ZANDVOORT - NEJRYCHLEJŠÍ KOLA ZÁVODU; Fernando Alonso zajel ve Velké ceně Holandska 2023 rychlejší kolo než vítězný Max Verstappen a odváží si díky tomu o jeden mistrovský bod navíc. Propadly vozy Ferrari, které tentokrát nemělo rychlost na boj o bednu a Charles Leclerc s poškozenou podlahou nakonec raději odstoupil.
Španěl s Aston Martinem zvládl okruh za 1:13,837 min, čímž o 52 tisícin předčil pokus domácího hrdiny, který své nejlepší kolo předvedl o dvě kola později.
Velmi dobře si ve druhé půlce závodu vedl Lewis Hamilton, jenž za Verstappenem zaostal jen o 15 tisícin sekundy a předčil tak Sergia Péreze s druhým Red Bullem, za nímž se seřadily oba McLareny v pořadí Piastri - Norris. Jejich ztráta se ale pohybovala již kolem půl sekundy.
Zklamáním ale byly výkony Ferrari, které mohlo zapomenout na avizovaný útok na bednu. Již tréninky naznačovaly, že moc konkurenceschopné nebude. Carlos Sainz s 13. nejrychlejším kolem díky povedené strategii sice dosáhl alespoň na páté místo, ale Charles Leclerc nakonec skončil v garáži. Při kontaktu s McLarenem si poškodil bočnici předního křídla (to mu mechanici během zastávky vyměnili) a podlahu, podle něj ale přišel o 60 bodů přítlaku a nemělo to smysl v trápení pokračovat až do konce.
Pneumatiky a strategieDo závodu piloti za začínajícího deště startovali na hladkých pneumatikách - všichni s výjimkou Hamiltona na měkké C3 směsi, ovšem již po prvním kole mířili do boxů pro intermediálky. Kdo přezul hned, vydělal, kdo naopak váhal v obul je později, ten se propadal (Norris s Hamiltonem ve 3. kole, Russell se Strollem dokonce až ve 4.).
Pětice jezdců se však rozhodla přežít úvodní přeháňku na hladkých gumách a ušetřit dvojici zastávek: Albon, Bottas, Hülkenberg, Piastri a Sargeant. Šlo o lepší rozhodnutí než vyčkat s nasazením intermediálek na třetí či čtvrté kolo.
Počasí se postaralo o velmi zajímavou podívanou, život jezdcům a týmům pěkně ztížilo, situaci stratégům komplikovaly i zpomalovací vozy a přerušení v závěru. Chladnější teploty (asfalt klesl pouze na 20 °C) favorizovaly využití měkkých směsí, které díky tomu držely a některým pomohly přežít i za mokra.
Na závěr nezbývá než pogratulovat Verstappenovi, který chtěl koncovku odjet na pneumatikách do extrémního deště, nebýt nehody Zhoua. Potřetí za sebou ovládl Velkou cenu Holandska a vyrovnal rekord Sebastiana Vettela z roku 2013 v podobě devíti vítězství v řadě za sebou v průběhu jedné sezóny. Celkově vyhrál již 46krát v kariéře a 90krát skončil na pódiu.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.