ZANDVOORT - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku v Holandsku předvedl domácí Max Verstappen s Red Bullem, nejblíže mu byli Fernando Alonso s Lewisem Hamiltonem. Jízdy byly v závěru na 8 min přerušeny po havárii Nica Hülkenberga.
Jako první se ve 12:30 vydal k průzkumu Cunoda následovaný Magnussenem, kterému Haas prodloužil smlouvu na příští rok, stejně jako jeho týmovému kolegovi Hülkenbergovi.
Teplota vzduchu dosahovala 20 °C a trať mezi písečnými dunami na slunci 32 °C. Pirelli do Holandska přivezlo ty nejtvrdší směsi, které může nabídnout, tj. C1 až C3. Zvláštností Zandvoortu jsou klopené zatáčky zvyšující vertikální síly působící na kola - jedna z nich má až 18 °.
Ferrari do tréninku nasadilo Roberta Shwartzmana místo Carlose Sainze. Se svými mladíky budou v posledních 10 závodech následovat také další týmy, protože mají povinnost jim dát prostor alespoň dvakrát během sezóny.
Domácí hrdina Verstappen zapsal úvodní okruh za 1:15,393, na chvíli jej překonal Hamilton (1:13,954), ale Holanďan hned kontroval časem 1:13,275 a 1:13,191 min.
⚠️ Warning: Fence-ive content@yukitsunoda07 is decked out in a set of aero rakes, as @AlphaTauriF1 he tests out new parts#DutchGP #F1 pic.twitter.com/pkVvCnE3gK
— Formula 1 (@F1) August 25, 2023Aston Martin do Holandska přivezl velký balík vylepšení, která čítají novou podlahu a difuzor. Tato britská stáj dosáhla díky Fernandovi Alonsovi v úvodních 8 podnicích šestkrát na pódium, poté ji však rychlostně předstihli Mercedes, Ferrari i McLaren.
Během tréninku se zaměřuje na jízdy konstantní rychlostí na rovinkách, data z toho jsou živě přenášeny do továrny, kde se budou snažit inženýři zjistit, jestli nová podlaha dělá to, co má dělat. Stroll se však rychle vrátil do boxů s nějakým problémem, když si stěžoval na "legrační zvuk," na kontě mu zůstaly jen 2 kola, Alonso si trať zkrátil průjezdem štěrkovou zónou.
Většina týmů přitom již ve svých aerodynamických tunelech přesunula svou pozornost ve vývoji k budoucím monopostům, vylepšení pro ty letošní se dostávají do výroby a například Red Bull ta poslední nasadí v Singapuru.
V polovině tréninku jako první přezul na měkké pneumatiky Sargeant a hned vystřelil do čela (1:12,814), o 377 tisícin před Verstappena. Během chvilky na to reagoval Pérez (1:12,439 a 12:323) i Albon s druhým Williamsem (1:12,447).
RED FLAGNico Hulkenberg spins off at the penultimate corner and makes very gentle contact with the wallHe hops out of the car and won't take any further part in the session#DutchGP #F1 pic.twitter.com/OTut5rQDly
— Formula 1 (@F1) August 25, 2023Osmnáct minut před koncem havaroval v předposlední zatáčce Hülkenberg - po smyku skončil u bariéry z pneumatik, vůz ale neměl po lehkém kontaktu s ní moc poškozený. Trénink byl přerušen červenými vlajkami.
Haas zde má také pár novinek, o nichž šéf Steiner řekl: "Uvidíme, jak budou fungovat ta vylepšení, která jsme přivezli na trať pro tento závod. Je to dost pozitivní. Ještě nevím, co teď budeme dělat, ale budeme se hodně snažit. Zatím nevíme, jak na tom budeme zítra nebo v neděli."
K Nicově nehodě řekl: "Vypadá to, že má poškozené přední křídlo. Jde o to nové a moc jich nemáme. Uvidíme, jestli ho dokážeme opravit nebo ne. Máme ještě jedno, ale je jediné, takže se musíme rozhodnout, jestli to s ním riskneme odpoledne či nikoliv.
