ZANDVOORT - NEJRYCHLEJŠÍ KOLA ZÁVODU; Fernando Alonso zajel ve Velké ceně Holandska 2023 rychlejší kolo než vítězný Max Verstappen a odváží si díky tomu o jeden mistrovský bod navíc. Propadly vozy Ferrari, které tentokrát nemělo rychlost na boj o bednu a Charles Leclerc s poškozenou podlahou nakonec raději odstoupil.
Španěl s Aston Martinem zvládl okruh za 1:13,837 min, čímž o 52 tisícin předčil pokus domácího hrdiny, který své nejlepší kolo předvedl o dvě kola později.
Velmi dobře si ve druhé půlce závodu vedl Lewis Hamilton, jenž za Verstappenem zaostal jen o 15 tisícin sekundy a předčil tak Sergia Péreze s druhým Red Bullem, za nímž se seřadily oba McLareny v pořadí Piastri - Norris. Jejich ztráta se ale pohybovala již kolem půl sekundy.
Zklamáním ale byly výkony Ferrari, které mohlo zapomenout na avizovaný útok na bednu. Již tréninky naznačovaly, že moc konkurenceschopné nebude. Carlos Sainz s 13. nejrychlejším kolem díky povedené strategii sice dosáhl alespoň na páté místo, ale Charles Leclerc nakonec skončil v garáži. Při kontaktu s McLarenem si poškodil bočnici předního křídla (to mu mechanici během zastávky vyměnili) a podlahu, podle něj ale přišel o 60 bodů přítlaku a nemělo to smysl v trápení pokračovat až do konce.
Pneumatiky a strategieDo závodu piloti za začínajícího deště startovali na hladkých pneumatikách - všichni s výjimkou Hamiltona na měkké C3 směsi, ovšem již po prvním kole mířili do boxů pro intermediálky. Kdo přezul hned, vydělal, kdo naopak váhal v obul je později, ten se propadal (Norris s Hamiltonem ve 3. kole, Russell se Strollem dokonce až ve 4.).
Pětice jezdců se však rozhodla přežít úvodní přeháňku na hladkých gumách a ušetřit dvojici zastávek: Albon, Bottas, Hülkenberg, Piastri a Sargeant. Šlo o lepší rozhodnutí než vyčkat s nasazením intermediálek na třetí či čtvrté kolo.
Počasí se postaralo o velmi zajímavou podívanou, život jezdcům a týmům pěkně ztížilo, situaci stratégům komplikovaly i zpomalovací vozy a přerušení v závěru. Chladnější teploty (asfalt klesl pouze na 20 °C) favorizovaly využití měkkých směsí, které díky tomu držely a některým pomohly přežít i za mokra.
Na závěr nezbývá než pogratulovat Verstappenovi, který chtěl koncovku odjet na pneumatikách do extrémního deště, nebýt nehody Zhoua. Potřetí za sebou ovládl Velkou cenu Holandska a vyrovnal rekord Sebastiana Vettela z roku 2013 v podobě devíti vítězství v řadě za sebou v průběhu jedné sezóny. Celkově vyhrál již 46krát v kariéře a 90krát skončil na pódiu.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.