ZANDVOORT - NEJRYCHLEJŠÍ KOLA ZÁVODU; Fernando Alonso zajel ve Velké ceně Holandska 2023 rychlejší kolo než vítězný Max Verstappen a odváží si díky tomu o jeden mistrovský bod navíc. Propadly vozy Ferrari, které tentokrát nemělo rychlost na boj o bednu a Charles Leclerc s poškozenou podlahou nakonec raději odstoupil.
Španěl s Aston Martinem zvládl okruh za 1:13,837 min, čímž o 52 tisícin předčil pokus domácího hrdiny, který své nejlepší kolo předvedl o dvě kola později.
Velmi dobře si ve druhé půlce závodu vedl Lewis Hamilton, jenž za Verstappenem zaostal jen o 15 tisícin sekundy a předčil tak Sergia Péreze s druhým Red Bullem, za nímž se seřadily oba McLareny v pořadí Piastri - Norris. Jejich ztráta se ale pohybovala již kolem půl sekundy.
Zklamáním ale byly výkony Ferrari, které mohlo zapomenout na avizovaný útok na bednu. Již tréninky naznačovaly, že moc konkurenceschopné nebude. Carlos Sainz s 13. nejrychlejším kolem díky povedené strategii sice dosáhl alespoň na páté místo, ale Charles Leclerc nakonec skončil v garáži. Při kontaktu s McLarenem si poškodil bočnici předního křídla (to mu mechanici během zastávky vyměnili) a podlahu, podle něj ale přišel o 60 bodů přítlaku a nemělo to smysl v trápení pokračovat až do konce.
Pneumatiky a strategieDo závodu piloti za začínajícího deště startovali na hladkých pneumatikách - všichni s výjimkou Hamiltona na měkké C3 směsi, ovšem již po prvním kole mířili do boxů pro intermediálky. Kdo přezul hned, vydělal, kdo naopak váhal v obul je později, ten se propadal (Norris s Hamiltonem ve 3. kole, Russell se Strollem dokonce až ve 4.).
Pětice jezdců se však rozhodla přežít úvodní přeháňku na hladkých gumách a ušetřit dvojici zastávek: Albon, Bottas, Hülkenberg, Piastri a Sargeant. Šlo o lepší rozhodnutí než vyčkat s nasazením intermediálek na třetí či čtvrté kolo.
Počasí se postaralo o velmi zajímavou podívanou, život jezdcům a týmům pěkně ztížilo, situaci stratégům komplikovaly i zpomalovací vozy a přerušení v závěru. Chladnější teploty (asfalt klesl pouze na 20 °C) favorizovaly využití měkkých směsí, které díky tomu držely a některým pomohly přežít i za mokra.
Na závěr nezbývá než pogratulovat Verstappenovi, který chtěl koncovku odjet na pneumatikách do extrémního deště, nebýt nehody Zhoua. Potřetí za sebou ovládl Velkou cenu Holandska a vyrovnal rekord Sebastiana Vettela z roku 2013 v podobě devíti vítězství v řadě za sebou v průběhu jedné sezóny. Celkově vyhrál již 46krát v kariéře a 90krát skončil na pódiu.
Jos Verstappen naznačil, že v Red Bullu došlo k výrazné změně, kterou vnímá velmi pozitivně. Podle něj se tým nachází v jiné atmosféře než dříve.
Šéf týmu Racing Bulls Alan Permane zdůraznil, že tým se soustředí na podporu Liama Lawsona a jeho další rozvoj.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, znovu otevřel debatu o vnitřních vztazích v McLarenu. Podle jeho slov tým podle určitých kritérií upřednostňuje jednoho z jezdců.
Toto Wolff věří, že Mercedes má stále šanci zvrátit boj o druhé místo mezi konstruktéry. Před závodem v Brazílii prohlásil, že tým je připraven „vrátit úder“ Ferrari i Red Bullu.
Šéf týmu Sauber Jonathan Wheatley si udržuje naději, že tým by mohl během Grand Prix v Sao Paulu předvést něco výjimečného, když zde poprvé závodí Gabriel Bortoleto před domácím publikem.
Oscar Piastri přišel o vedení v šampionátu po závodě v Mexico City, čímž se změnilo rozložení sil v boji o titul. Australan tak vstupuje do závěrečné fáze sezony pod větším tlakem.
Williams připravuje změny pro sezonu 2026, které propojují jeho bohatou historii s novou etapou týmu.
Zhou Guanyu se rozpovídal o své cestě ve Ferrari a o tom, co mu aktuální sezona po boku Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca přináší.
I přes vedení v šampionátu Lando Norris přiznává, že letošní sezona pro něj nebyla úplně jednoduchá.
Oscar Piastri prochází náročnějším obdobím a jeho pozice v šampionátu se změnila, přičemž závěrečné závody sezony budou klíčové. Mladý Australan nyní čelí většímu tlaku a každý bod se bude počítat.
Bývalý pilot Formule 1 Robert Doornbos okomentoval aktuální dění ve Ferrari a upozornil na jeden z možných problémů, kterému tým Lewise Hamiltona stále čelí.
Paul Monaghan z Red Bullu upozornil, že poslední zlepšení týmu nejsou výsledkem jen jednotlivých technických novinek na voze RB21.