Výměna uprostřed sezóny není nikdy příjemnou záležitosti, ale v tomto případě se nedá hovořit o příliš velkém překvapení. Kolem Nycka de Vriese už dlouho panovalo napětí a náznaky, že jeho výkony jsou naprosto neuspokojivé.
V letošním ročníku jsou pouze dva piloti, kteří nedokázali projet cílem na bodovaném místě. Nyní už se tato nelichotivá statistika týká pouze Logana Sargeanta. Po několika varovných signálech nakonec došlo k předpokládanému: Holanďan Nyck de Vries se nejspíš po nějakou dobu nestane možným nástupcem Maxe Verstappena.
Šampion F2 (2019) a mistr Formule E (2020/2021) Hendrik Johannes Nicasius de Vries nedokázal navázat na svůj velmi úspěšný debut, kdy v loňské Grand Prix Itálie po osmém místě na startu dojel na deváté pozici. Vzápětí po úspěšném debutu v F1 proběhly rozhovory mezi ním a dr. Markem ve Štýrském Hradci a poté měl osmadvacetiletý rodák z Uitwellingerga na stole smlouvu v týmu AlphaTauri. V dosavadních deseti závodech prozatím nejlepším výsledkem byla dvanáctá příčka v Monacu. Nad jeho hlavou se vznášel už několik týdnů Damoklův meč a nyní dr. Helmutu Markovi došla trpělivost.
Holandský deník de Telegraaf a další média zveřejnily spekulace, že de Vries bude pro maďarský závod nahrazen. Chvilková spekulace ještě krátce zvažovala možnost obsazení uvolněné sedačky dalším nadějným mladíkem Liamem Lawsonem, majícího za sebou velmi úspěšné působení v sérii Super Formula. Ovšem bylo téměř jisté, že po neúspěšném angažmá de Vriese tým nebude chtít pokoušet osud dalším experimentem.
Franz Tost také dal jasně najevo už v Rakousku, kdo je jeho favoritem po případné změně: "Samozřejmě je týmovou strategií připravovat mladé naděje, ale pokud v současnosti ještě nejsou dostatečně připravení, mohl by Ricciardo být pro tým jednou z možností. Dobře se zatím ukazují Ayumi Iwasa, stejně tak Isack Hadjar, ale pro ně by byl přechod do F1 příliš brzký. V našem týmu by mohli dostat příležitost později. Momentálně ještě jejich čas nenastal, proto bude třeba najít jiné řešení." Po Silverstone oficiálně potvrdil a zdůvodnil Australanovo angažmá: "O Danielových jezdeckých schopnostech nelze pochybovat, s mnohými z nás se ještě zná, takže začlenění bylo velmi snadné, také budeme těžit z jeho zkušeností."
Veškeré pochybnosti byly dnes odpoledne vyřešeny, Ricciardo opět usedne do vozu, v němž jel poprvé 18. března 2012 na domácí trati v Melbourne a vyjel si dva mistrovské body - první ve své kariéře. Předtím absolvoval 11 závodů v kokpitu tragického vozu HRT, s nímž byl nejlépe osmnáctý. "Rád bych poděkoval Nyckovi za jeho cenný přínos a do budoucna mu přeji vše nejlepší," dodal ještě k odchodu Nycka šéf týmu Tost, což je poměrně obvyklá a omletá fráze po jakémkoli vyhazovu. K tomu dodejme, že kruh kolem de Vriese celou situaci zatím nekomentuje.
🗣️ Franz Tost: I’m very pleased to welcome Daniel back into the team..." Read more 👇
— Scuderia AlphaTauri (@AlphaTauriF1) July 12, 2023
Max Verstappen obdržel od FIA tři trestné body za kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska. Spolu s dřívější desetisekundovou penalizací tak incident zasáhl nejen jeho výsledek v závodě, ale i bilanci v superlicenci. S celkovým počtem 11 bodů je úřadující mistr světa jediný bod od automatického zákazu startu v závodě.
Tři kola před cílem Velké ceny Španělska došlo k incidentu mezi Maxem Verstappenem a Georgem Russellem, při kterém Verstappen narazil do Russella. Za tuto kolizi obdržel Verstappen desetisekundovou penalizaci, která ho posunula z páté na desátou pozici a obdržel tři trestné body.
Aston Martin přišel o Lance Strolla ve Velké ceně Španělska kvůli zhoršujícím se bolestem pravé ruky a zápěstí, které ho nakonec donutily závod vynechat. Přesto se však objevily náznaky, že skutečný důvod jeho absence může být komplikovanější, než jak tým oficiálně uvádí.
Oscar Piastri v Barceloně potvrzuje svou formu a navýšil vedení v šampionátu, zatímco Max Verstappen po penalizaci ztrácí body a klesá pořadím po incidentu s Russellem.
Lando Norris přiznal, že během posledního kola kvalifikace na Velkou cenu Španělska udělal chyby, které ho stály pole position. Díky tomu mohl jeho týmový kolega Oscar Piastri získat první místo na startovním roštu.
Lewis Hamilton zkritizoval zpřísnění testů ohebnosti křídel, které podle něj stálo týmy spoustu peněz bez skutečného efektu.
Max Verstappen se zastal Yukiho Tsunody a zdůraznil, že potíže nejsou vinou jezdce, ale náročného vozu. „Yuki rozhodně není žádné ořezávátko,“ uvedl a dodal: „Myslím, že to víc vypovídá o tom, jak těžké je auto, než o Yukim samotném.“
Nečekaná komplikace pro Aston Martin. Lance Stroll byl nucen odstoupit ze španělské Grand Prix kvůli bolestem pravé ruky a zápěstí. Tým tak přichází o jednoho ze svých jezdců.
Yuki Tsunoda se po kvalifikaci na Velkou cenu Španělska ocitl na poslední, 20. pozici, což je o 17 míst za jeho týmovým kolegou Maxem Verstappenem. Japonský jezdec zůstal zaskočený a nepochopil, proč jeho monopost nedokázal držet krok s konkurencí.
Oscar Piastri v kvalifikaci na Velkou cenu Španělska s kolem 1:11.546 porazil svého týmového kolegu Landa Norrise a získal pole position. McLareny dominovaly za horkých podmínek, Verstappen skončil třetí, přičemž Piastri takticky znemožnil Norrisovi využít vzduchový stín a potvrdil svou skvělou formu.
Nico Rosberg během tréninku v Barceloně vyzdvihl Verstappenovu výjimečnou schopnost zvládat dynamiku zatáček a kontrolovat auto tam, kde ostatní stále bojují s přilnavostí. Podle něj právě tato plynulost a rychlá adaptace na chování vozu dává Verstappenovi zásadní náskok před soupeři.
Lewis Hamilton odhalil, že páteční nezdar ve volném tréninku na Velkou cenu Španělska způsobil technický problém jeho monopostu SF-25, kvůli němuž přišel o přítlak. I přes frustraci z výkonu věří, že se Ferrari podaří vůz včas opravit a zbytek víkendu zvládne lépe.