Provoz byl obnoven na posledních 10 minut, z garáži vyrazili všichni kromě Strolla, u kterého mechanici řešili technické potíže s pohonnou jednotkou, kterou odebírají od Mercedesu. Ocon z Alpine hlásil problém se zaseknutým plynem: "Auto jelo samo, i když jsem zpomalil."
Verstappen heads the timesheets in first practice, and celebrates with... a little trip through the gravel 👀#DutchGP #F1 pic.twitter.com/TDmY0PqBIm
— Formula 1 (@F1) August 25, 2023Verstappen hned předvedl své umění časem 1:11,852, Alonso byl o 0,278 sekundy zpět (1:12,130), Hamilton ztrácel téměř čtyři desetiny (1:12,225). Ferrari skončilo hodně nízko, nejezdilo však vůbec na měkkých pneumatikách: Leclerc 16. a Shwartzman 19. Ten si v závěru do rádia postěžoval na super nestabilní zadní část vozu SF-23.
Max. rychlosti (v km/h): 1. Albon 324, 2. Verstappen 323, 3. Leclerc 322, 4. Sargeant 321, 5. Shwartzman 321, 6. Pérez 320, 7. Magnussen 320, 8. Zhou 320.
Cadillac představil požadavky na své jezdce pro sezonu 2026, zatímco v paddocku propuká tvrdý boj o jejich podpisy. Šéf týmu Dan Towriss přiznal, že vyjednávání jsou plná napětí a rivality.
Zak Brown tvrdí, že vztah mezi Norrisem a Piastrim je pro McLaren spíše radostí než problémem. Doufá, že jejich zdravá rivalita vydrží až do konce sezóny.
Martin Brundle naznačuje, že za koncem Christiana Hornera mohl stát tlak ze strany blízkého okolí Maxe Verstappena. Podle něj sehrál Verstappenův tým v rozhodnutí Red Bullu klíčovou roli.
Ferrari oznámilo, že během středečního filmovacího dne na okruhu Mugello usednou do vozu oba jeho jezdci – Lewis Hamilton i Charles Leclerc. Italský tým zde poprvé nasadí nové zadní zavěšení, které má být klíčové před nadcházející Velkou cenou Belgie.
Helmut Marko oznámil, že Max Verstappen může očekávat řadu technických vylepšení před posledními dvěma závody před letní přestávkou. Rakouský poradce Red Bullu potvrdil, že tým připravil několik důležitých upgradů, které by měly pomoci Verstappenovi udržet tempo v boji o šampionát.
Lando Norris označil své vítězství na Velké ceně Velké Británie 2025 za nejdůležitější moment své dosavadní kariéry. Emotivní triumf před domácím publikem pro něj znamená naplnění dlouholetého snu.
Christian Horner při Velké ceně Velké Británie otevřeně přirovnal Red Bull k Ferrari, což získalo nový rozměr poté, co byl sám nečekaně odvolán z vedení týmu Red Bull.
Alain Prost přiznal, že významně pomohl Oscaru Piastrimu na začátku jeho kariéry. Nyní ho podporuje v souboji o titul v roce 2025 proti týmovému kolegovi Landu Norrisovi.
Fernando Alonso přiznal, že celý tým Aston Martin se učí od Adriana Neweyho, který přináší širší pohled na to, jak by měl tým fungovat. Podle něj nejde jen o techniku, ale o komplexní přístup k práci celé organizace.
Šampion Super Formule Sho Tsuboi a rezervní jezdec Haasu Ryo Hirakawa otestují vůz VF-23 během testu TPC na okruhu Fuji. Pro oba Japonce půjde o cennou příležitost ukázat se v technice F1 na domácí trati.
Na Festivalu rychlosti v Goodwoodu došlo k neobvyklé nehodě ikonického vozu, se kterým Sebastian Vettel získal titul mistra světa. Incident se obešel bez zranění.
Aston Martin spustil v červnu 2025 vlastní jezdeckou akademii. Cílem programu je vychovávat nové talenty pro budoucnost motorsportu, včetně Formule 1.