Většina fanoušků si užívala spánku spravedlivých, když se rozjel první trénink na japonském okruhu Suzuka. Jako by se stal kopií událostí před dvěma týdny, minimálně pro tým Williams, nad nímž se snáší další nepříjemná hrozba mimořádných výdajů.
První tréninkové jízdy měly několik dramatických momentů, ale tím největším byla bezesporu chyba Logana Sargeanta, jenž se v zatáčce 7 dostal po smyku na její vnější okraj, poté vycestoval do štěrkové zóny a následoval náraz do bariéry. Trénink byl přerušen a mechanici těžce zkoušené stáje si už pomalu mohli kasat rukávy.
Domácí diváci si určitě užili přítomnosti dalšího japonského pilota na trati, neboť v barvách Visa Cash App RB se představil Ayumu Iwasa. Skončil celkově na 16. místě se ztrátou 2,047 vt. na vedoucího Verstappena - pro zajímavost - na krajana Cunodu (9.) mu chybělo 0,873 vteřiny.
FP1 was temporarily red-flagged after this Logan Sargeant crash #F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/dPN5ek6CBl
— Formula 1 (@F1) April 5, 2024Jak už bylo řečeno, nejlépe si vedl Verstappen výkonem 1:30,056, přičemž první desítka počínaje jím se seřadila následovně: Pérez (+0,181), Sainz jr., Russell, Hamilton, Leclerc, Alonso, Piastri, Cunoda a Norris dosáhla svých nejlepších časů na nejměkčí směsi, na středně tvrdé si svůj výsledek zapsali Bottas, Zhou a Sargeant.
2 tréninkS vyjetím na dráhu piloti váhali, protože na radaru se objevovala až 40% pravděpodobnost deště a skutečně lehounce mžilo. Nakonec po téměř 13 minutách vyrazil na trať Lewis Hamilton, ale objel jen dvě kola. Po něm si trať vyzkoušel i Ricciardo, ale ihned hlásil, že mrholení houstne; také za sebou "táhl" viditelné stopy - oba zkoušeli středně tvrdé pneumatiky. Během vyčkávání jsme si mohli přečíst některé zajímavosti, například že kompletní kvalifikační duely mezi Verstappenem a Pérezem v barvách Red Bullu činí poměr 66:9, u Williamsu Albon zdrtil Sargeanta 29:0, Alonso si "podal" Strolla v poměru 26:5.
Po dvaceti minutách se skutečně rozpršelo, piloti však seděli připraveni v kokpitech. Po 27 minutách se na trati objevil Piastri, samozřejmě na intermediate. Odkroužil však jediné kolo a hlásil do boxů, že na trati není zase tak velké mokro. Vystřídal ho Zhou a za nám se představil divákům domácí Cunoda. Bylo vidět, že jeho vůz zvedá fontánky jen v některých pasážích okruhu, navíc dostal informaci, že další přeháňky už se nečekají. Půl hodiny před koncem tréninku na trati kroužily dvojice Sauber Kick a Visa Cash App RB. Cunoda nakonec zajel aspoň nějaký limit 1:42,304. Instalační kolo si objeil i Albon, ale hned se vrátil do boxů. Dvacet minut před koncem měli měřený čas na svém kontě pouze Cunoda a Ricciardo.
Čtvrt hodiny před koncem tréninku objel okruh Bottas a bylo zřejmé, že už je téměř suchý. Do té doby se na trati objevilo sedm pilotů a odkroužili dohromady devatenáct, většinou instalačních kol. O pět minut později byla situace na radarech stále na vážkách. Osm minut před koncem se na trať podívali i piloti Haasu na červených, tedy měkkých pneu, ale třeba u Red Bullu to nevypadalo, že by se Verstappen a Pérez obtěžovali. Albon hlásil, že trať už je způsobilá pro slicks, ale Haasy se po jediném kole vrátily zpět do boxů.
Dvě minuty před koncem se divákům představili i další piloti (Sainz jr., Leclerc, Norris, Ocon), ale druhý pilot McLarenu hned po výjezdu dostal smyk a tím se zbavil šance zajet rozumný čas.
Pouhých pět pilotů zajelo měřený čas, první tři v posledních třech minutách. Red Bull a Aston Martin své muže na trať vůbec neposlali, nepodíval se na ni ani Gasly a Russell, samozřejmě i hříšník Sargeant. V tabulce jsou zaznamenána i změřená instalační kola pilotů, kteří na okruh zamířili v posledním možném okamžiku.
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.