.
Pouhých pět pilotů zajelo měřený čas, první tři v posledních třech minutách. Red Bull a Aston Martin své muže na trať vůbec neposlali, nepodíval se na ni ani Gasly a Russell, samozřejmě i hříšník Sargeant. V tabulce jsou zaznamenána i změřená instalační kola pilotů, kteří na okruh zamířili v posledním možném okamžiku.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali potvrdil, že tři stávající okruhy projevily zájem vrátit se do závodního kalendáře.
Jacques Villeneuve varuje, že Ferrari před domácí Monzou čelí velkému tlaku. Podle něj mohou očekávání tifosi ovlivnit výkony týmu.
Lando Norris musel v Zandvoortu předčasně odstoupit kvůli úniku oleje, zatímco se snažil dotáhnout na týmového kolegu Oscara Piastriho. Nadějný závod se tak proměnil v hořké zklamání pro britského jezdce.
Lewis Hamilton přiznal, že Ferrari čelí před domácím závodem v Monze obrovskému tlaku, a to zejména on sám. Podle něj půjde kromě výkonu vozu i o zvládnutí emocí a očekávání fanoušků.
Jezdec IndyCar z týmu Andretti se stane testovacím pilotem Cadillacu ve Formuli 1. Pomůže Valtterimu Bottasovi a Sergiu Pérezovi s přípravami na vstup stáje do šampionátu v roce 2026.
Lando Norris přiznal, že jeho osobnost a přístup k závodění se liší od špičkových jezdců F1, Maxe Verstappena a Oscara Piastriho. Podle něj to ovlivňuje nejen jeho výkon, ale i způsob, jakým zvládá tlak na trati.
Max Verstappen po Zandvoortu otevřeně kritizoval Red Bull a přiznal, že souboj se sesterským týmem Racing Bulls by se vůbec neměl odehrávat.
Šéf Mercedesu Toto Wolff připustil, že Hamiltonův odchod do Ferrari mu ulehčil situaci, protože se tak vyhnul těžkému rozhodnutí o Britově budoucnosti u stříbrných šípů.
Půl století uplynulo od chvíle, kdy Niki Lauda poprvé korunoval svou kariéru mistrovským titulem. Ve službách Ferrari tehdy začal psát příběh, který z něj učinil jednu z největších ikon F1.
Mistr světa Max Verstappen i po tolika letech a titulech nepřestává tým Red Bull překvapovat. Jeho touha po dokonalosti a schopnost posouvat limity z něj dělají klíčového jezdce