ZANDVOORT - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku v Holandsku předvedl domácí Max Verstappen s Red Bullem, nejblíže mu byli Fernando Alonso s Lewisem Hamiltonem. Jízdy byly v závěru na 8 min přerušeny po havárii Nica Hülkenberga.
Jako první se ve 12:30 vydal k průzkumu Cunoda následovaný Magnussenem, kterému Haas prodloužil smlouvu na příští rok, stejně jako jeho týmovému kolegovi Hülkenbergovi.
Teplota vzduchu dosahovala 20 °C a trať mezi písečnými dunami na slunci 32 °C. Pirelli do Holandska přivezlo ty nejtvrdší směsi, které může nabídnout, tj. C1 až C3. Zvláštností Zandvoortu jsou klopené zatáčky zvyšující vertikální síly působící na kola - jedna z nich má až 18 °.
Ferrari do tréninku nasadilo Roberta Shwartzmana místo Carlose Sainze. Se svými mladíky budou v posledních 10 závodech následovat také další týmy, protože mají povinnost jim dát prostor alespoň dvakrát během sezóny.
Domácí hrdina Verstappen zapsal úvodní okruh za 1:15,393, na chvíli jej překonal Hamilton (1:13,954), ale Holanďan hned kontroval časem 1:13,275 a 1:13,191 min.
⚠️ Warning: Fence-ive content@yukitsunoda07 is decked out in a set of aero rakes, as @AlphaTauriF1 he tests out new parts#DutchGP #F1 pic.twitter.com/pkVvCnE3gK
— Formula 1 (@F1) August 25, 2023Aston Martin do Holandska přivezl velký balík vylepšení, která čítají novou podlahu a difuzor. Tato britská stáj dosáhla díky Fernandovi Alonsovi v úvodních 8 podnicích šestkrát na pódium, poté ji však rychlostně předstihli Mercedes, Ferrari i McLaren.
Během tréninku se zaměřuje na jízdy konstantní rychlostí na rovinkách, data z toho jsou živě přenášeny do továrny, kde se budou snažit inženýři zjistit, jestli nová podlaha dělá to, co má dělat. Stroll se však rychle vrátil do boxů s nějakým problémem, když si stěžoval na "legrační zvuk," na kontě mu zůstaly jen 2 kola, Alonso si trať zkrátil průjezdem štěrkovou zónou.
Většina týmů přitom již ve svých aerodynamických tunelech přesunula svou pozornost ve vývoji k budoucím monopostům, vylepšení pro ty letošní se dostávají do výroby a například Red Bull ta poslední nasadí v Singapuru.
V polovině tréninku jako první přezul na měkké pneumatiky Sargeant a hned vystřelil do čela (1:12,814), o 377 tisícin před Verstappena. Během chvilky na to reagoval Pérez (1:12,439 a 12:323) i Albon s druhým Williamsem (1:12,447).
RED FLAGNico Hulkenberg spins off at the penultimate corner and makes very gentle contact with the wallHe hops out of the car and won't take any further part in the session#DutchGP #F1 pic.twitter.com/OTut5rQDly
— Formula 1 (@F1) August 25, 2023Osmnáct minut před koncem havaroval v předposlední zatáčce Hülkenberg - po smyku skončil u bariéry z pneumatik, vůz ale neměl po lehkém kontaktu s ní moc poškozený. Trénink byl přerušen červenými vlajkami.
Haas zde má také pár novinek, o nichž šéf Steiner řekl: "Uvidíme, jak budou fungovat ta vylepšení, která jsme přivezli na trať pro tento závod. Je to dost pozitivní. Ještě nevím, co teď budeme dělat, ale budeme se hodně snažit. Zatím nevíme, jak na tom budeme zítra nebo v neděli."
K Nicově nehodě řekl: "Vypadá to, že má poškozené přední křídlo. Jde o to nové a moc jich nemáme. Uvidíme, jestli ho dokážeme opravit nebo ne. Máme ještě jedno, ale je jediné, takže se musíme rozhodnout, jestli to s ním riskneme odpoledne či nikoliv.
Provoz byl obnoven na posledních 10 minut, z garáži vyrazili všichni kromě Strolla, u kterého mechanici řešili technické potíže s pohonnou jednotkou, kterou odebírají od Mercedesu. Ocon z Alpine hlásil problém se zaseknutým plynem: "Auto jelo samo, i když jsem zpomalil."
Verstappen heads the timesheets in first practice, and celebrates with... a little trip through the gravel 👀#DutchGP #F1 pic.twitter.com/TDmY0PqBIm
— Formula 1 (@F1) August 25, 2023Verstappen hned předvedl své umění časem 1:11,852, Alonso byl o 0,278 sekundy zpět (1:12,130), Hamilton ztrácel téměř čtyři desetiny (1:12,225). Ferrari skončilo hodně nízko, nejezdilo však vůbec na měkkých pneumatikách: Leclerc 16. a Shwartzman 19. Ten si v závěru do rádia postěžoval na super nestabilní zadní část vozu SF-23.
Max. rychlosti (v km/h): 1. Albon 324, 2. Verstappen 323, 3. Leclerc 322, 4. Sargeant 321, 5. Shwartzman 321, 6. Pérez 320, 7. Magnussen 320, 8. Zhou 320.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.